مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان خبر داد

برای اجرای طرح همیاران آب، انسجام مدیریتی خوبی در خراسان رضوی شکل گرفته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اجرای طرح همیاران آب در این استان گفت: در خصوص این طرح انسجام مدیریتی خوبی در استان شکل گرفته است.

محمد علایی امروز در آیین افتتاحیه رویداد ملی آب مشهد 1399، اظهار کرد:  باور داریم که بزرگترین رمز و راز موفقیت نیاکان ما برای زندگی در این سرزمین خشک و کم آب سازگاری با کم آبی بوده است. شرط بقای ما رعایت این اصل است. نمی توانیم به دلیل داشتن منابع مالی حاصل از نفت خطوط انتقال آب با هر قطری، سدهایی با ارتفاعی و چاه هایی با هر عمقی داشته باشیم.

وی افزود:  با وجود تمام خدمات در حوزه مدیریت آب نمی توان فراموش کرد مشهد نمونه مدیریت ناپایدار و شاخصه ای ناسازگار با طبیعت و محیط زیست است و  هر شاخص آن را می گیریم این برجستگی مشاهده می شود. استانی که بیش از ۸۷ درصد منابع آبی آن از آبخوان‌های زیر زمینی برداشت می کند بیشترین میانگین کسر مخزن را دارد.

وی خاطرنشان کرد: در ۴۰سال گذشته سی میلیارد متر مکعب از آبخوان های زیر زمینی از بین است و قطار توسعه ناپایدار با شدت در حال حرکت است.

علایی عنوان کرد: باور ما این بود که آب یک میان بخش است مدیریت انحصاری دولتی برای این میان بخش دستاوری جز ناپایداری و نابودی نخواهد داشت. باید فرهیختگان، اندیشمندان و نظریه‌پردازان همچون دانشگاه فردوسی، مردم و کشاورزان، نهادهای مدنی و مدیریت‌های اجرایی در این حوزه و برای حل این مشکل وارد شوند. 

وی با اشاره به اینکه «سه سال طول کشید تا طرحی به نام سند سازگاری با کم آبی یا طرح همیاران آب در استان پیگیری شده است» خاطر نشان کرد : در اجرای این طرح  دو بخش وجود دارد. بخش نرم افزاری که بر مبنای مدیریت مشارکتی و  تصمیم‌گیری بر مبنای خرد جمعی با رعایت انصاف، عدالت، اخلاقمداری ، روشنگری و شفافیت و پذیرش این اصل که دانستن حق مردم است. بخش دوم نیز بخش سخت افزاری است که مربوط به نصب کنتورهای هوشمند در تمام سطح استان بوده که آب حجمی تحویل داده شود تا در همه بخش های مختلف برابر حجم تعیین شده آب برداشت کنند .

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی عنوان کرد: دو گام نیز در این طرح در نظر گرفته شده است .گام اول اینکه تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن استان صفر شده و تا ۱۴۲۵ به حجم آب  قابل تجدید پذیر یا ۷۵درصد آن برسیم. با این چهارچوب نظری طرح مصوب شده و جلسات مختلفی با تاکید حضو موثر کشاورزان برگزار  شد و مطالبات ۶۰ساله کشاورزان در این جلسات مطرح شد.

وی با اشاره به خرسندی از  تایید گزارشات سال ۹۸ توسط دانشگاه فردوسی گفت:  کسری مخزن آب زیرزمینی از۸۶۰ میلیون متر مکعب در سال گذشته به ۱۸۳میلیون متر مکعب رسیده است  و این نشان می دهد که  ۴۲۲میلیون مترمکعب توسط کشاورزان کمتر برداشته شده است.  خراسان‌رضوی تنها استانی است که تمام چاه های آن به کنتور حجمی مجهز است. همچنین با توجه به اینکه ۱۵۰۰حلقه چاه غیر مجاز پر شده است ۴۶ میلیون متر مکعب نیز در این مرحله کمتر مصرف انجام شده است. بر اثر انجام این دو موضوع چیزی حدود۴۷۰ میلیون متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی شده است. 

علایی ادامه داد: در موضوع تغییر محل و کف شکنی چاه ها نسبت به سال گذشته در استان  حدودسی درصد کاهش وجود داشته است و کشاورزان حدود سی میلیارد تومان کمتر هزینه کرده اند. اعتبار مورد نیاز  برای این موارد  حدود ۴۳میلیارد تومان است.

وی عنوان کرد: باور نداریم مدیریت آب مدیریت  امنیتی باشد. اعتقاد دارم هر مدیر ما که پرونده برای شورای تامین ارسال می کند مدیریت نمی داند. ما پیوست های اجتماعی را اجرا کرده ایم. انسجام مدیریتی در استان شکل گرفته است. تمام مدیران از این طرح حمایت می کنند. حاصل این طرح همفکری و رسیدن به درک مشترکی از آب در استان برای اولین بار در کشور شکل گرفته است. اگر به درک و زبان مشترک در حوزه اب نرسیم نمی توانیم مشکلات را حل کنیم ،مساله اب مساله نیاکان ما و ایندگان ما خواهد بود. می توانیم با اخلاق مداری، قانون مداری و شفافیت مشکلات در حوزه آب را حل کنیم و ما گام اول را برداشته ایم.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 99112720195
  • خبرنگار : 50356

برچسب‌ها