انتخاب مقاله دانشجویان دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند به عنوان یکی از محبوبترین مقالات

مقاله دانشجویان دانشکده مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی سهند به عنوان یکی از محبوبترین مقالات سال 2020 ژورنال Journal of Materials Chemistry C با ضریب تاثیر 7.059 انتخاب شد.

مقاله ذکر شده در گروه پژوهشی آقای دکتر حسین روغنی ممقانی با زحمات آقای دکتر امین عبداللهی، حسین علی دایی و عطا هریزچی به نتیجه رسیده است. 

به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی سهند، چکیده مقاله به شرح زیر است:

جوهرهای ضدجعل منعطف با ضریب ایمنی بالا یکی از به‌روزترین و پرکاربردترین مواد در زمره‌ی گروه مواد پیشرفته به حساب می‌آیند که هر دو خاصیت فوتوکرومیسم و فلورسانس را با هم از خود نشان می‌دهند.

در پژوهش حاضر، جوهرهای ضدجعل و منعطف با پیوست شیمیایی ماده‌ی اسپیروپیران به داخل نانوذرات لاتکس با پایه متیل متاآکریلات و بوتیل آکریلات از طریق پلیمریزاسیون مینی امولسیون نیمه پیوسته تهیه شدند که نتیجه این کار تهیه نانوذرات لاتکس کوپلیمر بوتیل اکریلات و متیل متاآکریلات با قطبیت و دماهای انتقال شیشه‌ای مختلف شد. این در واقع اولین گزارش از تهیهی مواد ضدجعل و انعطاف پذیر است که توانایی پاسخ آنی به پدیده فوتوکرومیسم (تغییر رنگ به بنفش) و فلورسانس (جذب بالا و روشن نشر قرمز) را در تابشهای نورفرابنفش را به صورت آنی و سهلالوصول دارد. بررسی خواص فوتوکرومیسم و نشر فلورسانس نمونههای لاتکس با قطبیت بالای زنجیرها، خواص فوتوکرومیک، نشر فلورسانس، پایداری خستگی، برگشت پذیری نوری قابل توجهی را بدون نشان دادن هیچ فوتوکرومیسم منفی از خودشان نشان دادند.

سینتیک ایزومریزاسیون ماده نوری به عنوان تابعی از قطبیت و انعطاف پذیری زنجیرها عمل می‌کند. به دلیل اهمیت فوتوکرومیسم و نشر فلورسانس در کاربرد نهایی، نانوذرات لاتکس با خواص نوری بالا برای تهیهی جوهرهای ضدجعل فوتوکرومیک/فوتولومینسانس به کار گرفته شدند. جوهر ضدجعل به داخل استامپ‌ها با علائم مختلف بارگذاری شده و به عنوان علائم امنیتی برروی اسناد مختلف از جمله گواهینامه، پول و پاسپورت بکارگرفته شدند. علائم پرینت شده برروی اسناد امنیتی، پدیده فوتوکرومیسم و فلورسانس سرخ را در تابشهای بالای نورفرابنفش(nm 365) از خود نشان دادند. علاوه بر این، اسپری کردن نانوذرات لاتکس برروی کاغذهای سلولزی و قرار دادن آن‌ها در معرض تابش نور فرابنفش منجر به ایجاد و ظهور الگوهای تجدیدپذیر با وضوح بالا شد.

آدرس اینترنتی مقاله:

https://pubs.rsc.org/en/journals/articlecollectionlanding?sercode=tc&themeid=e4b7a9c9-b676-4f28-b8be-181c6a318f2b

https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2020/tc/d0tc00937g#!divAbstract

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 99122821563
  • خبرنگار :