دکتر عبدالحسین رحیمی در سمنان با اعلام این خبر اظهار کرد: وزارت علوم تلاش میکند دانشگاههای موجود با کمک مدیران دانشگاهها از نظر کیفی رشد بیشتری داشته باشند .
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری افزود: علیرغم اینکه تعداد قابل توجهی از پروژههای بزرگ صنعتی و حساس و حیاتی در دانشگاهها در حال انجام است اما پیوندهایی که باید بین دانشگاه و جامعه وجود داشته باشد هنوز عمق و وسعت زیادی نیافته است.
وی با بیان اینکه در مجموعه وزارت علوم 34 تا 35 هزار عضو هیات علمی و حدود 150 هزار دانشجوی دکتری و حدود 600 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاههای کشور در حال تحصیل هستند تصریح کرد: این تعداد، یک نیروی عظیم علمی محسوب می شوند اما متاسفانه این ظرفیت هنوز به صورت یک جریان پیوسته و ملی در خدمت رفع نیازهای کشور قرار نگرفته و فقط تعداد محدودی از آنان در انجام پروژه ها دخیل هستند .
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری،تقویت اثر بخشی دانشگاهها در محیط پیرامونی خود و سپس اثر بخشی در بخش ملی و حتی بین المللی را از برنامههای وزارت علوم برای دانشگاهها برشمرد و گفت: خوشبخانه ما از لحاظ علمی توفیقات شگرفی را داشتیم و خبرهای خوب تری را از نظر میزان استنادات به مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی که در ژورنالهای معتبر بین المللی چاپ شده در آینده نزدیک خواهیم داشت که این امر نشاندهنده کیفیت بالای مقالات دانشمندان و پژوهشگران ایرانی است .
دکتر رحیمی خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری برای کشورهای همجوار نیز نشان دهنده اثر بخشی نظام علمی جمهوری اسلامی ایران ،در فراتر از مرزهاست .
وی با اشاره به اینکه تعداد رساله ها و پایان نامه های تقاضا محور در کشور کم است اظهار کرد: باید این بخش را بیش از پیش تقویت و توسعه دهیم .
معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری همچنین در نشست شورای مدیریت استانی آموزش عالی استان سمنان به وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی اشاره کرد و گفت: برنامهریزی برای ارتقای آموزش عالی استان، سالم سازی محیط علمی از لحاظ غیر اخلاقی های علمی همانند اخلاق در پژوهش، استفاده از ظرفیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای و مراکز علمی کاربردی برای مهارت محور کردن فارغ التحصیلان دانشگاهی یا به عبارتی کسب مهارت در کنار علم آموزی دانشجویان از جمله وظایف این شوراست .
دکتر رحیمی استفاده از اعضای هیات علمی قوی و با تجربه و بهرهگیری از بهترین اساتید برای آموزش در رشته های تخصصی و آینده نگری آموزش عالی استان و برنامهریزی برای آن را از دیگر وظایف شورای مدیریت استانی آموزش عالی استانها برشمرد .
معاون وزیر علوم با بیان اینکه ارتقای کیفی و توسعه فناوری از اهداف آموزش عالی است خاطرنشان کرد: برنامه های وزارت علوم در این راستا انجام خواهد شد و خواسته ما همکاری روسای همه دانشگاهها در این زمینه است .
وی همچنین از تدوین سند توسعه علم، فناوری و نوآوری در10 استان کشور خبر داد و گفت: بر اساس این سند، رشته های دانشگاهی باید منطبق با نیازهای آن استان باشد .
انتهای پیام