• سه‌شنبه / ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۶:۵۳
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1400011708208
  • خبرنگار : 50214

حاجی میرزایی در افتتاح همزمان طرح‎های آموزشی یزد:

کرونا همه خانه‎ها را مدرسه و مادران را دستیار معلم کرد

کرونا همه خانه‎ها را مدرسه و مادران را دستیار معلم کرد

ایسنا/یزد مراسم افتتاح همزمان ۲۷ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی استان یزد با زیربنای ۳۴ هزار مترمربع و اعتبار ۱۳۶ میلیارد تومان، با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

«محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش در این مراسم که با افتتاح مدرسه خیری ۱۸ کلاسه‌ی پوررضایی به وسعت سه هزار متربع و در همین مدرسه برگزار شد، گفت: در میان تمام افتتاح شدنی‌ها، افتتاح مدرسه چیز دیگری است چرا که محصول آن متفاوت و آدم به عنوان اشرف مخلوقات است.

وی با بیان این که مدرسه کارخانه انسان سازی است، جایگاه این مکان را رفیع خواند و گفت: بسیاری از انسانهای بزرگ که دنیا را متحول می‌کنند، محصول مدارس هستند.

وزیر با تاکید بر این که تحول انسانها قابل اندازه گیری نیست، همت شکل گرفته در اسان یزد در زمینه مدرسه سازی را ستود.

وی افزود: کار خیر دو وجه دارد؛ یکی اثر آن کار خیر و دیگری که مهمتر از اثر اول است، تاثیر آن کار خیر روی انجام دهنده آن است و موجب تحول وی می‌شود.

حاجی میرزایی با بیان این که کسی که کار خیری را انجام می‌دهد، قبل از کار خیرشان خودشان را دچار تحول می کنند، گفت: کار خیر برای جامعه کردن، یک توفیق الهی است چرا که فرد خیر می‌تواند گره‌ی از مشکلات بندگان خدا بگشاید.

وی با اشاره به این که مدرسه سازی در سالهای اخیر تحت تاثیر برخی عوامل دچار مشکلاتی شده است، تصریح کرد: از یک سو عواملی مانند مهاجرپذیری در استانهایی مانند یزد که رشد ۵ درصدی دانش‌آموز دارد و از سوی دیگر تحرک جمعیت به ویژه تراکم بالا در حاشیه شهرها که می‌طلبد در این رابطه برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.    

وزیر در پایان نیز خاطرنشان کرد: کرونا هرچند بساط همه را به هم ریخت ولی یک دستارود داشت و این که همه خانه‌ها را به مدرسه و همه مادران را به دستیار معلم تبدیل کرد و اجازه نداد که آموزش دانش آموزان دچار مشکل شود و تا حدودی توانستیم در برابر این مشکل جهانی بایستیم.

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در این مراسم افتتاح با تشکر از خیرین و مجمع خیرین مدرسه ساز استان در جهت رفع کمبودهای آموزشی استان، گفت: خوشبختانه حضور خوبی از خیرین را شاهد هستیم و در چند ماه گذشته بیش از ۱۰ طرح مدرسه سازی خیری را آغاز کردیم .

وی با بیان این که در برخی شهرستانهای مانند میبد و مهریز اقدامات موثرتری صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: البته این هم ظرفیت خیری استان را نشان می دهد و هم بیانگر کمبودهای استان در بحث فضاهای آموزشی است که ناشی از فرسودگی فضاهای موجود و نیز واقع شدن بسیاری از آنها در بافت‎های تاریخی و فرسوده و کم بودن چنین فضاهایی در بافت‌های نو شهری است.

طالبی مهاجرپذیری استان که رتبه سوم کشور را دارد و بعضاً در برخی مدارس یزد، دانش اموزانی از چندین استان کشور را جای داده است را نیز به عنوان یکی از عوامل کاستی‌های موجود در مقوله فضاهای آموزشی ذکر کرد و حمایت وزارت آموزش و پرورش را در توسعه فضاهای آموزشی خواستار شد.

«جواد ذاکر»  مدیر کل نوسازی مدارس استان یزد در این مراسم بهتوجه خاص مردم این دیار به مباحث علم و علم آموزی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۲۲۰ مدرسه در استان دایر است که ۵۰ درصد آنها خیرساز است و در استان دو هزار خیر مدرسه ساز داریم.

وی به سرانه آموزشی ۸ و ۴۵ صدم مترمربع برای هر دانش اموز و رتبه برتر استان در کشور به لحاظ بالاترین سرانه، ابراز امیدواری کرد که در زمینه نگهداری آنها نیز موفق عمل شود.

ذاکر در ادامه به طرح آجر به آجر اشاره و عنوان کرد: خوشبختانه با توجه به فرهنگ خیری مردم یزد، بیش از ۲۰ هزار نفر در استان در این طرح مشارکت داشتند و دو مدرسه سه و شش کلاسه از دل این طرح بیرون آمد.

وی افزود: استان یزد در سال گذشته با جذب ۲۰۰ میلیارد تومان مشارکت خیرین در بحث مدارس، رتبه اول کشور در این رابطه به خود اختصاص داد.

وی به موضوع طرح مکان یابی مدارس در راستای عدالت آموزشی نیز اشاره و بیان کرد: اقدامات خوبی در این رابطه در استان صورت گرفته و با توجه به مدارس تخریبی، دو شیفته و مهاجرپذیری استان، اکنون ۴۲۰ کلاس درس و برای سال ۱۴۰۵ تعداد ۲۱۰۰ کلاس درس مورد نیاز است که باید برای آنها برنامه ریزی کنیم.

مدیر کل نوسازی مدارس استان در پایان با بیان این که هم اکنون ۱۵۸ طرح در قالب ۷۲۰ کلاس درس به وسعت ۲۳۶ هزار مترمربع در دست اجراست، گفت: علی رغم افزایش قیمتها و بیماری کرونا، خوشبختانه طرحهای استان تعطیل نشده و در سال گذشته ۲۴ طرح در قالب ۲۴ هزار کلاس مورد بهره برداری قرار گرفت.

«مهراله رخشانی مهر» معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور هم در مراسم افتتاح همزمان ۲۷ طرح آموزشی، پرورشی و ورزشی استان یزد در حضور وزیر آموزش و پرورش در محل مدرسه خیری و نوساز پوررضایی شهر یزد،  طی سخنانی کوتاه از حمایت‌های خیرین و نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی که بخشی از سهم اعتبارت در اختیارشان را برای مدرسه سازی در این حوزه اختصاص دادند، قدردانی کرد.

گفتنی است؛ طرح‌های افتتاح شده امروز استان یزد با حضور وزیر اموزش و پرورش شامل ۱۵ طرح اموزشی، ۹ طرح ورزشی، سه طرح آموزش و ورزشی دانش آموزان استثنایی بود که مجموعاً با اعتبار ۱۳۶ میلیارد تومان در زیربنای ۳۴ هزار مترمربع ایجاد شده است.

انتهای پیام   

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha