دکتر « جهاندار امیری» در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: شیوع کرونا میزان توجه به رسانه و پیامهای رسانهای رابه طور قابل توجهی افزایش داده است چون مطلع شدن از نحوه بیماری و نحوه درمان و آگاهی از آماربرای مردم مهم است.
وی گفت: در این شرایط رسانهها باید نیازهای مخاطبان را مدنظر قرار بدهند و به نیازها و سوالات مردم پاسخ های شفاف بدهند چون کرونا توجه عمومی نسبت به رسانه ها از انواع مختلف، مخصوصا رسانه ملی جلب کرده و رسانهها باید در کنار اخبار، آگاهیبخشی لازم را به مردم انتقال بدهند.
استادیار دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: به طور طبیعی نیاز و توجه مردم به رسانه بیشتر شده و این توجه یک فرصت استثنایی برای رسانه ملی جهت برنامه ریزی برای تبلیغ سبک زندگی درست در دوران پساکرونا است و میتوان با استفاده از پتانسیلها ، سلیقه مردم در روابط اجتماعی در برخی زمینهها را برای همیشه تغییر داد و به تصحیح رفتارهای غلط در جامعه پرداخت.
امیری در رابطه با ارزیابی نقش رسانه در پرداختن به موضوع کرونا ، ادامه داد: اگر رسانه بیشتر از حد معمول به موضوع بپردازد ، موجب دلسردی مردم میشود. اگر هم کمتر از حد معمول موضوع بررسی گردد، میزان توجه مردم به رسانه کم شده و آمار بیماری افزایش می یابد.بنابراین کارشناسان مربوط به این امر باید یک حد مشخص و یکسری برنامه مشخص را برای این موضوع تعیین کنند .
عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: از ایام شیوع کرونا در جهان و ایران، به طور طبیعی میزان گرایش و توجه مردم به رسانهها مخصوصا رسانه ملی به دلیل احساس نیاز و همچنین ضرورت توجه به اخبار بیشتر شده و همین امر اعتبار و اعتماد به رسانه ها را بالا برده و بار دیگر ، نقش رسانه ها را در اطلاعرسانی در جامعه زنده کرده است که باید متولیان رسانه این توجه را قدر بدانند و در این آزمون سربلند بیرون بیایند.
مدیر گروه روزنامهنگاری دانشگاه صداوسیما ، با تاکید بر لزوم ارتقا سواد رسانه ای در جامعه ، تصریح کرد: سواد رسانهای منجر به شناسایی پیامهای دقیق رسانهای میشود و اصولا سواد رسانهای به ما میگوید که نباید به هر پیامی توجه کرد و باید پیام یا خبررا منبع رسمی و قابل اعتماد گرفت.
امیری گفت: شناخت پیام های غلط در بحث کرونا، افزایش آگاهی مخاطب ، افرایش قدرت تحلیل و دقت ، شناسایی و عملیاتی کردن راههای مقابله با کرونا، از جمله فواید سواد رسانهای در بحث کرونا است.
انتهای پیام