درمان ایمپلنت روش درمانی مناسبی برای کودکان و نوجوانان نیست

جراح دهان، فک و صورت در کردستان،با اشاره به رنج سنی انجام ایمپلنت، گفت: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در سن رشد قرار دارند درمان ایمپلنت روش مناسبی برای آن ها نیست چرا که ایمپلنت با استخوان فیوز و جوش می‌خورد و برای این افراد درمان از طریق ایمپلنت دندانی قبل از اتمام رشد ممکن نیست.

دکتر خالد قادرمرزی، در خصوص ایمپلنت دندان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متداول‌ترین روش‌های جایگزینی دندان‌های صدمه‌دیده یا ازدست‌رفته شامل دندان مصنوعی، بریج و ایمپلنت است، ایمپلنت دندان شکل یک میله است که جای دندان ازدست‌رفته را می‌گیرد و در حال حاضر بهترین درمان برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته است.

وی افزود: ایمپلنت دندان تنها روش دائمی و ماندگار، پر کردن جای خالی دندان‌ها است و منافع زیادی برای بیمار به دنبال دارد.

این جراح دهان، فک و صورت در کردستان، با اشاره به اینکه دندان سالم در صورت خراب شدن قابل‌درمان است، بیان کرد: دندانی که بر اثر پوسیدگی، بیماری لثه، کشیده شده و دندانی که قابل معالجه و درمان نیست درمان ایمپلنت می‌تواند بهترین جایگزین آن باشد.

قادرمرزی بابیان اینکه جنس تیتانیوم با بدن سازگاری کامل دارد و باعث عفونت نمی‌شود، عنوان کرد: ایمپلنت دندان یک‌پایه تیتانیوم خالص است که در داخل استخوان فک در زیر لثه جای گذاری می‌شود تا روکش را در جای خود ثابت نگه دارد.

وی ذکر کرد: ایمپلنت‌ها دو نوع‌ هستند که شامل ایمپلنت اندوستیال در درون استخوان و ساب‌پریوستیال یا زیرلثه‌ای ایمپلنتی است که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار می‌گیرد.

این جراح کردستانی، با اشاره به دوام و طول عمر ایمپلنت دندان، تصریح کرد: مراقبت مناسب، بهداشت دهان و دندان، انجام چکاپ های منظم دندانپزشکی، برنامه غذایی و فرهنگ بالای بیمار موجب می‌شود که ایمپلنت جایگزین مطمئن و شبیه به دندان اصلی باشد و ازلحاظ زیبایی، کار آیی، ثابت و غذا جویدن هم کاملاً شبیه دندان طبیعی است.

قادرمرزی با اشاره به رنج سنی انجام ایمپلنت، ذکر کرد: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در سن رشد قرار دارند درمان ایمپلنت روش مناسبی برای آن ها نیست چرا که ایمپلنت با استخوان فیوز و جوش می‌خورد و برای این افراد درمان از طریق ایمپلنت دندانی قبل از اتمام رشد ممکن نیست.

وی گفت: افراد در سن 70 و 80 سالگی هم می‌توانند برای ایمپلنت اقدام کنند اما این افراد باید استخوان کافی داشته باشد درواقع اگر فکی که قرار است ایمپلنت دندان بر روی آن قرار بگیرد استخوان کافی نداشته باشد، روش‌های مختلفی برای احیای آن وجود دارد.

این دندان پزشک در کردستان، عنوان کرد: اگر طول، عرض و ارتفاع استخوان فک مناسب برای ایمپلنت باشد عمل ایمپلنت برای هر فرد معمولاً یک جلسه جراحی نیاز دارد که تیتانیوم داخل فک گذاشته و بعد از جذب استخوان و ایمپلنت نوبت به روکش می‌شود که کاملاً شبیه به دندان طبیعی فرد است.

وی با اشاره به تأثیر ایمپلنت دندان در بالا رفتن اعتمادبه‌نفس، افزود: از دست دادن یک یا چند دندان به هر دلیلی، همیشه برای ما نگران‌کننده است که کاهش اعتمادبه‌نفس را به دنبال دارد اما باید با جایگزین کردن آن از مشکلاتی همچون عدم خوب جویدن غذا، کج شدن دندان‌های اطراف، اختلال در تکلم، تحلیل استخوان فک و درنتیجه پیری زودرس، پیش‌گیری کرد.

به گفته قادرمرزی، ایمپلنت شبیه‌ترین درمان به دندان فرد است اما افرادی که پوکی استخوان دارند نمی‌توانند درمان ایمپلنت انجام دهند البته درجه آن‌هم به نظر پزشک معالجه بستگی دارد. همچنین افرادی مبتلابه سرطان و کانسر هستند به دلیل انجام رادیوتراپی و کموتراپی تا کنترل بیماری نمی‌توانند اقدام به ایمپلنت کنند.

جراح دهان، فک و صورت در کردستان، یکی از شایع‌ترین علت از دست دادن دندان را بهداشت ضعیف و سیگارکشیدن عنوان کرد و افزود: فرهنگ رعایت بهداشت دهان و دندان نقش اساسی در درمان و مزایایی ایمپلنت دارد، سیگار یکی از عادت‌های اعتیادآور در جامعه است که درمان ایمپلنت را تا حد زیادی خراب می‌کنند و با توجه به هزینه بالای جراحی و انجام ایمپلنت ترجیحاً ترک سیگار می‌تواند بهترین راهکار طول عمر ایمپلنت باشد.

قادرمرزی تصریح کرد: درمان ایمپلنت مانند دندان اصلی به مراقبت احتیاج دارد و نباید با این طرز فکر که دیگر نیازی به مراقبت نیست اقدام به ایمپلنت کرد لذا استفاده مکرر از دهان‌شویی، مسواک زدن و رعایت بهداشت می‌تواند منجر به یک انجام ایمپلنت دندان موفق شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از انجام روکش، ایمپلنت نیاز اساسی به مراقبت ویژه دارد، خاطرنشان کرد: مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان شامل رعایت در مصرف مواد غذایی و شستشوی دهان و دندان است که باید بیش از گذشته نسبت به این مسائل توجه کرد.

قادرمرزی خدمات مطب دندان‌پزشکی را شامل انجام ایمپلنت، جراحی دندان عقل، چسبندگی زبان و لثه، درمانی زیبایی صورت ازجمله عمل زیبایی بینی، رینوپلاستی، پلک، ابرو، کشیدن پیشانی، بوتاکس و تزریق ژل در ناحیه صورت برشمرد.

این جراح، همچنین به درمان ناهنجاری گوش در مطب دندان‌پزشکی خویش اشاره کرد و گفت: درمان جراحی ناهنجاری فک برای افرادی که فک شان در عقب یا جلو قرار دارد و نمی‌توانند به‌درستی صحبت کنند نیاز به زاویه سازی فک دارند.

قادرمرزی در پایان سخنانش یادآور شد: عمل جراحی چانه، زاویه سازی فک، پروتزهای گونه و لب، عمل جراحی چشم نیز از جراحی‌هایی است که در این مطب انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 99122518846
  • خبرنگار :