دکتر علیباقر طاهرینیا در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت پژوهش در دانشگاه فرهنگیان، اظهار کرد: پژوهش و فناوری در دانشگاه فرهنگیان براساس نظامهای رقابتی ملی، قابل ارزیابی است.
وی با بیان اینکه یکی از مجاری ارزیابی عملکرد پژوهشی دانشگاهها پایگاهی است به نام "university reference" است که دانشگاههای کشور را دستهبندی و رتبهبندی میکند، بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان در این رتبهبندیها حائز ردههای دوم و سوم و در سال گذشته رتبه اول را کسب کرده است.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان کشور گفت: در حوزه برگزاری همایشها و نشستهای علمی، دانشگاه فرهنگیان در کشور مقام سوم را دارد.
وی با بیان اینکه در حوزه مقالات داخلی در کشور بعد از دانشگاه تهران حائز رتبه دوم هستیم، ادامه داد: در سال گذشته دانشگاه تهران یکهزار و ۱۱۰ مقاله داشته و این درحالیست که دانشگاه فرهنگیان با انتشار بیش از ۸۰۰ مقاله مقام دوم را داراست.
طاهرینیا با اشاره به اینکه در حوزه کرسیهای نظریهپردازی در پایان سال ۹۹، از دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاه اول کشور تقدیر شد، بیان کرد: البته ظرفیت دانشگاه فراتر از اینهاست.
معاون پژوهشی دانشگاه فرهنگیان کشور خاطر نشان کرد: ظرفیتی در دانشگاه فرهنگیان که هنوز به فعلیت نرسیده، دانشجو معلمان رتبه برتر کنکور است که وارد این دانشگاه میشوند که برای آنان طرح جامع حمایت از پژوهش دانشجویی در نظر گرفته شده که هماکنون در حال اجراست اما ظرفیت استفاده نشده از آن بیشتر است و با وجود این افراد پژوهشهای دانشجویی به پژوهش اساتید گره بخورد و تیمهای پژوهشی قوی شکل گیرد که خروجی آن برای تعلیم و تربیت کشور باشد.
وی چرخه تولید علم را یک زنجیره بهم پیوسته برشمرد و با اشاره به اینکه این چرخه از ایده آغاز و به تولید ثروت از دانش ختم میشود، عنوان کرد: در این مسیر مقاله قرار دارد، که از تبدیل ایده به مقاله، پتنت، محصول تجاری و ثروت میرویم که در این چرخه حضور مقاله پررنگ است اما همهچیز نیست.
طاهری نیا تصریح کرد: در چرخه تولید علم، مقاله منزلگاه بین راه است و نه مقصد؛ بنابراین پژوهشهای کارآمد منجر به حل مساله در جامعه و یا مرز شکنی در تولید علم میشود و تنها تولید مقاله خطپایان تولید علم نخواهد بود.
انتهای پیام
نظرات