معاون مطبوعاتی:

اهالی رسانه در سخت‌ترین روزها کنار بیماران و کادر درمان بودند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار کرد: رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی جامع و کامل و به دنبال آن فرهنگی‌سازی برای افکار عمومی در جامعه، توانستند تا حد زیادی از میزان ابتلا و کشته‌شدگان بکاهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی معاونت امور مطبوعاتی، محمد خدادی در مجمع عمومی سالیانه خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور که صبح روز چهارشنبه (۱۳ اسفندماه) در محل ساختمان این معاونت برگزار شد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و نقش موثر خبرنگاران و اصحاب رسانه در کاهش تبعات آن، اطلاع‌رسانی برای ممانعت از سفرهای استانی و مسافرت‌های جاده‌ای، بالا بردن ضریب استفاده ماسک از ۳۰ به ۸۴ درصد، تشویق به خانه ماندن در مناسبت‌های نوروزی و... را از جمله فعالیت های موثری عنوان کرد که طی یک سال گذشته از سوی گونه‌های مختلف رسانه‌های نظیر مطبوعات، صداوسیما، شبکه‌های اجتماعی و تک تک خبرنگاران انجام شده است.

او با گرامیداشت یاد و خاطره خبرنگارانی که بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند، اظهار کرد: کرونا دو لایه دارد؛ کادر بهداشت و درمان در رابطه با درمان جسم نقش‌آفرینی کردند و رسانه‌ها نقش‌آفرین دراطلاع‌رسانی برای مقابله هم افزایی و ایجاد اقناع جمعی در کمک به تامین نیازها و اقدامات مقابله کرونا بودند. اهالی رسانه از روز اول شیوع کرونا تا الان در سخت‌ترین روزها در کنار بیماران و کادر درمان و شهروندان بوده و شجاعت و همت‌شان همچون همیشه مثال‌زدنی بود.
 
خدادی تشکل خانه مطبوعات را فرصت مغتنمی برای گردهمایی اهالی رسانه دانست و گفت: قدرت رسانه در هم افزایی است و خانه های مطبوعات این فرصت را می توانند فراهم کنند.
 
او با بیان این که برای خانواده مطبوعات به سه میم اعتقاد دارد، گفت: مهارت، محتوا و مخاطب مثلثی است که بقای رسانه را موجب می‌شود و عدم توجه به این سه واژه، زمینه‌های حذف رسانه را ایجاد می‌کند. خانه‌های مطبوعات اگر بخواهند نقش و سهمی در ارتقاء و بقای رسانه داشته باشند باید دنبال این سه نکته بروند. متاسفانه بیشتر تلاش ‌ما و مراجعاتی که به ما می‌شود پیرامون این مثلث نیست. انرژی اصلی بعضا صرف توزیع رایانه و دادن مجوز می‌شود و بعضا  رسانه هم دنبال این است که آگهی بیشتری بگیرد.
 
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ با تاکید بر این که وقت و دغدغه خانه‌های مطبوعات باید صرف مخاطب، مهارت و محتوا شود، توضیح داد: بعضا صداهایی می‌شنوم که اعضای خانه‌های مطبوعات برای عضویت در هیات مدیره دچار ادبیات کاملا عجیب و غریبی می‌شوند و همدیگر را متهم می‌کنند. اختلاف در یک شهر و استان در موضوع خانه مطبوعات به گونه‌ای که صدایش به بیرون برسد قابل هضم نیست. اهالی رسانه نخبه‌ترین نخبه‌های کشور و با معرفت‌ترین و پرتلاش‌ترین لایه‌های این جامعه هستند و باید بتوانند کنار هم گفت‌وگو کنند.

او با تاکید بر این نکته که در خانه‌های مطبوعات رقابت باید بر بستر رفاقت مبتنی باشد، توضیح داد: اولویت اول خانه‌های مطبوعات باید پیدا کردن نسخه‌ای برای بقای رسانه و افزایش قدرت آن باشد. امروز دیگر تعداد رسانه‌ها نشانه قدرت نیست. 

معاون مطبوعاتی، ترویج و تقویت اخلاق در جامعه را از جمله مسئولیت‌های اصلی رسانه‌ها دانست و تاکید کرد که اعضای هیات مدیره خانه‌های مطبوعات نیز باید در گفتار و رفتار خود، نماد اخلاق و اخلاق‌مداری باشند.
 
خدادی افزود: همه رسانه‌ها موظف هستند کارمندانشان را بیمه کنند و در حالی که رسانه‌های اصلی ما این اقدام را انجام داده و ۵ هزار نفر هم توسط معاونت مطبوعاتی بیمه شده‌اند، هر روز شاهد مراجعه برخی خبرنگاران در موضوع بیمه هستیم. برای ما سوال است که مگر چند خبرنگار آزاد در کل کشور داریم. این آمار نشان می‌دهد که یک اختلالی در این فرایند وجود دارد.
 
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ از همکاری معاونت مطبوعاتی با انجمن اهدای عضو خبر داد و گفت: قرار است خبرنگاران افتخاری اهدای عضو داشته باشیم. پیشنهاد من مشارکت خبرنگاران در این طرح است؛ چراکه زندگی بخشیدن به انسان‌ها حال خوبی می‌دهد. همچنین قرار است در روز درختکاری به ازای هر فردی که اهدای عضو کرده یک درخت کاشته شود.

او تقویت رسانه بر بستر محتوا و مهارت را یکی از سیاست‌های اصلی معاونت مطبوعاتی عنوان کرد و افزود: اعتقاد داریم شبکه‌های اجتماعی رقیب رسانه‌های فعال و رسمی کشور نیستند؛ بلکه شریک آنها هستند. ما خوشحالیم که میلیاردها شریک و همکار به ما اضافه شده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۷:۴۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 99121310203
  • خبرنگار : 71548