جواد روشندل در گفتوگو با ایسنا با اشاره به مصوبه جدید پلیس فتا در خصوص لزوم درج شماره مجوز و مرجع صدور مجوز رویدادهای مختلف از جمله رویدادهای فرهنگی و هنری در تبلیغات فضای مجازی، اظهار کرد: این یک اقدام پیشگیرانه در راستای مصوبات ستاد پیشگیری جرایم فضای مجازی بوده است. در واقع پلیس فتا پیشنهادی را ارائه کرده است که با توجه به حجم مبادلات اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر میشود، به عنوان یک اقدام پیشگیرانه الزامی است که تبلیغات هر رویدادی که میخواهد در فضای مجازی منتشر شود، شماره مجوز و مرجع صدور مجوز در آن قید شود. این موضوع از حوزه پیشگیری دادگستری به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دیگر دستگاههای اجرایی نیز ابلاغ شده تا به فعالان هر حوزه اعلام شود.
وی در رابطه با تبلیغات موسسات فرهنگی و هنری، افزود: در خصوص آنچه که مربوط به ساختار است مشکلی وجود ندارد؛ چراکه تاکنون اطلاعرسانیهای مورد نیاز به شهروندان انجام شده و اسامی تمام مراکز و موسسات هنری، نگارخانهها و آموزشگاههای آزاد هنری در سایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ثبت و بارگذاری شده است که میتواند به عنوان مرجع قرار بگیرد، اما چون مجوز برگزاری رویدادها مانند اجرای تئاتر، موسیقی یا کارگاه آموزشی و ورکشاپ به صورت موردی صادر میشود، متقاضیان را مکلف میکنیم تا شماره مجوز و مرجع صدور مجوز خود را در تبلیغات فضای مجازی برنامه خود قید کنند.
سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی عنوان کرد: برای اینکه از حقوق شهروندان صیانت شود و آنها راه درستی را برای بهرهمندی از خدمات دستگاهها انتخاب کنند، این مصوبه اجرایی میشود و ما نیز اکنون در مرحله اطلاعرسانی قرار داریم تا آگاهی شهروندان در رابطه با این موضوع بیشتر شود. همچنین به درخواستکنندگان مجوز این موضوع را اعلام میکنیم که این مورد را در دستور کار خود قرار دهند.
روشندل در خصوص نحوه برخورد با خاطیان این امر، خاطرنشان کرد: متناسب با نوع تخلف برخوردهای هدایتگرانه، لسانی و در نهایت قضایی با متخلفان و خاطیان از این مصوبه صورت میگیرد و ضابطان قضایی نسبت به این امر ورود خواهند کرد. ما نیز اگر مواردی را مشاهده کنیم سعی میکنیم که اخطار دهیم تا مشکل مورد نظر حل شود. همانطور که پیش از این نیز به افرادی که تبلیغات خلاف واقع انجام دادهاند تذکر دادهایم تا تبلیغات خود را حذف کنند. پلتفرمهایی که معمولاً در فضای مجازی مورد استفاده برای تبلیغات اینگونه از رویدادها قرار میگیرد نیز پلتفرمهای خارجی مانند اینستاگرام و واتساپ هستند و ما با منتشر کننده تبلیغات وارد گفتوگو میشویم. البته این نوع از پیامها و تبلیغات غیر مجاز محدود است و در گروهها و کانالهای با مخاطب محدود صورت میگیرد.
وی با اشاره به فراخوانهای جعلی جذب بازیگر که در فضای مجازی منتشر میشود، تصریح کرد: قشر جوان و نوجوان ممکن است دچار احساسات شوند و به خاطر علاقهمندیهایی که در حوزه سینما و تئاتر دارند، فریب تبلیغات و فراخوانهای عوامفریبانه جذب بازیگر را بخورند. بنابراین خواهشمند هستم که در صورت مشاهده تبلیغات، ابتدا به شماره و مرجع مجوز توجه کنند و اگر این موضوع غیر شفاف به نظر میرسید، از حوزه ستادی معاونت هنری و میز خدمت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در مشهد و سایر شهرستانهای استان راستیآزمایی را انجام دهند.
انتهای پیام
نظرات