معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

شاخص بهره‌مندی روستاهای بالای ۲۰ خانوار لرستان ۶ درصد بالاتر از میانگین کشور است

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: از ابتدای مهرماه امسال بهسازی و آسفالت ۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی اولویت‌دار در کشور کلید خورده است که سهم استان‌ها بر اساس ظرفیت و آمادگی آن‌ها مشخص می‌شود.

شعبانعلی خاوری در جریان سفر به استان لرستان که امروز هشتم بهمن‌ماه صورت گرفت، با اشاره به پروژه‌های ابرار در کشور، اظهار کرد: با واگذاری تکلیف ساخت راه‌های روستایی به سازمان راهداری و ضرورت کار جهادی و بسیجی در این حوزه، بر اساس سیاست‌های مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری، طرح ابرار ۱ (اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی) با هدف‌گذاری اجرای ۲۰۰۰ کیلومتر در سال ۹۸ و ۳۵۰۰ کیلومتر در سال ۹۹ آغاز شد که با اقدامات جهادی استان‌ها در پایان شهریور ۹۹ موفق شدیم ۷۰۰۰ کیلومتر از شبکه راه‌های روستایی کشور را بهسازی و آسفالت کنیم که ۱۵۰۰ کیلومتر بیشتر از برنامه و قبل از زمان‌بندی محقق شد.

وی تصریح کرد: بر همین اساس مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در مهرماه سال جاری در برنامه گرامیداشت روز روستا، بهسازی و آسفالت ۳۵۰۰ کیلومتر دیگر را به سازمان راهداری تکلیف کردند که با توجه به هدف‌گذاری برنامه ششم توسعه در اولویت راه‌های روستایی بالای ۲۰ خانوار کشور و وجود ۸۴۱۲ روستای فاقد راه آسفالته با این شرایط، طرح ابرار ۲ بر پایه طرح ابرار ۱ تعریف شد و در قالب این طرح بهسازی و آسفالت ۱۰۰۰۰ کیلومتر راه روستایی کلید خورد.

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه سهم استان‌ها از این طرح بر اساس ظرفیت و آمادگی آن‌ها مشخص می‌شود و سازمان در این رابطه محدودیتی ندارد، خاطرنشان کرد: تنها مشکلی که در رابطه با اجرای پروژه‌های راه روستایی در کشور وجود دارد استانی شدن اعتبارات و ظرفیت قیر پروژه‌های راه روستایی است و این شاید شرایط را برای ادامه کار سخت‌تر کند اما با توجه به نگاه مثبت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، امیدواریم بتوانیم این نقیصه را هم پوشش دهیم و در پایان امسال و سال آینده خبرهای خوشی در این حوزه به مردم بدهیم.

خاوری خواستار همراهی مجلس شورای اسلامی در افزایش اعتبارات راه روستایی و رفع موانع اعتباری شد و افزود: مجمع خیرین راه‌سازی در وزارت راه و شهرسازی با مشارکت افراد حقیقی تشکیل‌شده اما با توجه به هزینه‌های بالای راه‌سازی تاکنون خیلی موفق نبوده، اما بنیادهای علوی و برکت در راستای پروژه‌های محرومیت‌زدایی به این مقوله ورود کرده‌اند که با استقبال سازمان، تفاهم‌نامه‌های خوبی در این زمینه منعقد شده است.

وی طول همه راه‌های روستایی کشور را ۲۰۶ هزار کیلومتر عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۱۱ هزار کیلومتر یعنی معادل ۵۳ درصد آسفالت است در حال حاضر ۳۸ هزار و ۵۰۰ روستا در کشور بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند و متوسط بهره‌مندی این روستاها از راه آسفالته ۸۰ درصد بوده که این شاخص در استان لرستان ۸۶ درصد یعنی ۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.

معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۸۴۱۲ روستای بالای ۲۰ خانوار کشور از راه دسترسی آسفالته برخوردار نیستند که ۲۱۴ روستای آن در استان لرستان واقع شده است.

گفتنی است، معاون راه‌های فرعی و روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پایان سفر خود به لرستان از پروژه‌های بازسازی پل‌های آسیب‌دیده از سیل استان ازجمله؛ پل‌های سپهبد شهید سلیمانی (بابازید)، پران پرویز و حیات الغیب و تعریض محور خرم‌آباد _ پلدختر بازدید کرد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۸ بهمن ۱۳۹۹ / ۲۳:۴۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 99110806238
  • خبرنگار : 50176