معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، گفت: نذر بی بی سه شنبه از خرافات است.
حجت الاسلام سعید مهدوی امین در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با اشاره به تعریف خرافات و علل پیدایش آنها، اظهار داشت: خرافات جمع خرافه، به معنی عادات و عقایدی است که بر خلاف عقل، منطق و علم بوده و با موازین شریعت سازگار نباشد، از جمله علل پیدایش خرافات جهل و نادانی، تلقین، تبلیغات، تقلید کورکورانه، ضعف معیشتی، ضعف عدالت اجتماعی و تمایل بشر به افسانه و اسطوره سازی می باشد.
وی با اشاره به خرافه و بدعت بودن نذر بی بی سه شنبه، گفت: بر اساس فتوای صریح آیت اله مکارم شیرازی در پاسخ به استفتایی با موضوع «بی بی سه شنبه، بی بی حور و بی بی نور!». بیان داشته اند که؛ «اینها خرافات است و عمل به آن خلاف شرع است، مردم را با زبان خوب مطلع کنید تا این کارها را نکنند».
مهدوی امین همچنین با اشاره به آثار شهید مطهری(ره) در باب خرافات و بدعت در اسلام، گفت: شهید مطهری در آثار خود در این باره، آورده است که؛ «خیلی چیزها هست که بدعت است و در میان مردم مخصوصا خانمها از این بدعتها هست، مثل آش باودردا، آش بی بی سه شنبه، سفره حضرت ابوالفضل، ما چنین چیزهایی در اسلام نداریم. یک مطلب هست: یک کار خیری بکنید، مثلا فقرا را طعام کنید، ثواب دارد، بعد ثوابش را نثار حضرت رسول کنید، نثار حضرت امیر کنید، نثار حضرت زهرا کنید، نثار حضرت امام حسن، امام حسین، هر یک ازائمه، یا نثار حضرت ابوالفضل کنید. اگر نثار یکی از اموات خودتان بکنید، مانعی ندارد.اگر شما سفره ای در منزلتان تشکیل بدهید به شرط آنکه آداب و تشریفات زنانه اش را که من نمی دانم چی هست و اگر کسی خیال بکند جزء آداب اسلامی است باز بدعت میشود، حذف کنید، اگر اطعام مسلمان باشد، بالخصوص اطعام فقرا و ثوابش هدیه به حضرت ابوالفضل باشد، مانعی ندارد اما اگر کارهایی با آداب و تشریفاتی انجام شود و خیال کنید این هم از اسلام است این بدعت و حرام است».
وی خاطرنشان کرد: خرافات و اوهام مانعی برای رشد خرد و اندیشه انسان ها به حساب می آیند و باعث دوری از مسیر سعادت و کمال می شوند.
مهدوی امین با اشاره به آیات قرآنی در این خصوص تصریح کرد: « و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التی کانت علیهم؛ (اعراف، 157): «و از دوش آنان قید و بندهایی را که بر ایشان بوده است بر می دارم». مقصود قرآن از غل و زنجیری که در دوران طلوع اسلام به دست و پای عرب جاهلیت بود، غل و زنجیر آهنی نیست، بلکه مقصود همان کفر و شرک و اوهام و خرافاتی است که فکر و عقل آنها را احاطه کرده و آنان را از رشد و بالندگی باز می داشت، چرا که قید و بند اوهام و خرافات به مراتب زیان بخش تر از غل و زنجیر آهنین است، زیرا زنجیرهای آهنین پس از گذشت مدتی از دست و پا برداشته می شود و فرد زندانی با فکر سالم و منزه از خرافات گام در زندگی می گذارد، اما سلسله هایی از اوهام و اباطیل، بسان رشته های سردرگم به عقل و شعور و ادراک انسان پیچیده می شود چه بسا تا دم مرگ با انسان همراه می باشد و او را از هرگونه تلاش، حتی برای باز کردن این قید و بند باز می دارد. انسان با فکر و سالم در پرتو عقل و خرد می تواند هر گونه قید و بند آهنین را در هم شکند، ولی فعالیت و تلاش انسان بدون فکر سالم و دور از هر گونه وهم و خیال، نقشی بر آب و عاری از فایده می شود به همین جهت قرآن مجید انسان را به پیروزی از عقل و دانش و برهان دعوت می نماید و از اوهام و خرافات و عقاید بی اصل و اساس بر حذر می دارد.
وی ادامه داد: خداوند سبحان درباره کسانی که از عادات و خرافات باطل نیاکانشان پیروی می کردند و به سخنان پیامبر توجه نمی کردند، می فرماید: «صم بکم عمی فهم لا یعقلون» (بقره، 171)؛ «کر و لال و نابینا هستند از این رو چیزی نمی فهمند». در آیات 15 تا 22 سوره زخرف نیز درباره برخی افراد پیرو خرافات و اباطیل می فرماید: «مالهم بذ لک من علم ان هم الا یخرصون»؛ « آنان به این دعوی دانشی ندارند و جز حدس نمی زنند».
وی همچنین افزود: در سیره پیامبر (ص) و ائمه (ع) نیز آمده است که: یکی از کارهای انبیای الهی مبارزه با خرافات و عقاید باطل بوده است که پیامبران الهی خصوصا پیامبر اعظم (ص) و پس از ایشان ائمه اطهار از طرق مختلفی به مبارزه با آن می پرداختند از آن جمله: دور کردن مردم از تقلیدهای کورکورانه و سفارش آنان به پیروزی از عقل و علم و برهان، تقویت علم و دانش در میان مردم، بالا بردن سطح آگاهی و آشنا نمودن آنان با واقعیت ها، جایگزین کردن عقاید و اخلاق صحیح به جای خرافات و عقاید باطل، بازگو نمودن آثار و نتایج منفی خرافه ها.
معاون فرهنگی اداره کل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، گفت: در کلام مقام معظم رهبری نیز در این خصوص آمده است که: «در مبارزه با خرافات شجاع باشید، البته خرافه چیست؟ خود این مهم است بعضی ها هستند که حقایق دینی را هم به عنوان خرافه انکار می کنند. ما کاری به آنها نداریم. آنچه که با کتاب و سنت متقن و معتبر ثابت شده از دین است، چه حالا عقول بپسندند یا نپسندند. از این حمایت و دفاع کنید آنچه که به دلیل معتبر ثابت نشده است و با مبانی و اصول دینی معارضه ندارد درباره آن ساکت بمانید، آنچه که با یکی از اصول دینی معارضه دارد و مدرک معتبری ندارد، ردش کنید. این می شود خرافه و معیار خرافه این است. امروز مدعیان ارتباط با امام زمان (عج) و ارتباط با غیب، به شکلهای مختلف، در جامعه کار می کنند. البته همه اینها نشانه این است که گرایش به دین، یک عنصر اصلی در زندگی مردم است، مردم به مسائل دینی علاقه دارند که آدم خرافه ساز می رود خرافه درست می کند چون آن کالای اصلی در اختیارش نیست، کالای تقلبی را به میدان می آورد تا اینکه مردم را جذب کند، این نشانه گرایش مردم به دین است اما خوب این خطرناک است در مقابله با خرافات و آن چیزهایی که از دین نیست شجاع باشید و بگویید. ملاحظه اینکه حالا ممکن است کسی بدش بیاید یا ممکن است چه بکند، نکنید که غالبا در مواردی انسان متاسفانه می بیند که این مراعاتها هست.»
مهدوی امین با اشاره به اهداف ترویج خرافه، گفت: بسیاری از ستمگران تاریخ برای تحکیم قدرتشان، از طریق ترویج خرافات بین مردم، اهداف خود را دنبال می کردند، آنها می دانستند تسلط بر مردمی که به جای عقل، دنباله روی اوهام هستند آسانتر است. اما پیامبر اعظم (ص) با هدایت مردم، آنها را به سلاح ایمان و عقل منطق تجهیز کرد تا خرافات را از معنویت و اوهام را از واقعیات باز شناسند. دین اسلام غل و زنجیرهای خرافات و موهامات را از دست و پای اندیشه و عقل مردم بر داشت.
وی در پایان گفت: برای شناخت ارزشها از ضد ارزشها و یافتن مرز بین واقعیت و خرافه، لازم است سطح علم و آگاهی خویش را افزایش دهیم این امر به شناخت نسبت به مسائل و دستورهای دینی حاصل می شود. مهم ترین عامل شناخت، کسب معرفت و ایمان به خدا و پیروی از قرآن و روایات است.