رضا کرمی محمدی در گفتوگو با ایسنا، در این باره گفت: مرکز عملیات اضطراری (EOC) شهر تهران در سال ۱۳۸۸ در محل ساختمان فرماندهی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران احداث شد که در زمان احداث و راهاندازی این ساختمان ضمن مد نظر قرار دادن مقاومت لرزهای برای بدترین سناریوی زلزله احتمالی شهر تهران، از به روزترین و پیشرفته ترین تجهیزات در این ساختمان بهره گرفته شده بود.
وی با بیان اینکه با گذر زمان و پیشرفت دانش فنی و تکنولوژی، به روزآوری تجهیزات موجود الزامی و حرکت در مسیر هوشمند سازی فرآیندها و بهرهگیری از سخت افزار و نرم افزارهای جدید برای مرکز عملیات اضطراری شهر تهران امری اجتناب ناپذیر است، تصریح کرد: در این رابطه در سال جاری گام های بلند و مؤثری برداشته شده که برخی از آن ها وارد مرحله بهره برداری و برخی از آن ها تا چند ماه آتی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
کرمی محمدی، ایجاد و بهره برداری از «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران(TICIS) را یکی از مهمترین اقدامات در مسیر هوشمند سازی این مرکز عنوان کرد و افزود: همواره وحدت فرماندهی و مدیریت یکپارچه حوادث، از جمله مهمترین دغدغه فرماندهان و مدیران حوادث خصوصاً در شهر تهران بوده و تجارب حوادث کوچک و بزرگ سالیان اخیر و درس آموخته های ارائه شده از سوی کارشناسان مدیریت بحران همواره گویای این مهم بوده است.
وی ادامه داد: در این رابطه مرکز عملیات اضطراری(EOC) سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن برآورد فرایندهای مورد نیاز، نسبت به مکانیزه نمودن آن ها اقدام و بدین ترتیب با ایجاد سامانه ای تحت عنوان «سامانه هوشمند فرماندهی حوادث شهر تهران» در مسیر هوشمند سازی حرکت نموده است.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: در فاز نخست بهره برداری از این سامانه، ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه به عنوان ارزیاب در صحنه حاضر و ضمن بررسی آن، بر اساس ساختار از پیش تعریف شده در سامانه، نسبت به درج گزارش حوادث اقدام میکنند.
به گفته کرمی محمدی، بر اساس یک چرخه پویا، کارشناسان مرکز عملیات اضطراری شهر تهران نیز در هر زمان بر اساس اطلاعات واصله نسبت به پیش بینی تجهیزات و امکانات مورد نیاز صحنه حادثه اقدام خواهند کرد. همچنین در مراحل بعدی توسعه این نرم افزار اتصال بانک داده های آن به اطلاعات لجستیکی، نیروی انسانی، تجهیزات و ... و ارسال این موارد از نزدیک ترین محل به صحنه حادثه پیاده سازی و اجرایی خواهد شد.
وی به توسعه نرم افزار و ایجاد وحدت فرماندهی از طریق ارائه دسترسی به سازمان های تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در اسفندماه ۱۳۹۹سال جاری دسترسی های لازم به دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق ۲۲ گانه داده خواهد شد تا به عنوان یکی از بازوان این سازمان به محض حضور در صحنه حادثه نسبت به ارسال اطلاعات حادثه به EOC شهر تهران اقدام کنند. همچنین با زیرساخت فراهم شده، سازمان ها تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران نیز به عنوان بازوی اجرای دیگر در سیستم مدیریت بحران شهر تهران، ضمن دریافت خبر حادثه، می توانند نسبت به ثبت آن و ارائه گزارش اقدامات خود در سامانه اقدام کنند.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اضافه کرد: برابر برنامه ریزی های صورت گرفته در نظر است در فاز دوم با برگزاری جلسات مشترک با سازمان های تخصصی عضو ستاد مدیریت بحران شهر تهران، زمینه های بهره گیری از این سامانه متناسب با نیاز و حوزه فعالیتی هر سازمان تا حد ممکن فراهم و بر این اساس به نوعی قدم های اولیه به منظور تحقق مصوبه مورخ ۲۵ تیر ۹۶ هیئت محترم وزیران در خصوص یکپارچه سازی مراکز امدادی توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برداشته خواهد شد.
کرمی محمدی درباره نحوه عملکرد سامانه نیز گفت: زیر ساخت عملیاتی این سامانه برپایه دستورالعملها و فرآیند های مصوب استوار است. به عبارت دیگر دستورالعمل ها و فرآیندهای مربوط به هشدار و اطلاع رسانی حوادث، تعیین سطوح بحران، فراخوان و ... از پیش تدوین و ابلاغ شده و بر اساس این دستورالعمل ها فرایند برنامه نویسی سامانه با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: بنابر آنچه که توضیح داده شد، این سامانه پس از اعلام خبر اولیه حادثه به مرکز ارتباطات(بی سیم) EOC شهر تهران، تدقیق محل وقوع حادثه، میزان خسارات و تلفات و ... در فرم گزارش اولیه حادثه ثبت و متعاقباً به کارشناسان بخش پایش و هماهنگی EOC ارسال می شود. در این مرحله بر اساس اطلاعات واصله و میزان معتبر بودن مرجع اطلاع دهنده خبر، سامانه به صورت هوشمند و خودکار نسبت به اعتبارسنجی منبع اقدام و در صورت عدم تطابق با استانداردهای تعریف شده، اطلاعات تماس سایر منابع معتبر نمایش داده می شود.
رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ادامه داد: سپس سطح بندی حادثه به صورت خودکار انجام و به عنوان یک سیستم پشتیبان تصمیم، سطح پیشنهادی بر اساس معیارهای از قبل مشخص شده نمایش داده می شود و در ادامه با تأیید کارشناسان ذیربط، فرآیند اطلاع رسانی به مسئولین عملیاتی آغاز می گردد. در این سامانه به محض ارجاع حادثه به ذینفعان پیامک هشدار نیز برای ایشان ارسال و از طریق اپلیکیشن تلفن همراه و دسترسی ایجاد شده ضمن دریافت اطلاعات اولیه از حادثه و محل آن، نسبت به بارگذاری تصاویر و نگارش گزارش دقیق حادثه شامل میزان تلفات، خسارات، سازمان های درگیر و ... حاصل از بازدید میدانی اقدام خواهند کرد.
به گفته کرمی محمدی، از دیگر قابلیت های شاخص و مهم این سامانه می توان به امکان ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی متناسب با سطح و نوع حادثه به فرمانده عملیات و کارشناسان ارزیاب جهت بهره برداری در فرآیند مدیریت شرایط اضطراری اشاره کرد.
وی درباره قابلیت ها و فرایندهای در نظر گرفته شده در این سامانه نیز گفت: ثبت محل دقیق حادثه با استفاده از جدید ترین نقشه های شهر تهران به همراه مختصات جغرافیایی، قرارگیری کلیه مخاطرات محتمل شهر تهران و سازمان های ذیربط در بانک اطلاعاتی به منظور تسهیل فرایند ثبت و ارجاع حوادث، تعیین خودکار منطقه، محله، ناحیه، خیابان و کوچه با یک کلیک بر روی نقشه، امکان تعیین سازمان های نیازمند مشارکت در حادثه از ابتدای وقوع آن، تعیین هوشمند سطح حوادث به صورت خودکار، اعتبار سنجی منابع خبری به صورت هوشمند متناسب با نوع حادثه به صورت خودکار، ارسال پیامک خودکار به ذینفعان به محض ثبت حادثه و امکان ثبت حادثه و مشخصات آن از طریق تلفن همراه از ویژگی های این سامانه است.
کرمی محمدی همچنین دیگر امکانات اصلی این سامانه را ارسال اطلاعات توصیفی و مکانی محدوده محل حادثه به اپلیکیشن موبایل نظیر اعلام ایستگاه های آتش نشانی، اورژانس، بیمارستان و ... نزدیک محل حادثه، شریان های حیاتی و ...، مسیریابی از هر نقطه به محل حادثه، امکان ارسال اطلاعیه ها و هشدارهای هواشناسی به ذینفعان از طریق اپلیکیشن موبایل، داشبرد مدیریتی و واسط کاربری مناسب برای نمایش اطلاعات، نوع و تعداد حوادث رخداده، تعیین سطوح حوادث، گزارش مدیریتی و نمایش حوادث جدید بر روی نمودار و نقشه، امکان بهره گیری از سامانه در مانورها به طور مجزا، ارسال اطلاعیه های صادره از سازمان هواشناسی در بخش های مجزا، اعلام خاتمه عملیات و ... عنوان کرد.
انتهای پیام