افسانه بایگان پیشتر در سریال های تلویزیونی چون «سربداران»، «تنهاترین سردار»، «نرگس»، «روز حسرت»، «وضعیت سفید» و «پریا» بازی داشته است. امتداد ایفای نقش او در تلویزیون، این روزها با سریال کمدی «باخانمان» شکل گرفته است که پس از مجموعه «دل» در شبکه نمایش خانگی، جدیدترین سریال این بازیگر محسوب می شود.
بایگان در گفت و گویی با ایسنا به پرسش هایی درباره حضورش در یک سریال کمدی، دشواری های کار هنرمندان در روزهای کرونایی، حضور در شبکه نمایش خانگی و علت گرایش مخاطبان نسبت به این مدیوم و آینده تلویزیون پاسخ داد.
تحت هر شرایطی زندگی تعطیلی ندارد
این هنرمند سینما و تلویزیون درباره دشواری های کار در شرایط کرونا معتقد است: تحت هر شرایطی زندگی تعطیلی ندارد. یکی از اتفاقاتی که در طول این یک سال رخ داد این است که انسان ها از معنویت و همجواری با یکدیگر و تبادل حس و حال معنوی خیلی دور افتادند. وقتی در رفتار آدم ها دقیق می شویم، متوجه می شویم که این مساله آثار مخربی داشته است؛ اما می شود با رعایت کردن فاصله ها و رعایت درست پروتکل ها زندگی را مراقبت کرد که از جریان نیفتد تا این ارتباطات سر جای خودش بماند. وقتی روحیه ی انسان در حالت تنهایی و ترس ضعیف بماند، همین اتفاق سیستم ایمنی بدن را پایین می آورد و فرد را به خیل بیماری ها از جمله کرونا مبتلا می کند.
هنر در شرایط کرونا مستثنی نیست
بایگان در ادامه درباره ی حضور هنرمندان در پروژه ها در شرایط کرونا و خطر ابتلاء به ویروس که بعضا با انتقادهایی هم همراه بوده است، توضیح داد: همان طور که کادر درمان به وظیفه خودش عمل می کند و با جانش بازی می کند، کار ما نیز از این شرایط مستثنی نیست. کادر درمان مگر می تواند بگوید که الان منِ پرستار، من پزشک و ... خدمتی نمی کنم؛ چون جان، عزیز است و خانواده عزیز است. کادر درمان با محبت و عشق هر چه تمام تر خدمت خود را می کند و در این یک ساله بسیار شاهد ایثارگری عزیزانمان بودیم.
خودم را موظف می دانم باشم و مردم را دلگرم کنم
این بازیگر با اعتقاد بر اینکه اتفاقا در این شرایط هنرمندان وظیفه سنگین تری بر دوش دارند، در این زمینه مطرح کرد: وظیفه ما همین است؛ به هر حال در پروژه ها با حضور پزشک و آنقدری که امکانش هست با رعایت پروتکل ها کار کردیم. باید کار کنیم و تا آنجا که از دستمان برمی آید، روحیه مردم را بالا نگه داریم و پرستاری معنوی را آنطور که از دستمان برمی آید انجام دهیم. اصلا اعتقاد ندارم که در خانه بنشینیم. خیلی از عزیزان به خاطر مشکل معیشتی کار نمی کنند. خود من به دلیل علاقه ای که به کار دارم و اینکه خودم را موظف می دانم در این شرایط باشم و مردم را دلگرم کنم و بگویم این همه سال محبت شما را داشتم، امروز سعی می کنیم با حضورمان این محبت را کمی جبران کنیم.
افتادن کمدی در ورطه چاق و لاغری و شوخی های سطحی
این هنرمند درباره ایفای نقش در «باخانمان» و اینکه آیا از دید او این سریال یک کار کمدی است؟ اظهار کرد: سریال «باخانمان» کار متفاوتی است. یک کار کمدی است که با جدیت و دقت به آن نگاه شده است؛ یعنی به هیچ عنوان هیچکدام از عوامل این سریال سرسری و سطحی به تولید این سریال نگاه نداشتند. فیلمنامه توسط آقای برادران به خوبی شخصیت پردازی شده است و ما از حضور حرفه ای آقای برزو نیک نژاد بهره بردیم که هم سابقه درخشانی در زمینه سریال سازی دارند و هم از حوزه فیلم سازی شناخت کافی دارند. نگاه دقیق و عمیقی به این سریال داشتند و این نقطه قوت کار محسوب می شود و آنچه را شاهد هستیم، وامدار حضور ایشان است.
افسانه بایگان تاکید کرد: می شود کار کمدی هم ساخت و با خروجی به همگان ثابت کرد که می توان با نگاه دقیق تر و جدی تری به کمدی نگاه کرد و این مهم است. در سال های گذشته در زمینه کمدی خیلی به ورطه ی بزن و بکوب افتاده بودیم؛ چاق و لاغری و شوخی های سطحی و ... ؛ در حالی که با این نگاه سلیقه مخاطب پایین آورده می شود و در نهایت تلویزیون بیننده خود را از دست می دهد. ولی با کارهای جدی تر و با گروه های حرفه ای تر همانند آنچه که در سریال «باخانمان» شاهد بودیم، توانستیم به یک استاندارد خوبی دست پیدا کنیم و در حقیقت نظر خوب مردم را داشته باشیم.
«باخانمان» با کارهای تلویزیون متفاوت است
این بازیگر درباره ی پذیرفتن حضور در یک سریال کمدی که با ریسک هایی برایش همراه بوده است، توضیح داد: در وهله اول فیلمنامه کار برای من جذاب بود و زمانی هم که با تیم سازنده گفت و گویی داشتیم، متوجه شدم که این کار می تواند، نسبتا متفاوت تر از کارهایی که تلویزیون داشته است، باشد. یکی از ویژگی های تاثیرگذار یک پروژه، ارتباط خوب و سازنده پشت صحنه است که با همدیگر کار می کنند و این از یک مدیریت خوب بر می آید. به نظرم کارگردان و تهیه کننده در این موضوع تاثیر دارند و همیشه به من ثابت شده هر زمان فضای پشت صحنه، فضای درست و خوبی بوده است، خروجی کار برای مخاطب بسیار خوب و جذاب بوده و در سریال «باخانمان» این اتفاق افتاد.
آنچه که در تلویزیون نمایش می دهیم از زندگی واقعی مردم به دور است
بایگان که طی ماه های گذشته در سریال نمایش خانگی «دل» ایفای نقش داشته است، درباره علت گرایش بیشتر مخاطبان به مدیوم شبکه نمایش خانگی، اظهار کرد: تا زمانی که ما یک بام و چند هوا و ملوک الطوایفی در عرصه های مختلف هنر نمایش فعالیت داریم، طبیعی است که این اتفاق می افتد. وقتی معیارها در تولیدات سینمایی به یک شکل، نمایش خانگی به یک شکل و در تلویزیون به یک شکل دیگر است، طبیعتا مخاطب چیزی را انتخاب می کند که به زندگی واقعی اش نزدیک تر است. ما در تلویزیون متاسفانه نمی توانیم در یک خیابان واقعی و با آدم های واقعی دوربین را قرار بدهیم و پلان های کار را بگیریم. به دلیل اینکه آنچه که در تلویزیون نمایش می دهیم از زندگی واقعی مردم به دور است اما در مدیوم نمایش خانگی کمی این خط قرمزها وجود ندارد و فضا بازتر است. قصه ها جذابیت بیشتری دارند و شخصیت ها حقیقی تر هستند.
او در پاسخ به اینکه آینده دو مدیوم تلویزیون و نمایش خانگی را چطور پیش بینی می کند؟ اظهار کرد: آنچه که ما در سالهای اخیر داشته ایم، خود گویاست. نگاهی اجمالی به آمار بینندگان این را نشان می دهد.
«وضعیت سفید» متفاوت و خاص بود
سریال «وضعیت سفید» حمید نعمت الله این روزها با بازی این هنرمند از شبکه آی فیلم بازپخش می شود.
بایگان درباره حضورش در این سریال یادآور شد: «وضعیت سفید» هم کار متفاوت و خاصی بود. از یک کارگردان صاحب نام سینمای ایران که خیلی خوب کار را می شناسد و از یک تیم خیلی خوب بهره برده بود. با حساسیت های که داشتند شاهد بازی های خوب و سکانس های خوب بودیم و در مجموع کار خوب و موفقی بود و بارها آی فیلم آن را پخش کرده و مخاطبان نسبت به کار حس خوبی داشتند.
انتهای پیام