• یکشنبه / ۱ فروردین ۱۴۰۰ / ۱۲:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 00061635775
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

وزش باد و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در اصفهان

وزش باد و فعال شدن کانون‌های گرد و غبار در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش بینی هواشناسی در فروردین ماه ۱۴۰۰، گفت: در هفته اول فروردین بارش های مقطعی داریم، ولی پدیده غالب وزش باد است که باعث فعال شدن کانون های گرد و غبار محلی می شود.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با ایسنا، میانگین بارش ها در استان اصفهان از ابتدای مهرماه تاکنون را ۱۱۴ میلیمتر اعلام و اظهار کرد: میزان بارش ها در سال زراعی جاری ۱۴ درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای مهر تاکنون در شهر اصفهان ۷۸ میلیمتر بارش ثبت شده است، گفت: در یک بررسی به عمل آمده از ۱۰ سال گذشته تاکنون ۷۴.۵ درصد استان با پدیده خشکسالی و کم آبی درگیر است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با بیان اینکه کم بارشی و برداشت آب از سفرهای زیرزمینی به علت خشکسالی باعث ایجاد کانون های گرد و غبار در استان شده، افزود: در تابستان ها و زمان هایی که شدت وزش باد را داریم شاهد افزایش گرد و غبار و کاهش کیفیت هوا هستیم. ازجمله در خردادماه گذشته که ۲ روز هوای ناسالم برای عموم به خاطر وزش گرد و غبار از سمت سمنان داشتیم.

وی با بیان اینکه پدیده گرد و غبار در استان ۳ منشأ اصلی دارد، تصریح کرد: یک منشأ گرد و غبار داخلی است،  به طوری که ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از مساحت استان بیابانی است و ۱۶ کانون بحران فرسایش بادی با وسعت ۱ میلیون و ۹۰ هزار هکتار داریم که سالانه ۳۹ میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف وارد می کنند.

شیشه فروش به اقدامات انجام شده در سال های گذشته برای مقابله با خسارات ناشی از گرد و غبار اشاره و اعلام کرد: ۳۰۷ هزار هکتار پوشش گیاهی از جمله جنگل های دست کاشت با گیاهان سازگار با کم آبی در مناطق بیابانی استان شامل اردستان، نائین، آران و بیدگل، کاشان، خور و بیابانک، اصفهان، برخوار و نطنز کشت شده است.

وی به دیگر اقدامات انجام شده در راستای کنترل فرسایش بادی و کانون های گرد و غبار اشاره کرد و افزود: ۳۰ هزار هکتار مالچ پاشی، ۲ هزار هکتار نهال کاری، اجرای ۶۰ پروژه بیابانزایی با ۲۸ میلیارد تومان اعتبار، ۳ هزار و ۲۵۰ هکتار مدیریت روان آب‌ها، کاشت ۷ هزار هکتار جنگل دست کاشت، ۳ هزار هکتار آبیاری سنواتی، احداث ۶۰۰ هکتار بادشکن زنده با کشت گیاهان و درختان اطراف مزارع با هدف کنترل فرسایش بادی از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه هر سال باید ۱۶ هزار هکتار بیابانزایی در استان انجام شود، خواستار تخصیص ۵۰ میلیارد تومان اعتبار به استان برای اجرای این طرح ها از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور شد.

وی منشأ دیگر گرد و غبار در استان اصفهان را بیابان های اطراف استان دانست و گفت: ۴ کویر هم مرز با استان های اطراف داریم و منشأ برخی گرد و غبارها از استان های دیگر است، بنابراین همزمان با استان اصفهان،   باید عملیات کنترل بیابانزایی در این استان ها نیز انجام شود.

شیشه فروش منشأ دیگر گرد و غبار در خارج از کشور را یادآور شد و گفت: گرد و غبار چند روز اخیر به خاطر فعالیت کانون های گرد و غبار در کشورهای دیگر یعنی عربستان و عراق بود که دامنه های آن تا استان اصفهان کشیده و باعث شد گرد و غبار و آلودگی هوا داشته باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش بینی هواشناسی، تصریح کرد: در فروردین امسال سیستم بارشی فعالی نداریم و سیستم های بارشی فاقد رطوبت انرژی خود را به صورت باد تخلیه می کنند، بنابراین در هفته اول فروردین بارش های مقطعی داریم ولی پدیده غالب وزش باد است که باعث فعال شدن کانون های گرد و غبار محلی می شود.

وی همچنین به خشکی رودخانه زاینده رود اشاره و تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ هزار هکتار مزارع به خاطر خشکی زاینده رود کشت نشده که باعث افزایش گرد و غبار می شود. همچنین یکی دیگر از کانون های گرد و غبار تالاب گاوخونی است که تنها ۴ درصد آب دارد و می تواند ۶ استان را تحت تاثیر قرار دهد.

شیشه فروش حجم کنونی سد زاینده رود را ۲۵۰ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: حجم سد زاینده رود نسبت به بلندمدت ۷۰ درصد کاهش داشته و در حال حاضر ۲۰ درصد سد آب دارد. امیدواریم در سال جدید شاهد بارش های خوب و بهبود وضعیت سد زاینده رود باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha