گزارش ایسنا از برگزاری شب نخست جشنواره موسیقی خلیج فارس+فیلم

نخستین جشنواره موسیقی آئینی سنتی خلیج‌فارس شب گذشته(هشتم اردیبهشت‌ماه) با اجرای گروه‌های مختلف در تالار شهید آوینی بندرعباس آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، نخستین جشنواره موسیقی آئینی سنتی خلیج‌فارس شب گذشته با استقبال پرشور علاقه‌مندان در حالی در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار شد که حضور گروه‌های مختلف به‌ویژه هرمزگانی نیز بار دیگر نشان داد موسیقی این استان از جایگاه غنی برخوردار است که در سایه غفلت مسئولان چند سالی نیز به حاشیه رانده‌شده بود و برگزاری این جشنواره از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان را می‌توان به فال نیک گرفت.

در این جشنواره که داوری آن بر عهده دکتر ماریو تقدسی، دکتر آربی بابومیان و دکتر مصطفی معظمی از بزرگان موسیقی کشور و علی رضائی و احمد توحدی است، می‌توان بر کیفیت بالای گروه‌های اجراکننده از نواحی مختلف کشور به‌ویژه استان‌های همجوار خلیج‌فارس پی برد.

در شب نخست که در دو سانس برگزار شد، در سانس نخست ابتدا گروه "پانهو از هرمزگان" که از هنرمندان نوجوان تشکیل‌شده بود با اجرایی متفاوت به‌ویژه در بخش کوبه‌ای توانست تعجب تمامی حاضر را به همراه بیاورد.

|

پس از این اجرا نوبت به گروه "رونگ از هرمزگان" رسید تا با قطعاتی جدید این بار بتواند نمره قابل قبولی از حضار بگیرد به‌ویژه در بخش ریتم و تنظیم قطعه "یمبو صحنه" که نسبت به گذشته پیشرفت قابل‌توجهی در آثار اجراشده قابل‌مشاهده بود.

|

این بار نوبت به گروه "معبد از هرمزگان" رسید تا با هنرنمایی "علی جمشید و امید آتون" نوای محلی هرمزگان را بتوان در جای‌جای تالار شهید آوینی احساس کرد، نوایی که شاید اگر بهای بیشتری به آن داده شود علاوه بر احیای سنت‌ها شاهد ارتقای جایگاه موسیقی هرمزگان حتی درصحنه‌های بین‌المللی شود.

|

گروه "تمبوره از هرمزگان" چهارمین گروهی بود که با حضور نوید قویدل توانسته بود علاقه‌مندان زیادی را راهی تالار آوینی کند و با اجرای خود نشان داد که بازهم می‌توان به آینده این گروه امیدوار بود و هدایت قویدل در این اجراها مشهود که باعث حضار با تشویق‌های دوباره دوباره خواستار ادامه اجرای گروه معبد داشته باشند.

|

گروه "لیوا از استان هرمزگان" با اجرای موسیقی محلی جزیره هرمز و به ویژه موسیقی زار بار دیگر قابلیت های خود را به رخ همگان کشید و تحسین هیئت داوران را به همراه داشت.

|

پس از اجرا گروه‌های محلی نوبت به اجرای نخستین گروه پاپ در این جشنواره رسید تا گروه "آرتیست بند از هرمزگان" به خوانندگی مجید کمالی زرکانی به روی صحنه برود و با اجرای دو ترانه توانست نمره قابل قبولی از داوران کسب کند.

|

اما آخرین اجرا سانس نخست به گروه "اخوان سنندج از کردستان" تعلق داشت که با دف‌نوازی هنرمندان این گروه به سرپرستی محمد مرادی با صدای خاص خود سبب حیرت داوران و تشویق‌های ممتد علاقه‌مندان در تالار شهید آوینی شد.

***

برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا از اجرای سانس نخست کلیک کنید

 

|

با آغاز سانس دوم همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد بر تعداد حاضرین در تالار شهید آوینی افزوده شد و آغاز گرد این سانس گروه "چلیوم از هرمزگان" بود که با اجرای امیرحسین زحمتکش هرچند طبق گفته داوران با ایراداتی همراه بود اما می‌توان برای این جوانان خوش آتیه هرمزگانی آینده درخشانی متصور بود.

|

گروه "چوکن بندر از هرمزگان" با حضور موسی کمالی، ناصر زرجام و احمد سعید رنگ و بوی دیگری به سالن داد و پس از مدت‌ها شاهد حضور این چهره‌های قدیمی موسیقی هرمزگان بر روی صحنه بودیم، اجرایی که نشان داد بازهم صدای ناصر زرجام در کنار جهله نوازی بی‌نقص موسی کمالی می‌تواند تداعی‌کننده یاد و خاطره گذشته موسیقی هرمزگان باشد.

|

گروه "روشن‌دلان صبا از هرمزگان" این بار خوانندگی سعادت نجفی به‌نوعی متفاوت از قبل ظاهر شد و با دو اجرا از کارهای گذشته خود نشان از تازگی در اجرای این گروه داد به‌نوعی که اعضای هیئت‌داوران پس از این اجرا با بیان اینکه امشب نشان داد که محدودیت فیزیکی بر کیفیت کار تأثیر نمی‌گذارد، اجرا گروه روشن‌دلان صبا را مثبت ارزیابی کردند.

|

گروه "آوای دل از سیستان و بلوچستان" دومین گروه مهمان این جشنواره بود که با سبک خاص موسیقی این استان توانست تشویق‌های ممتد حاضرین را به همراه داشته باشد و غنای بالای موسیقی مکران زمین را به نمایش گذاشتند.

|

همان‌طور که حاضرین انتظارش را می‌کشیدند "گروه بادگیر از هرمزگان" با چهره خاص و اجرای متفاوت مرتضی اولابندری توانست غنا و سبک‌های مختلف موسیقی در هرمزگان را به اجرا درآورد، به‌ویژه قطعه "واکس چه" که با سبکی جدید از ترانه زنده‌یاد منصفی که با همراهی حاضرین در تالار شهید آوینی سبب شد حتی داوران شرکت‌کننده با تلفن همراه خود اقدام به فیلم‌برداری از این اجرا کنند و در پایان هیئت‌داوران آینده این گروه را درخشان توصیف کردند.

|

گروه "کاسیا از هرمزگان" به سرپرستی حسین رستمی راد این بار خواننده جوان محمدرضا قاسمی که به‌تازگی از گروه بربط جداشده را در ترکیب خود اضافه کرده بود و هم‌صدایی او با علی عرب که با سریال پایتخت توانسته بار دیگر خود را به‌عنوان چهره‌ای خاص بر سر زبان‌ها بیندازد، لحظاتی به‌یادماندنی رقم زد که مهم‌ترین نکته در این اجرا را می‌توان به تنظیم‌های بی‌نقص حسین رستمی راد و درامز نوازی حسن نوری نسب دانست که به اعتراف هیئت‌داوران این گروه به‌راحتی توانایی اجرا در کشورهای اروپایی را داراست.

|

هرچه به انتها نزدیک‌تر می‌شدیم شاهد حضور گروه‌های متفاوت‌تری بودیم تا جایی که گروه "پیام قائدی و امین پور صادق از هرمزگان" با سبک راک خود نشان داد موسیقی هرمزگان تنها در سازهای کوبه‌ای خلاصه نمی‌شود و هرمزگانی‌ها در این سبک هم نیز حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. صحبت‌های قائدی در خصوص اینکه روز خلیج‌فارس نباید تنها در حرف باشد بلکه باید به معنای حقیقی با نریختن فاضلاب به آن در حفظش کوشا باشیم سبب تشویق حاضرین شد.

|

اجرای گروه "شینا از استان خوزستان" که پیش از آن برای حضار نا آشنا بود با اجرایی بی نقص به ویژه در سازهای کوبه ای نشان دادند تمامی جنوب کشور در حوزه موسیقی دارای ساختاری منظم و متفاوت هستند که نحوه اجرای آن ها سبب شد حتی داوران به پاس اجرای آن ها ایستاده به تشویق آن ها بپردازند.

|

اما آخرین اجرا سانس دوم روز نخست به گروه " وحید کشتکار از هرمزگان" تعلق داشت که با سبک پاپ خود این بار در فاصله کمتر از یک هفته از کنسرتش در بندرعباس به روی صحنه برود و با حرکات خود بر روی صحنه بار دیگر قابلیت‌ها خود را به نمایش بگذارد. کشتکار با بیان اینکه از اینکه در جشنواره حضور پیداکرده‌ام خوشحال اما از اینکه آخرین اجرا به بنده تعلق داشت، ناراحتی خود را به‌نوعی از کم شدن حضار به‌واسطه دیروقت بودن زمان اجرا اعلام کرد.

روز دوم این جشنواره در دوسانس امشب برگزار می‌شود که همچون شب نخست می‌توان امید داشت شاهد اجراهایی متفاوت باشیم.

گزارش از امیرحسین طالبی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

 

***

برای دیدن گزارش ویدئویی ایسنا از اجرای سانس دوم کلیک کنید

  • دوشنبه/ ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۸
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: khalijefars-54866
  • خبرنگار : 50173