رئیس کل دادگستری خراسان رضوی:

ضروری است پیوند دادگستری و دانشگاه‌ها نسبت به گذشته تقویت شود

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: ما باید بتوانیم دادگاه‌های مجازی را به فضای دانشگاه‌ها منتقل کنیم. برای این منظور در کارگروهی که از شخصیت‌های حوزه قضا تشکیل خواهد شد، بنا داریم بازپرسی، دادیاری و دادرسی مجازی را به دانشگاه‌ها منتقل شود.

غلامعلی صادقی امروز در نخستین نشست دادگاه مجازی محاکمه عاملان ترور شهید حاج قاسم سلیمانی که در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری این مراسم انصافا بدیع و جالب است و مطمئن هستیم که این فعالیت به دلیل اینکه در مجاورت حرم مطهر رضوی و نام حاج قاسم سلیمانی آغاز شده، قطعا خیر و برکات زیادی را به همراه خواهد داشت. طبعا جامعه و افکار عمومی آن توقعی را که از اصحاب علم، دانش، فضلیت، حقوق و قضاوت دارند، برگزاری چنین برنامه‌هایی است.

وی افزود: اهدافی را که این جلسه و مراسم دنبال می‌کند، عمدتا متمرکز دربعد آموزشی آن است. دانشجویان و علاقه‌مندان در این همایش لازم است دانشجویان تمام تلاش خود را به این موضوع معطوف کنند تا نکات آموزشی و مقررات شکلی دادگاه به درستی رعایت شود. پیش از این نیز قول داده بودیم که پیوند دادگستری و دانشگاه‌ها را نسبت به گذشته تقویت کنیم.  نسخه‌ای که از برگزاری این دادگاه امروز در دانشگاه آزاد به نمایش گذاشته شد، پایه این کار بود.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی تصریح کرد: اساتید و وکلایی که در این جلسه مشارکت کردند و نظر دادند، به عنوان مکمل‌های این دادگاه، چه به عنوان وکلای اولیای دم و چه به عنوان وکلای متهم، اعلام نظر و دفاع می‌کنند. هر چه در این دادگاه بهتر دفاع شود، دانشجویانی که فردا به جای وکلای دیروز می‌نشینند، بهتر می‌توانند در آینده نقش‌آفرین باشند.

وی عنوان کرد: این دادگاه جنبه آموزشی دارد و برای دانشگاه‌های دیگر نیز اعلام آمادگی می‌کنیم که چنین رویدادهایی را در آن برگزار کنیم. امروز اتفاقات زیادی در جامعه و کشور رخ می‌دهد اما اینکه این رویدادها جنبه سیاسی یا حزبی به خود می‌گیرد، به دلیل این است که ما حضور موثری در جامعه نداریم. در واقع این مسائل این مسائل باید از بعد علمی و حقوقی بررسی شود. هنگامی که ما نقش خود را به خوبی انجام نمی‌دهیم، مشاهده می‌کنیم که برخی اتفاقات رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و به این ترتیب چنین مسائلی هیچوقت حل نخواهد شد.

صادقی خاطرنشان کرد: برگزاری این مراسم،  اولین قدم ماست که با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و دیگر دانشگاه‌ها، بتوانیم در مورد مسائل مختلفی که در جامعه رخ می‌دهد، در قالب دادگاه مجازی به بررسی مسائل بپردازیم.

وی بیان کرد: ما باید حضور بهتری را در محیط‌های دانشگاهی و مجموعه‌های آموزشی داشته باشیم تا زحمات قضات در دادگاه‌ها و دادسراها را به محیط دانشگاه و کلاس‌های درس منتقل کنیم. برگزاری دادگاه مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد فتح بابی بود که مجموعه‌های دیگر آمادگی برگزاری چنین رویدادهایی راداشته باشند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99121914880
  • خبرنگار : 50081