• یکشنبه / ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1400011505994
  • خبرنگار : 50274

کتابت بیش از ۱۰۰۰ تابلو خوشنویسی از آیات قرآن

کتابت بیش از ۱۰۰۰ تابلو خوشنویسی از آیات قرآن

ایسنا/کردستان ثمره سال‌ها قلم زدن آیات الهی لقمان احمدی کتابت بیش از هزار تابلو خوشنویسی از آیات در خطوط مختلف و کتابت چهار جلد قرآن است که نفیس‌ترین آن ها سومین قرآن خطی از لحاظ بزرگی در غرب کشور است.

لقمان احمدی، خوشنویس و کاتب قرآن 51 ساله اهل کردستان و ساکن مریوان، در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کار خوشنویسی را از دوران کودکی در این شهرستان آغاز کرده‌ام و مدت ۱۸ سال کتابت قرآن کریم را به‌صورت تخصصی انجام می‌دهم.

وی افزود: در سال ۱۳۷۰در محضر سعید غفوری، خوشنویسی را شروع کرده و در محضر اساتیدی همچون سعید قادری از سنندج و محمدامین بی‌نیاز از سقز نستعلیق را فراگرفتم و در سال ۱۳۷۶ با همراهی شوکد خالد، خوشنویس عراقی با احمد عبدالرحمن در هولیر آشنا شده و الفبای خط عربی را یاد گرفته و از آن‌ پس به‌صورت مکاتبه‌ای با ایشان کار می‌کردم و از شیوه محمد شوقی و مشق‌های اساتید تُرک بهره برده‌ام.

این کاتب قرآن که 30 سال سابقه خوشنویسی دارد با اشاره به اینکه مدرک فوق ممتاز خوشنویسی را در سال ۹۱ اخذ کرده‌، بیان کرد: برای کسب این مدرک به تشویق محمدامین بی‌نیاز در آزمون شرکت کردم در غیر این صورت مدرک برایم زیاد مهم نبوده چراکه بیشتر برای دل خود، کار می‌کنم.

احمدی با اشاره به اینکه در اول رمضان ۱۳۹۲ کتابت این قرآن نفیس را شروع کرده و به مدت دو سال در اول رمضان ۱۳۹۴ کتابت آن را به پایان رسانده‌ است، اظهار کرد: این قرآن به خط نسخ در ابعاد یک متر در ۷۰ سانتیمتر و هر صفحه حاوی ۲۰ سطر بوده که جلد آن چرم و وزن این قرآن ۳۰ کیلوگرم بوده است.

وی با اعلام اینکه بیش از ۱۲ هزار ساعت برای کتابت این قرآن وقت گذاشته‌ است، افزود: این اثر را بر روی کاغذ کرافت با هزینه شخصی کتابت کرده‌ام چراکه آرزوی این را داشتم که به هرشیوه‌ای بتوانم در خدمت قرآن بوده و به قرآن خدمت کنم.

کتابت دو نسخه خطی از قرآن

این کاتب قرآنی کردستانی افزود: پیش‌از این، دو نسخه دیگر نیز یکی به طول ۵۰ و عرض ۳۵ سانتیمتر و دیگری به طول ۷۰ و عرض ۵۰ سانتیمتر را به نگارش درآورده‌ام که تاکنون یکی از قرآن‌های خطی بنده در مسجد قبای بهاران سنندج و دیگری در محل دائمی نمایشگاه نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان سروآباد جانمایی شده‌اند.

وی بیان کرد: یک قرآن خطی در ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر آخرین کتابت قرآن وی بوده که به شیوه جدیدی نگاشته شده و سطر اول و سطر آخر آن با قلم پنج میل بزرگ نگاشته شده و هفت سطر دیگر با قلم یک‌ونیم میل و خط ریز بوده است و این قرآن خطی بنده به صورت افقی و در ۶۰۵ صفحه نگاشته شده است.

احمدی با اعلام اینکه دو برگ اول و دو برگ آخر به یک شکل و شیوه تذهیب سیامشق بوده است، افزود: کار کتابت آن دو سال طول کشید و در حال حاضر مشغول ویرایش و بررسی این اثر هستم که امیدوارم تا پایان فروردین‌ماه جاری بتوانم کار این کتابت را نیز به پایان برسانم.

وی بیان کرد: تاکنون از سوی هیچ ارگانی مورد حمایت قرار نگرفته‌ام و فقط به عشق خداوند متعال و قرآن کریم این راه را تا به امروز ادامه داده‌ام.

این کاتب قرآن با اشاره به اینکه در حال کسب مجوز راه‌اندازی مؤسسه قرآنی کتابت قرآن هستم، گفت: با توجه به میزان شوق و انگیزه و استقبال جوانان و نوجوانان مریوانی از کلاس‌های قرآن تصمیم به راه‌اندازی این مؤسسه قرآنی گرفتم.

وی افزود: این مؤسسه پیش از این به عنوان یک مرکز و کارگاه قرآنی فعالیت کرده که به دلیل نیاز جامعه به خوشنویسان و کاتبان قرآن و وجود انگیزه در جوانان مریوانی درخواست تأسیس مؤسسه قرآنی تک منظوره کتابت قرآن را به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان داده‌ و موافقت اصولی این مؤسسه را دریافت کرده‌ام.

راه‌اندازی بزرگترین کارگاه کتابت قرآن

احمدی با اشاره به اینکه کارگاه برگزاری کلاس‌های این مؤسسه قرآنی بزرگترین کارگاه غرب کشور بوده است، افزود: برای ایجاد شوق و انگیزه در مخاطبان این کارگاه را مجهز به آثار هنری و تابلوهای کتابت قرآن کرده‌ام اما به دلیل تعطیلی مؤسسه و عدم امکان برگزاری کلاس‌ها در ایام کرونا، ضررهای بسیاری به این مؤسسه قرآنی وارد شده است که به دلیل نداشتن مجوز فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی نتوانستیم از حمایت‌های مشاغل آسیب دیده از کرونا هم بهره‌مند شویم اما قول‌های مساعدی داده شده است.

وی گفت: کار کتابت قرآن کار سخت و طاقت‌فرسایی است چراکه در طول شبانه روز نزدیک به ۱۰ ساعت از وقت فرد به کار کتابت می‌گذرد که فقط با عشق به قرآن و علاقه قلبی می‌توان آن را ادامه داد.

این کاتب قرآن در پایان یادآور شد: آرزوی اصلی من کتابت قرآنی به ابعاد ۳ در ۴ متر است که امیدوارم با استعانت از قدرت لایزال الهی بتوانم به این آرزوی دیرینه‌ام برسم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha