به گزارش ایسنا، رحمت الله حافظی با اشاره به طرح حذف دفترچهها و نسخه الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی گفت: وقتی برای اینگونه موضوعات برنامهریزی میکنیم باید از دیدگاههای صفر و صدی فاصله بگیریم و با پرهیز از تصمیمهای خارج از دسترس برای رسیدن به هدف و نقطه ایدهآل تلاش کنیم و برنامه مقطعی و مرحله بندی شده داشته باشیم تا بتوانیم برنامه را محقق کنیم. انجام یکباره کار و رسیدن به هدف نهایی در یک مرحله ممکن است موجب ایجاد هزینه غیرقابل تحمل شود و یا زمان اجرای برنامه را طولانی کند و با تغییرات مدیریتی هدف اصلی برنامه مغفول بماند.
وی افزود: برنامه فعلی برای استفاده از نسخه الکترونیک از منظر هزینه و همچنین مدیریت عملیاتی که در سازمان انجام می شود کار پسندیدهای است و امیدوارم مدیران سازمان تأمین اجتماعی در انجام آن موفق باشند.
مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این پرسش که « نسخه الکترونیک در حال حاضر در سازمان تأمین اجتماعی در دست اقدام است، با توجه به تجربیات شما در سازمان تأمین اجتماعی و راه اندازی رایتل در آن زمان که مرتبط با خدمات الکترونیکی است، شرایط فعلی سازمان تأمین اجتماعی را چطور ارزیابی میکنید؟» گفت: تفاوت این کار با پزشک امین این است که پزشک امین تهدیدی برای وزارت بهداشت بود و آن عملیات را در سطح ملی قابل انجام نبود. شروع آن برنامه در یک استان معقول و منطقی بود و باید به تدریج در استانهای مختلف این برنامه را توسعه میدادیم. برنامه پزشک امین ماهیتا برای وزارت بهداشت تهدید بود.
حافظی افزود: اما برنامه نسخه الکترونیک فعلی تهدیدی برای وزارت بهداشت نیست و وقتی زیرساخت نسخه الکترونیک توسط سازمان تأمین اجتماعی ایجاد شود، در آن طرف در جامعه پزشکی و دولت و بخش خصوصی استقبال میکنند چون مزایایی را در آن ایجاد کرده اید. اینکه 95 درصد هزینه پزشک را در همان روز پرداخت کنید قطعا پزشکان استقبال میکنند و اگر زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری آن آماده باشد، میتوان آن را در سطح ملی اجرا کرد اما در اجرا باید احتیاط کرد و راههای موازی را نباید ببندید تا دچار بن بست نشوید.
وی با اشاره به اینکه من با هیچ بیمهای قرارداد ندارم گفت: زمانی که کارم را شروع کردم، برای من دوستان از بیمه نیروهای مسلح فرم مهر شدهای فرستادند که فقط باید آن را امضا میکردم و طرف قرارداد بیمه نیروهای مسلح میشدم ولی نپذیرفتم. در سازمان بیمه خدمات درمانی هم که مدیرعامل شدم، همکاران آنجا میگفتند شما که مدیرعامل این سازمان هستید زشت است که قرارداد نداشته باشید. گفتم وقتی قرارداد میبندم که شأن پزشک را حفظ کنید و در تأمین اجتماعی هم همین موضوع را گفتم. در آن زمان به این صورت بود که پزشک طرف قرارداد مجبور بود در آخر هر ماه اوراق نسخهها را در دست بگیرد و به بیمه مراجعه کند و یک ساعت در صف بایستد و این اسناد را تحویل دهد.
مدیرعامل اسبق سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: من در سازمان بیمه خدمات درمانی و هم در تأمین اجتماعی گفتم که هر وقت شما این بساط را جمع کنید من هم قرارداد میبندم. پزشک وظیفه دارد که به بیمار خدمت کند نه اینکه در صف اسناد پزشکی بیمه بایستد. تأکیدم این بود که هر وقت پزشکی که در مطب بیمار را ویزیت میکند، در آخر هر ماه سهم بیمه را به حساب او واریز کنید؛ در آن شرایط من قرارداد خواهم بست. تعمدا این موضوع را در این دو سازمان بیمه گر که مسئولیت داشتم به همکاران میگفتم تا آنها بدانند که باید شأن جامعه پزشکی را حفظ کنند و نباید بیمهها با پزشکان چنین کاری انجام دهند.
وی با بیان اینکه الان که این زیرساختها فراهم شده، طبعا دیگر بهانهای وجود ندارد و خوشحالم که چنین سازوکاری ایجاد شده است گفت: اگر من نوعی در این شرایط همکاری نکنم بیمه شده تأمین اجتماعی آسیب میبیند و باید هزینه اضافهای که قابل پیشگیری است را پرداخت کند.
وی افزود: وقتی که شرایط پرداخت مناسب و به موقع فراهم شده است دلیلی برای قرارداد نبستن نیست. تفاوتی برای پزشک وجود ندارد که نقدینگی را در پایان روز دریافت کند یا پایان ماه و این موضوع مهمی نیست بلکه مسئله اصلی حفظ شأن پزشک و ایفای به موقع تعهدات است.
حافظی همچنین درباره گسترش خدمات غیرحضوری در قالب طرح 3070 و کاهش 70 درصدی مراجعات مردم به شعب و کارگزاریها گفت: رفتن به سمت شهر هوشمند مسیری یک طرفه است و باید همه به این سمت حرکت کنند. پاسپورت از مهمترین اسناد هویتی مردم است که امروز توسط بخش خصوصی صادر میشود. بنابراین تمامی کارهای اداری قابل برون سپاری و غیرحضوری شدن است. این مسائل امروز بدیهی است و نباید مردم برای این مسائل در سطح شهر تردد کنند و دیتا باید جابجا شود.
انتهای پیام