برنده جایزه بهترین اثر از نگاه تماشاگران لهستان گفت: تئاتر ایران نیازمند به روز بودن است و این به روز بودن نیز نیازمند مطالعه عمیق؛ چراکه امروز تئاتری های ما بیشتر به سمت شبیه سازی رفته اند و خلاقیت در تئاترهای ایران و اصفهان کمتر دیده می شود.
امید نیاز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا- منطقه اصفهان، در خصوص تئاتر 1+1 که در لهستان جایزه ویژه تماشاگران را کسب کرده است، اظهار کرد: تئاتر 1+1 در سال 91 تولید شده این کار در کشورهای مختلفی به روی صحنه رفته و در ایران نیز در شهرهای تهران، اصفهان، یزد، شیراز، بندرعباس اجرا شده است.
وی افزود: این تئاتر یک تئاتر کاملا ساده و بدون دیالوگ بوده و به همین دلیل شانس به روی صحنه بردن این نمایش مختلف وجود داشته و دارد.
این کارگردان تئاتر ادامه داد: تئاتر 1+1 دیپلم افتخار و جایزه بهترین اثر از نگاه تماشاگران را در سی و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر شهر لومزا در لهستان را به دست آورد و در ادامه فستیوالهای بین المللی قرار است در فستیوالی در کشور سوئیس، صربستان، کرواسی و سپس در پاییز نیز قرار است در شهر لندن به روی صحنه برود این تئاتر پس از آن راهی قاره آفریقا خواهد شد.
نیاز اظهار کرد: در دکور این اثر فقط دو چمدان وجود دارد که این اتفاق کار را برای سفر رفتن ما آسانتر کرده، اما هنگام اجرا و چیدمان دکور نیازمند تمرکز و حساسیت بالایی است.
وی با مقایسه وضعیت تئاتر ایران و تئاتر بین الملل گفت: تئاتر ایران از نظر بازیگری، کارگردانی و نمایشنامه نویسی برای رسیدن به تئاتر بین المللی هنوز راه زیادی دارد. تئاتر كشور نیازمند به روز بودن است و این به روز بودن نیز نیازمند مطالعه عمیق، چراکه امروز تئاتری های ما بیشتر به سمت شبیه سازی رفته اند و خلاقیت در تئاترهای ایران و اصفهان کمتر دیده می شود.
کارگردان تئاتر 1+1 و برنده جایزه بهترین اثر از نگاه تماشاگران در لهستان، ادامه داد: راه زیادی تا رسیدن به سطح اول بین المللی برای تئاتر کشور وجود دارد، اما هنرمندان ایران و اصفهان چیزی کمتر از هنرمندان دنیا ندارند، ولی به لحاظ تکنیک و فهم تاکتیک و استاندارهای لازم برای کار بین المللی راه زیادی در پیش داریم.
نیاز با اشاره به اینکه فقط امکانات نمی تواند در تئاتر روز دنیا مدنظر باشد، تصریح کرد: در درجه اول سطح فکر و نگرش و جهان بینی هنرمند برای خلق یک اثر مهم است. ما در تئاتر اصفهان یک اثر خلق نمی کنیم و ساختنی وجود ندارد نگرش و ساختار ذهنی باید تقویت شود.
وی خاطرنشان کرد: در تئاتر اصفهان تغییر استراتژی فکری و اساس فکری هنرمندان نیاز اساسی است. سلیقه و فکر هنرمند باید در کارها لحاظ شود تا آثاری که ساخته می شود حرفی برای گفتن داشته باشد ولی در حال حاضر آن نگرش کافی در تئاتری های اصفهان کمتر وجود دارد.
کدخبرنگار:13023