رایزنی نخست وزیر و رئیس‌جمهوری تونس برای تعیین تاریخ تحلیف وزیران جدید

نخست وزیر تونس در گفت‌وگوی مطبوعاتی تاکید کرد، اینکه قیس سعید (رئیس جمهوری تونس) وزرا را در مراسم تحلیف تایید نکرد، عملکرد دولت را مختل کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، هشام المشیشی، نخست وزیر تونس در گفت‌وگویی با رادیوی "موزاییک" اعلام کرد که با قیس سعید، رئیس جمهوری این کشور درباره تعیین تاریخ برگزاری مراسم تحلیف وزرای جدید رایزنی کرده است.

المشیشی ضمن تکذیب خبرهای منتشر شده در روزنامه‌ها به نقل از برخی منابع نامعلوم درباره دیدارش با قیس سعید اظهار کرد: اینکه قیس سعید (رئیس جمهوری تونس) وزیران را در مراسم تحلیف تایید نکرد، عملکرد دولت را مختل کرد.

نخست وزیر تونس در ادامه گفت: هیچ گونه توجیه رسمی از طرف قیس سعید در مورد مخالفتش با تعدادی از وزرا دریافت نکرده‌ام.

المشیشی ۱۶ ژانویه گذشته از تغییر ۱۱ کرسی از مجموع ۲۵ کرسی دولت خبر داد و ۱۰ روز بعد نیز پارلمان تونس آنها را تایید کرد.

تا این لحظه قیس سعید وزیران جدید را به مراسم تحلیف در دولت دعوت نکرده و پیش از این نیز اعلام کرده بود "اطلاعی از تغییرات نداشته است" و برخی از چهره‌های پیشنهادی درگیر مسایل و پرونده‌هایی هستند که با منافع ملی تونس در تعارض هستند.

قیس سعید روز چهارشنبه اعلام کرده بود، "به شرط اینکه هیچ یک از اصول و اختیاراتی که به مردم تعهد داده در هیچ گفت‌وگویی برای حل بحران نقض نشود، به موضعگیری خود درباره تغییرات اخیر کابینه پایبند است".

طبق بیانیه منتشر شده از سایت ریاست جمهوری تونس، قیس سعید در دیداری با نورالدین الطبوبی، دبیرکل اتحادیه کار تونس تاکید کرد: کاملا به قانون اساسی احترام می‌گذارم و مخالف نقض‌هایی هستم که درمورد تغییرات کابینه انجام شدند.

رئیس جمهوری تونس ژوئیه ۲۰۲۰ المشیشی را مامور تشکیل دولت جدید کرد.

المشیشی نیز تصمیم گرفت یک کابینه تکنوکرات مستقل تشکیل دهد و ابتدای سپتامبر همان سال نیز رای اعتماد پارلمان را گرفت.

قیس سعید با المشیشی بر سر وزیران و ائتلاف‌های سیاسی او اختلاف نظر داشته و احتمال بروز بحرانی که خطر فروپاشی دولت تکنوکرات را در پی داشته باشد، وجود دارد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۱۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99111813365
  • خبرنگار : 71496