• یکشنبه / ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۳:۰۱
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 00062088260
  • خبرنگار : 50562

یک داستان‌نویس

برابری حقوق زن و مرد دغدغه‌ مهم زنان داستان نویس است

برابری حقوق زن و مرد دغدغه‌ مهم زنان داستان نویس است

ایسنا/خوزستان یک ‌داستان‌نویس معتقد است: برابری حقوق زن و مرد دغدغه‌ای مهم برای خانم‌های داستان نویس است.

آتوسا حصارکی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: به عنوان مثال کتاب «جامه‌دران» خانم ناهید طباطبایی را که می‌خوانیم می‌بینیم با اینکه قضیه مردسالاری را کاملا و به خوبی بیان می‌کند اما در آخرین لحظات داستان برمی‌گردد به الگوی مردسالارانه حاکم یعنی کاری که شوهر در حق زن کرد را این بار پسرش تکرار می‌کند.

او خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی، دانش و اطلاع زنان نویسنده از حق بدیهی خود در جامعه و بازتاب آن در آثار ادبی باعث می‌شود زنان هر روز بیشتر از قبل حقوق برابری را طلب کنند.

حصارکی با تاکید اینکه برابری حقوق زن و مرد دغدغه‌ای مهم برای خانم‌های داستان نویس است اضافه کرد: برابری حقوقی زن و مرد در داستان‌نویسی زنان تبلور پیدا می‌کند و به نوعی به عنوان مدینه فاضله در داستان‌نویسی خانم‌ها ترسیم می‌شود.

وی با اظهار اینکه درصد درخور توجهی از مخاطبان داستان‌های ایرانی زنان هستند گفت: وقتی یک خانم نویسنده به بیان مسایل و موضوعات زنانه می‌پردازد در مقابل خواننده زن نیز با او احساس هم‌دردی می‌کند اما داستان در همین حد می‌ماند و راه حل نمی‌دهد.

این نویسنده با بیان اینکه فمینیسم در آثار زنان داستان‌نویس جامعه ما دو مفهوم دارد، توضیح داد: یکی مفهوم طبیعی آن است که برابری حقوق زن و مرد است و خیلی در داستان‌ها تبلور دارد و دیگری معنای افراطی است که گاه‌گداری در داستان‌ها مشاهده میشود اما اغلب استقبالی از این نوع داستان‌ها نمی‌شود.

برابری حقوق زن و مرد دغدغه‌ مهم زنان داستان نویس است

به باور وی: زنان داستان‌نویس تاثیرگذاری در جامعه داشته اند اما این امر تاریخ مصرفدار بوده و به نوعی آمدند و تمام شدند.

حصارکی با بیان اینکه امروزه مشکل نویسندگان نداشتن مطالعه است گفت: نویسندگان داستان‌های متعددی هستند که دغدغه در آثار آنها وجود ندارد. در حالی که نویسنده باید دغدغه جامعه را بیان کند.

مؤلف مجموعه داستان «سیاه و سفید» افزود: تا آنجایی که در حوزه داستان‌نویسی زنان مطالعه داشته‌ام آن چیزی که می‌بینم این است که بیشتر خانم‌ها قصه‌گو هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha