• چهارشنبه / ۱۱ تیر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 0000783212
  • خبرنگار : 71467

نرخ سود تسهیلات جذاب نیست

نرخ سود تسهیلات جذاب نیست

نرخ سود تسهیلات 22 درصد نسبت به نرخ قبلی مناسب تر است؛ اما اجرای آن برای بانک ها در مقابل نرخ سود سپرده جذابیتی ندارد.

نرخ سود تسهیلات 22 درصد نسبت به نرخ قبلی مناسب تر است؛ اما اجرای آن برای بانک ها در مقابل نرخ سود سپرده جذابیتی ندارد.

محمد صدر هاشمی نژاد-کارشناس امور بانکی- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به تعیین کف نرخ سود عقود مبادله از سوی دولت، اظهار کرد: دولت قبل تعادل نرخ عقود مبادله‌ای را به هم زد و به یکباره از 25 به 12 درصد کاهش داد و این به این معنی بود که بانک ها دیگر این نرخ را اجرا نکنند.

وی با بیان اینکه مگر ممکن است وقتی که نرخ سود سپرده 23 درصد است سود تسهیلات 12 درصد باشد افزود: از این رو در زمان این تغییر بانک‌ها به سمت پاک کردن صورت مساله رفته و دیگر آن را اجرا نکردند و با وجود اینکه دولت در اوایل نسبت به این موضوع هشدار می‌داد و آیین نامه تنظیم می کرد اما توجهی به آن نشد و در نهایت عقود مبادله‌ای در تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی محو شد.

صدرهاشمی نژاد همچنین به اقدام دولت یازدهم برای ساماندهی سود تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: از آنجایی که دولت سیاست شدید ضد تورمی را دنبال می کند نمی توانست به یکباره نرخ سود تسهیلات را بیش از حدود 10 درصد افزایش دهد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ 22 درصد از 12 درصد پیشین که تحت هیچ عنوان قابلیت اجرایی نداشت و سوبسید آن هم برای بانک‌ها حتی بانک‌های دولتی که مجبور به وام تکلیفی هم بودند قابل پذیرش نبود بسیار مناسبت تر است.

این کارشناس امور بانکی با بیان اینکه سود تسهیلات 22 درصد هنوز برای بانک‌ها جذاب نیست عنوان کرد: با این وجود نرخ عقود مبادله‌ای به سمت تعادل حرکت کرده و اگر روندی که تورم در سیر کاهشی در پیش گرفته ادامه داشته باشد نرخ عقود مشارکت سپرده و مبادله‌ای تنظیم می شود.

وی با اشاره به ضرورت همخوانی سود سپرده و تسهیلات نیز گفت: سود سپرده باید کمتر از تسهیلات باشد چرا که بانک‌ها چگونه می توانند منابع را جذب کرده و به آن سودبالایی بپردازند در حالی که سود تسهیلات کمی دریافت می کنند. در عین حال که در سال های اخیر همواره نرخ تورم بیشتر از نرخ سود سپرده ها بوده است.

صدر هاشمی نژاد یادآور شد: اگر نرخ تورم به روند کاهشی خود ادامه داده و کمتر شود آنگاه نرخ سود تسهیلات و سپرده نیز با یکدیگر تناسب خواهند داشت.

به گزارش ایسنا، شورای پول و اعتبار در ماههای ابتدایی سال جاری مبادرت به ساماندهی نرخ ها سود کرد و طی آن نرخ سود سپرده بانکی را بین 10 تا 22 درصد و اخیر هم نرخ سود تسهیلات عقود مبادله ای را 22 درصد تعیین کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha