در تدوین تاریخ ادبیات شعر فارسی باید جایگاه شعر و شخصیت ادبی پروین اعتصامی توجه ویژه ای داشت.
دکترمسعود دهقانی، شاعر و محقق ادبی در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب، با اشاره به برخی مقایسه های نادرست بین پروین و سایر شاعران زن در دوران معاصر گفت: متاسفانه برخی از ناقدان ناشناس شعر معاصر با مقایسه پروین با شاعران زن دیگر مانند فروغ و سیمین بهبهانی و آمیختن مسائل مختلف به یکدیگر به نتیجهگیریهای غلط و غیر علمی در باب پروین اعتصامی رسیده و سعی دارند زبان، سبک و شعر پروین را کهنه و بیارزش جلوه دهند.
او افزود:برخی نیز بدون ارائه دلایل علمی، به صورت احساسی به طرفداری از پروین پرداختهاند که نقصان کار آنها کمتر از گروه دیگر نیست.
این محقق ادبی با بیان این این که شاعرانی چون پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد و سیمین بهبهانی، هر یک ابعاد هنری و تاریخی مخصوص خود را در شعر و آثار خود ارائه می دهند؛ به سبک و جایگاه بلند پروین در تجدد شعر معاصر اشاره کرد و گفت: پروین اعتصامی که در متن سنّت دیرپای شعر کلاسیک فارسی پرورش یافته و با فضای شعری هزارسالة آن در ارتباط بوده، دارای نوگراییهای خاصی است که در تدوین تاریخ تجدد در شاخة محتوایی شعر فارسی نمیتوان آنها را نادیده گرفت.
دهقانی با اشاره به بعدهنری شعر پروین، پرداختن به «ادبیات تعلیمی» در حد بزرگان شعر فارسی را وِیژگی مهم شعر این شاعر تبریزی خواند و گفت: پروین در شعر خود با ابزارهای هنری، مسایل عبرتانگیز و موارد حکمتآموز را با بیانی استوار شرح داده و مانند اندیشمندی توانا، حاصل تأمّلات و تفکّرات خود دربارة انسان و جنبههای گوناگون زندگی و نکات اخلاقی را به قلم آورده است.
او با اشاره به حضور مضامین اخلاقی در شعر پروین با استفاده از تکنیک حکایت کوتاه (فابل) گفت: در میان شعرای پارسیگوی ما، پروین اعتصامی از لحاظ تدوین فابلهای منظوم سبقت را از همگان ربوده است.
این کارشناس ادبی به ویژگی قدرت «مناظره» در شعر پروین، در ارائه تمثیل های زندگی امروز اشاره کرد و گفت: در عصر ما تنها شاعری که در مناظره، تشخّص هنری یافته است؛ پروین اعتصامی است.
دهقانی افزود: از حیث کمیت «بیش از شصت مناظره» و از نظر کیفیت هنری و نوگرایی، مناظرههای پروین منحصربه فرد است و میتوان گفت پروین تنها مناظرهساز بلامنازع سرتاسر ادبیات فارسی است.