انتقادات گسترده از نتانیاهو بابت اجرای گزینشی محدودیت های کرونایی

در پی مشارکت هزاران حریدی در مراسم تشییع جنازه یک خاخام یهودی، نخست وزیر رژیم صهیونیستی بابت اجرای گزینشی مقررات قرنطینه در معرض انتقادات گسترده قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت المیادین، پس از مشارکت ۱۰ هزار تن در مراسم تشییع جنازه یک خاخام یهودی در قدس اشغالی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی با هجمه ای گسترده به خاطر اجرای گزینشی مقررات قرنطینه روبرو شد تا جایی که برخی از این انتقادات از داخل دولت و حزب لیکود به رهبری خود نتانیاهو بود.

این خاخام یهودی روز یکشنبه در سن ۹۹ سالگی درگذشت و پلیس از شهرک نشینان خواست در مراسم تشییع جنازه شرکت نکنند اما تلاش چندانی برای اعمال مقررات قرنطینه نکرد.

در واکنش به حضور هزاران تن در مراسم تشییع جنازه خاخام یهودی، بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت، دلیل این اتفاق اجرای ناکارآمد مقررات قرنطینه است. میلیون ها خانواده و کودک در منازل خود مانده و قوانین را رعایت می کنند در حالی که هزاران تن از حریدی ها دور هم برای خاکسپاری جمع می شوند و اکثر آنها بدون ماسک هستند.

وی افزود، ادامه بی فایده قرنطینه را نمی پذیرد. یا باید همه از این قوانین اطاعت کنند یا وضعیت به حالت طبیعی برمی گردد. دوران چشم پوشی و ارفاق تمام شد.

انتقادات از نتانیاهو درباره این اتفاق گسترده تر شد و یائیر لپید، رهبر حزب اپوزیسیون و عضو کنست در توییتی با انتشار فیلم تشییع جنازه نوشت: یک قانون برای همه. می خواستیم چکار کنیم که تعداد زیادی پلیس می فرستیم.

گدعون ساعر، وزیر سابق در حزب لیکود که به تازگی از این حزب جدا شده و حزب "امید نو" را تاسیس کرده هم با اشاره به ائتلاف سیاسی نتانیاهو با احزاب حریدی و نیاز به آنها در انتخابات پیش رو در توییتی نوشت، تصاویر ثابت کرد که نتانیاهو به خاطر اعتبارات سیاسی، اجرای قانون را رها کرده است.

آویگدور لیبرمن، متحد سابق نتانیاهو و رئیس حزب "اسرائیل خانه ما" که به حزب اپوزیسیون پیوسته است، توییت کرد: این شکل اجرای گزینشی است. نخست وزیر و وزیر امنیت عمومی کجا هستند.

میکی زوهار، رئیس ائتلاف حاکم در اراضی اشغالی از حزب لیکود هم ضمن انتقاد  از این اتفاق، آن را غم انگیز توصیف کرد.

موضوع عدم پیروی حریدی ها از قوانین قرنطینه واکنش های شدید و درگیری های سیاسی داخلی را در ائتلاف حاکم به دنبال داشت. احزاب حریدیم متحد با حزب لیکود با افزایش جریمه تخلف قوانین قرنطینه مخالف است در حالی که حزب آبی سفید می گوید باید جریمه ها افزایش یابد و اقدامات برای اجرای مقررات قرنطینه محکم تر شود.

در پی تلاش پلیس برای تشدید مقررات قرنطینه در مناطقی که اکثر ساکنانش حریدی هستند، بیشتر آنها با بستن مدارس تورات و کلیساهای خود مخالفت کردند و در این مناطق درگیری های شدید با پلیس رخ داد، درگیری هایی که به سرعت جنبه سیاسی و اجتماعی به خود گرفت.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 99111309417
  • خبرنگار : 71592