استاندار قزوین گفت: باید آموزش مهارتهای زندگی و سواد اجتماعی در مدارس را جدی بگیریم.
به گزارش ایسنا منطقه قزوین، عبدالمحمد زاهدی شب گذشته در همایش ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) که در اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد، افزود: در مدارس مشاوره تحصیلی داریم ولی مشاوری که روان دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد و آسیبهای روانی و محیطی مربوط به این قشر را بررسی کند، کمتر به چشم میخورد.
زاهدی از امنیت روانی و رابطه عاطفی دانش آموز و معلم به عنوان یکی از عوامل یادگیری یاد کرد و گفت: وقتی چنین رابطهای میان معلم و دانش آموز شکل بگیرد، دانش آموز احساس میکند، معلم او را دوست دارد که این یک سرمایه بزرگ برای رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان است.
وی در ادامه از دانش آموزان بهعنوان مهمترین سرمایههای اجتماعی جامعه یاد کرد و گفت: این قشر برای آن که آینده سازان خوبی برای کشور باشند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
زاهدی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه امروز به مهارتهای زندگی و یادگیری سواد اجتماعی از جمله در دانش آموزان که نقش مهمی بر کاهش آسیبها دارند، کم توجهی شده است که این نقیصه را باید از میان برداریم.
استاندار قزوین پیامدهای آسیبهای اجتماعی را متوجه همه افراد جامعه دانست و گفت: نباید در این خصوص بیتوجه بود، چرا که امروز آسیبهای اجتماعی در مرحلهای قرار دارند که مقابله با آنها نیازمند عزم ملی و همگانی است.
زاهدی ادامه داد: وقتی هر روز مهارتهای زندگی به روز و پیچیده میشود باید ما نیز راه هماهنگی با آنها را بلد باشیم و خود را با شرایط جدید وفق دهیم.
استاندار قزوین با بیان اینکه مسئولیت تربیت دانش آموزان تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست، افزود: در این رابطه نه تنها خانواده بلکه در مجموع کل نظام و تمامی سازمانها و نهادها باید همراه باشند.
وی با اشاره به اینکه تربیت از خانواده آغاز میشود، اضافه کرد: محصول تربیت فرد در خانواده، در اختیار مدرسه قرار میگیرد و اگر در خانواده تربیت خوبی شکل نگرفته باشد، کار زیادی از عهده آموزش و پرورش برنمیآید.
زاهدی افزود: کودکان ما از بدو تولد تا نوجوانی با چهار محیط آشنا میشوند که از خانواده شروع شده و در ادامه به مدرسه، جامعه و فضای مجازی و رسانهای ختم میشود که این شرایط گاهی اوقات برای آنان گمراه کننده است و از بین گزینهها به مواردی که برایشان جذابتر باشد، جذب میشوند.
وی خاطر نشان کرد: امر و نهی خانواده و فضای سیاسی جامعه، نوجوانان ما را قانع نمیکند و آنها رفته رفته به سن بلوغ میرسند و نیازهای جدیدی در خود میبینند که برای ما تابو محسوب میشود.
استاندار قزوین ادامه داد: ما در خیلی اوقات پاسخ مناسبی به نوجوانان خود نمی دهیم و در دوران بلوغ آنها را سرگردان قرار داده و نهایت در جوانی به سراغ چیزهای میروند که به آنان آرامش میدهد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: باید دانشآموز در کنار قدرت تصمیمگیری بتواند حس مفید بودن داشته باشد و در دوران نوجوانی و جوانی احساس کند توان خدمت به جامعه را دارد.
زاهدی تصریح کرد: متأسفانه نظام آموزشی ما دارای مشکلات اساسی است و در طول این سالها تنها کاری که انجام شده تغییر مقاطع تحصیلی بوده ولی هیچ نتیجه درستی از آن کسب نکردهایم.
وی تأکید کرد: در مدارس ما باید کارهایی که خلاقیت دانش آموز را بالا میبرد در اولویت کار معلمان قرار بگیرد تا آینده سازان کشور درست تربیت شوند و مدارس با نشاطی شکل بگیرد که فرزندان ما برای تحصیل در آنها رغبت داشته باشند.
استاندار قزوین با بیان اهمیت نقش خانواده در تربیت فرزندان، اظهار کرد: پس از پیروری انقلاب، تربیت فرزندان خود را به نظام آموزشی واگذار کردیم و این باعث بروز آسیب شد چرا که تربیت از خانواده شروع میشود و خانوادهها خود را از این مسئولیت دور کردند.
به گزارش ایسنا منطقه قزوین، عبدالمحمد زاهدی شب گذشته در همایش ائتلاف ملی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) که در اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد، افزود: در مدارس مشاوره تحصیلی داریم ولی مشاوری که روان دانش آموزان را مورد توجه قرار دهد و آسیبهای روانی و محیطی مربوط به این قشر را بررسی کند، کمتر به چشم میخورد.
زاهدی از امنیت روانی و رابطه عاطفی دانش آموز و معلم به عنوان یکی از عوامل یادگیری یاد کرد و گفت: وقتی چنین رابطهای میان معلم و دانش آموز شکل بگیرد، دانش آموز احساس میکند، معلم او را دوست دارد که این یک سرمایه بزرگ برای رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان است.
وی در ادامه از دانش آموزان بهعنوان مهمترین سرمایههای اجتماعی جامعه یاد کرد و گفت: این قشر برای آن که آینده سازان خوبی برای کشور باشند باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند.
زاهدی اظهار کرد: متاسفانه در جامعه امروز به مهارتهای زندگی و یادگیری سواد اجتماعی از جمله در دانش آموزان که نقش مهمی بر کاهش آسیبها دارند، کم توجهی شده است که این نقیصه را باید از میان برداریم.
استاندار قزوین پیامدهای آسیبهای اجتماعی را متوجه همه افراد جامعه دانست و گفت: نباید در این خصوص بیتوجه بود، چرا که امروز آسیبهای اجتماعی در مرحلهای قرار دارند که مقابله با آنها نیازمند عزم ملی و همگانی است.
زاهدی ادامه داد: وقتی هر روز مهارتهای زندگی به روز و پیچیده میشود باید ما نیز راه هماهنگی با آنها را بلد باشیم و خود را با شرایط جدید وفق دهیم.
استاندار قزوین با بیان اینکه مسئولیت تربیت دانش آموزان تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست، افزود: در این رابطه نه تنها خانواده بلکه در مجموع کل نظام و تمامی سازمانها و نهادها باید همراه باشند.
وی با اشاره به اینکه تربیت از خانواده آغاز میشود، اضافه کرد: محصول تربیت فرد در خانواده، در اختیار مدرسه قرار میگیرد و اگر در خانواده تربیت خوبی شکل نگرفته باشد، کار زیادی از عهده آموزش و پرورش برنمیآید.
زاهدی افزود: کودکان ما از بدو تولد تا نوجوانی با چهار محیط آشنا میشوند که از خانواده شروع شده و در ادامه به مدرسه، جامعه و فضای مجازی و رسانهای ختم میشود که این شرایط گاهی اوقات برای آنان گمراه کننده است و از بین گزینهها به مواردی که برایشان جذابتر باشد، جذب میشوند.
وی خاطر نشان کرد: امر و نهی خانواده و فضای سیاسی جامعه، نوجوانان ما را قانع نمیکند و آنها رفته رفته به سن بلوغ میرسند و نیازهای جدیدی در خود میبینند که برای ما تابو محسوب میشود.
استاندار قزوین ادامه داد: ما در خیلی اوقات پاسخ مناسبی به نوجوانان خود نمی دهیم و در دوران بلوغ آنها را سرگردان قرار داده و نهایت در جوانی به سراغ چیزهای میروند که به آنان آرامش میدهد.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود تأکید کرد: باید دانشآموز در کنار قدرت تصمیمگیری بتواند حس مفید بودن داشته باشد و در دوران نوجوانی و جوانی احساس کند توان خدمت به جامعه را دارد.
زاهدی تصریح کرد: متأسفانه نظام آموزشی ما دارای مشکلات اساسی است و در طول این سالها تنها کاری که انجام شده تغییر مقاطع تحصیلی بوده ولی هیچ نتیجه درستی از آن کسب نکردهایم.
وی تأکید کرد: در مدارس ما باید کارهایی که خلاقیت دانش آموز را بالا میبرد در اولویت کار معلمان قرار بگیرد تا آینده سازان کشور درست تربیت شوند و مدارس با نشاطی شکل بگیرد که فرزندان ما برای تحصیل در آنها رغبت داشته باشند.
استاندار قزوین با بیان اهمیت نقش خانواده در تربیت فرزندان، اظهار کرد: پس از پیروری انقلاب، تربیت فرزندان خود را به نظام آموزشی واگذار کردیم و این باعث بروز آسیب شد چرا که تربیت از خانواده شروع میشود و خانوادهها خود را از این مسئولیت دور کردند.