/گزارش/

قمارِ جان!

حتماً شما هم نام خودروهای شوتی(تغییر وضعیت داده شده) را شنیده‌اید، نامی که چند صباحی از لغات پر استفاده‌ شده و حرف اول را در جاده‌ها می‌زنند و انتقال کالای قاچاق از خودروهای سنگین به سبک؛ واژه شوتی را رایج کرد.

بیشتر خودروهای شوتی فقط صندلی راننده دارد و مابقی صندلی‌ها را درمی‌آورند و در آن باری که از گمرگ خارج نشده را قرار می‌دهند که بیشتر لباس، پارچه، لوازم آرایش و... است.

این خودروها که بعضاً فاقد پلاک یا پلاک مخدوش بوده در لرستان بیشتر به سمت بندر می‌روند و از آنجا به مقصد تهران بارگیری می‌کنند و با سرعت آنچنانی در جاده‌ها به هوای مقصد گاز می‌دهند...

لرستان که مطابق آمار "مرکز آمار" صدرنشین جدول فلاکت است، جوانان زیادی دارد که وارد این عرصه خطرناک شده‌اند و چند ۱۰ نفر نیز در این راه جان خود را از دست داده‌اند.

برای حضور در این عرصه باید راننده‌ی ماهر و به قول شوتی‌ها گواهینامه‌ای در رِنج فرمول یک داشته باشی وگرنه جایی در این مسیر خطیر نخواهی داشت.

در جاده‌ها هر "بار" را چند خودرو اسکورت و به قول خودشان خودروهای شوتی را از خطرات(ماموران پلیس یا راهزنان) آگاه می‌کنند و در قبال این کار، مزدی کمتر از شوتی‌ها می‌گیرند.

هفته گذشته یک راننده خودروی شوتی که ۲۵ سال داشت در اثر تصادف جان باخت، او خودش صاحب ماشین نبود و در واقع با خودرو کرایه‌ای در این عرصه فعالیت می‌کرد.

برای گفت‌وگو با مادر این جوان که تک پسر بود اقدام کردیم، ابتدا حاضر به صحبت نشد اما وقتی که گفتیم نامی از خودش و فرزندش نمی‌آوریم با اکراه راضی به صحبت شد.

مسئولا هان کجا که حال و روز ایمانه بینن(مسئولان کجا هستند که حال و روز ما را ببینند)

او که با زبان محلی حرف می‌زد گفت: روله چی بوام، بچم دی ولِ بونسه دِ دسم دراوما، بیکاری خیلی اذیتش می‌کرد و می‌گت دا ای همه درس ونم اما فایده ناشت.(فرزندم چه بگویم. بچه‌ام همین طوری از دستم رفت. بیکاری خیلی او را اذیت می‌کرد و می‌گفت مادر هر چی درس خواندم فایده نداشت.)

وی ادامه داد: می‌گت بدم میها بیکار بمونم ده حونه اما خو کار هم گیرش نمیما و رت ماشینی و قول خوشو سی شوتی کرا کرد. همیشه وش میگوتیم ده بسه اما میگت پیل زیادی گیرم نمیا تا یکه یه شو خور مرگش سیمو آوردن...(می‌گفت از اینکه بیکار باشد بدش می‌آید. اما کار هم گیر نمی‌آورد و ماشینی برای شوتی کرایه کرد. همیشه به او می‌گفتم دیگر کافیست اما می‌گفت پول زیادی بدست نمی‌آورد. تا آنکه یک شب خبر مرگ او را برایم آوردند.)

این مادر با چشمانی پر از اشک گفت: ایسه چه کسی باید جواوگو بوئه، مسئولا هان کجا که حال و روز ایمانه بینن، ده اوو دنیا باید جواوگو بان، روله جوونم که باید سیش عروسی میگرتم ده دست دم...(الان چه کسی باید پاسخگو باشد؟مسئولان کجا هستند که حال و روز ما را ببینند. در آن دنیا باید جوابگو باشند. فرزند جوانم را که می‌بایست برایش عروسی می‌گرفتم از دست دادم.)

خودرو برادرم در حین فرار واژگون شد!

خواهر یکی از شوتی‌هایی که در اثر تصادف جان باخته نیز به ایسنا گفت: چند سال پیش پدرم فوت کرد و نان‌آور خانه برادر بزرگم بود و کارگری می‌کرد اما هزینه‌ها چنان زیاد شده بود که واقعاً با کارگری نمی‌توانست هزینه‌های خانواده را تامین کند.

وی اضافه کرد: پس از اینکه برای یکی از خواهرهایم خواستگار آمد، برادرم گفت دیگر نمی‌توان با کارگری ادامه داد و فکر بهتری دارم. یک خودرو سمند خرید و گفت با این کار می‌کنم.

او ادامه داد: بعدها وقتی با تلفن صحبت می‌کرد، اسم "شوتی" را شنیدیم و متوجه شدیم که از بندر برای تهران بار می‌برد. چند هفته‌ای از این جریان نگذشت که دوستانش خبر دادند تصادف کرده و به بیمارستان نرسیده جان باخته است.

وی با بیان اینکه ظاهراً در یکی از شهرهای شمالی لرستان راهزنان به آنان شلیک کرده بودند، افزود: برادرم می‌خواسته فرار کند که خودرو واژگون شده و جان باخته است.

شوتی‌ها بیچاره‌اند

با جوان دیگر لرستانی که بار را از بندر خریداری می‌کند و به راننده‌ها می‌دهد، هم‌کلام شدیم که می‌گفت: هر خودروی شوتی که دیدید بدانید بیچاره است و به اجبار باید جانش را کف دستش بگذارد.

وی ادامه داد: حدود ۱۰ نفر از رفقا قرار گذاشتیم که پول‌هایمان را روی هم بگذاریم و بار را به نوعی از مبدا تضمین کنیم که این کار هم مشکلات خاص خودش را دارد و در چندین نمونه بار به مقصد نرسیده است.

او اضافه کرد: یک نفر از کسانی که طرف حساب ما است نیز کلاهبردار بوده و حدود ۵۰۰ میلیون تومان پول ما را نمی‌دهد و معلوم نیست کجا غیبش زده است.

وی با بیان اینکه هر خودرو که بار می‌برد بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارد، تصریح کرد: این پول در صورتی به دست می‌آید که راهزنان بار را سرقت نکنند و یا ماموران او را نگیرند. اگر خودرو به اسم خودش باشد مصادره و جریمه می‌شود اما اگر فقط "راننده" باشد، جریمه خواهد شد.

او افزود: روال کار ما این است که از بندر بار را خریداری و به سمت تهران می‌بریم. صاحب بار در تهران مشخص است و پس از تحویل اجناس که بیشتر لباس هستند، پول ما را می‌دهد.

وی با بیان اینکه چند ماهی می‌شود کار نمی‌کنیم، تصریح کرد: در برخی جاده‌های لرستان راهزن وجود دارد و فقط جلوی خودروهای شوتی را می‌گیرند و اگر مقاومت کنیم به سمت خودروها شلیک می‌کنند.

تعقیب خودروهای شوتی مساوی با کشته شدن و یا تصادف است

سردار مهدیان‌نسب، فرمانده انتظامی لرستان گفت: امسال تا قبل از هفته نیروی انتظامی ۶۰۷ دستگاه خودروی شوتی در استان توقیف شده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۴۳ میلیارد تومان کالای قاچاق از این خودروها کشف شده است، افزود: همچنین ۸۵۲ دستگاه خودرو نیز حدود ۴۰ میلیون تومان اعمال قانون شدند.

مهدیان‌نسب به مشکلاتی که شوتی‌ها ایجاد می‌کنند اشاره کرد و افزود: این خودروها تغییر مسیر می‌دهند و نیاز است که همه استان‌ها به این موضوع ورود پیدا کنند. ما حتی یک مورد را در جاده ببینیم آن را تعقیب می‌کنیم اما تعقیب کردن آنان مساوی با کشته شدن و یا تصادف است.

قاچاقچیان عمده در خانه‌های خود شبکه غیررسمی حمل و نقل را مدیریت می‌کنند

سرهنگ جلال امینی، رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا در خصوص خودروهای شوتی می‌گوید: این پدیده صرف‌نظر از سازمان‌یافته یا خرد بودن آن، یکی از چالش‌های جاده‌ای و مقابله با قاچاق کالا در کشور است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر انتقال کالای قاچاق توسط رانندگان خودروهای شوتی، خودروهای فاقد پلاک یا پلاک مخدوش یکی از چالش‌ها و معضلات جاده‌ای و حوزه مقابله با قاچاق کالا در سراسر کشور بوده است.

امینی افزود: قاچاقچیان عمده، رانندگان متخلف را به کارگیری کرده و از طریق آنان به اهداف خود می‌رسند، این افراد در شهرهای بزرگ مستقر و در خانه‌های خود شبکه غیررسمی حمل و نقل را مدیریت می‌کنند و در مواقع کشف کالای قاچاق توسط مأموران، این رانندگان هستند که متضرر می‌شوند و خطر کمی قاچاقچیان اصلی و صاحبان کالا را تهدید می‌کند.

رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس امنیت اقتصادی ناجا افزود: این موضوع بعضاً به صورت سازمان‌یافته و حرفه‌ای و در برخی از موارد به صورت انفرادی یا گروهی صورت می‌پذیرد که صرف نظر از سازمان‌یافته یا خرد بودن این موضوع مسبب انتقال کالای قاچاق از شهرهای مرزی به استان‌های مرکز کشور است.

وی گفت: روزانه تعداد قابل توجهی از خودروهای شوتی اعم از وانت یا سواری با سرعت سرسام‌آور و بدون توجه به مقررات راهنمایی و رانندگی با انتقال کالای قاچاق از مبدأ محورهای بنادر جنوبی همچون بوشهر، خوزستان و هرمزگان و عبور از استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مرکزی، قم، کرمانشاه، کرمان، فارس و چهارمحال و بختیاری به سمت اصفهان، تهران و کردستان در فعالیت هستند و هیچ‌گونه توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی نداشته و با سرعت بالا از توقف خودداری و در صورت تعقیب و گریز این خودروها در جاده‌های پر تردد کشور موجب به خطر افتادن جان دیگر رانندگان، مأموران و مسافران که در طول مسیر در حال تردد هستند، می‌شود.

شوتی نماد ناامیدی

مرتضی محمودوند، نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی نیز در این خصوص اظهار کرد: شوتی قصه‌ی پرغصه‌ی تکه‌تکه شدن جوانان لرستانی برای لقمه‌ای نان است. شوتی نماد ناامیدی و سرخوردگی جوانانی است که از سر ناچاری دل به جاده‌ها زده و آواره‌ی آزادراه‌ها و بنادر می‌شوند.

وی افزود: شوتی و کوله‌بری و مهاجرت‌های اجباری در هر کجای این سرزمین باشد نشان ناکارآمدی مدیران نالایق و بی‌توجهی محض به ظرفیت‌های خدادادی، ثروت‌ها و منابع این سرزمین است.

به گزارش ایسنا، شوتی‌ها شب‌ها در دل تاریکی دل به جاده می‌زنند و با جان در کف دست گذاشتن به دنبال نان هستند. لرستان نیز که همواره در صدر آمار بیکاری استان‌ها بوده، خودروهای شوتی زیادی دیده می‌شود که می‌گویند برای تامین مخارج زندگی چاره‌ای نداریم.

شوتی ورژن جدید کوله‌بر است و فقط یک علت دارد؛ "بیکاری و غم نان" که در لرستان زیاد دیده می‌شود و متاسفانه وضعیت لرستان همچنان همانی است که نباید باشد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲ اسفند ۱۳۹۹ / ۱۰:۲۷
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99120200602
  • خبرنگار :