فراهم شدن امکان تولید قطره‌چکان آبیاری قطره‌ای در فارس

برای اولین بار در کشور، جمعی از پژوهشگران و صنعتگران در استان فارس موفق به تولید انبوه قطره چکان آبیاری قطره‌ای با هدف رفع نیاز به واردات این محصول، شدند.

به گزارش ایسنا منطقه فارس، با توجه به بحران آب در كشور و به خصوص فارس، مديريت اين حوزه اهميت بسزايي دارد و در اين باره آبياري قطره‌اي از راهکارهای موثر برای مدیریت منابع آبی محسوب می‌شود؛ در همین راستا محققانی در شرکت ماهان خدمات الوند، موفق به تولید انبوه قطره چکان مناسب با اقلیم ایران شدند.

یکی از اعضای تیم مهندی این شرکت شنبه 29 دیماه در جمع خبرنگاران گفت: قطره چكان‌هاي توليدي در دو نوع نرمال و تنظيمي با ليتراژهاي 4 و 8 ليتر در ساعت، پس از طي مراحل سخت آزمايشگاهی، موفق به اخذ تاییدیه از آزمایشگاه مرجع وزارت جهادکشاورزی شده است.

اسماعيل احمدي افزود: با توجه به بحران آب و وارداتي بودن قطره چكان هاي آبياري به فكر بومي كردن اين محصول افتاديم و اين تيم پژوهشي پس از 18 ماه فعاليت علمي و كارشناسي موفق به طراحي و احداث خط تولید و آزمايشگاه مربوطه به قطره چكان خودتنظيمي و كنترل فشار شد .

این محقق جوان هدف از اجرای این پروژه را تولید محصولی ایرانی با کیفیت بهتر و قیمت پایین تر نسبت به مشابه خارجی دانست و گفت: قطره چكان خودتنظيمي و كنترل فشار (PC) توليدي در ايران كه براي اولين بار توسط پژوهشگران فارس طراحي شده، تلفيقي از 3 قطره چكان آبياري معروف دنيا است و با مهندسي معكوس توانستيم به محصول قابل توجه بومي در اين زمينه برسيم .

او با بیان اینکه تائيديه رسمي اين محصول را از وزارت جهاد كشاورزي گرفته ايم و هم اكنون آماده ارائه اين قطره چكان بومي به بازار هستيم، خاطرنشان کرد: قيمت قطره چكان خارجي كه در كشور و استان فارس استفاده مي شود 800 تا 1200 تومان است در حالي كه نمونه تولید شده یک سوم قیمت آن را دارد.

احمدی که مدعی است این کار پژوهشی نقش موثری در اشتغالزایی داشته است، گفت: جمعی از مسئولان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اجرای خط تولید قول مساعدت و همراهی داده‌اند.

  • شنبه/ ۲۹ دی ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: fars-55124
  • خبرنگار :

برچسب‌ها