به گزارش ایسنا، در نشست مجازی رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، قائم مقام و معاونان این وزارت و حضور مجازی رؤسای دانشگاهها، پژوهشگاهها و مراکز علمی و با محوریت بررسی وضعیت آموزش عالی کشوردر سالن شهدای جهادعلمی وزارت علوم برگزار شد، دکتر غلامحسین رحیمی با بیان اینکه در آمایش آموزش عالی متناسبسازی رشتهها و مأموریتگرایی مطرح است، اظهار کرد: مأموریتگرایی و متناسبشدن رشتهها همراه با ساماندهی مؤسسات انجام میگیرد.
وی به شورای مدیریت استانی آموزش عالی نیز اشاره کرد و گفت: این مورد نیز سال گذشته ابلاغ شد و دانشگاههای استانها شورای استان را تشکیل دادند و دبیر شورا در همه استانها منصوب شده و شورای مدیریت استانی مبتنی بر دو طرح منطقهبندی و مدیریت منطقهای آموزش عالی است و تصویب شده تا منطقهبندی در مقیاس استانی صورت گیرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در ادامه به بحث پژوهش پرداخت و گفت: چاپ مقالات در مجلات بینالمللی شامل همه رشتهها، گروهها و اعضای علمی آموزشی و پژوهشی میشود؛ البته این میزان کم و زیاد دارد. ارتباط دانشگاهها با صنعت بهویژه در انجام طرحهای تقاضامحور و کارفرمایی خوب بوده، البته گرچه شامل همه دانشگاهها نمیشود اما روند رو به رشد بوده است.
وی در ادامه افزود: دورههای پسادکتری و دستیار پژوهشی از برنامههایی است که در سال ۱۴۰۰ به صورت گسترده در پژوهشگاهها و دانشگاهها باید اجرا شوند. مهارتآموزی از برنامههای دو سه سال اخیر است که خیلی خوب در دانشگاهها پیگیری شده و این مهم را باید باز هم تقویت کنیم و گسترش دهیم.
رحیمی در ادامه اظهار کرد: از برنامههای سال ۱۴۰۰ بحث شرکتهای دانشگاهی است. آییننامهای را در زمان دکتر فرهادی ابلاغ کردند درباره تأسیس شرکتهای فناور که دو بخش شده است. یک بخش شرکتهایی که توسط اساتید تأسیس میشود و بخش دومی که درباره شرکتهای دانشگاهی است. دانشگاهها عملکرد خودشان را در حوزه شرکتهای دانشگاهی اعلام کنند تا آنها را تشویق کنیم. در این راستا در حال بررسی و برنامه ریزی هستیم تا دفتری تحت عنوان تجاریسازی و سرمایهگذاری در همه دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور تشکیل شود.
رحیمی درخصوص حوزه فناوری افزود: مشارکت دانشگاه ها در توسعه فناوری در چند سال اخیر مناسب بوده و باید در سال ۱۴۰۰ این را گسترش دهیم. در این خصوص زیرساختهای خوبی فراهم شده و دانشگاهها آمادگی پیدا کردند تا بتوانند طرحهای تحقیقاتی فناوری و کارفرمایی را انجام دهند.
وی در پایان اظهار کرد: پارکهای علم و فناوری استانی، پارک های ملی ما هستند. همچنین یک سری پارکهای علم و فناوری دانشگاهی داریم و همانگونه که دانشگاهها تاکنون محوریت علمی بوده اند، هم اکنون برای ایجاد پارکها نیز محوریت داشته و شالوده دانشبنیانی پارکهای علم و فناوری را دانشگاههای ما شکل میدهند و یکی از انتظاراتمان از شورای مدیریت استانی همکاری و حمایت در همین زمینه خواهد بود.
انتهای پیام
نظرات