سید محمدجواد ابطحی در گفتوگو با ایسنا در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در دو برابر کردن یارانههای نقدی و سه برابر کردن آن از سال آینده برای برخی از دهکهای جامعه، اظهار کرد: همیشه این مطلب را تأکید کردهایم که هر گاه صورت و مخرج یک کسر را در یک عدد ضرب و یا بر یک عدد تقسیم کنیم در نتیجه تفاوتی حاصل نمیشود که این موضوع در مورد یارانهها هم صدق میکند. برای مثال ۱۰۰ هزار تومان روی یارانهها بگذاریم و از طرف دیگر قیمت اجناس مختلف چند برابر شود چه سودی دارد و حتی ضرر هم دارد.
وی افزود: بحث اصولی این بود که در قانون هدفمندی یارانهها هرگاه حاملهای انرژی گران شد از دهکهای بالای جامعه یارانهها را کسر کنند و درآمد حاصل از آن را به دهکهای پایین بدهند که در چند سال گذشته این مهم انجام نشده است و یارانهها نفری ۴۵ هزار تومان باقی ماند. هماکنون قصد دارند آن را دو برابر کنند، ۹۰ هزار تومان هماکنون کاری نمیکند، چرا که ۸ سال پیش ۴۵ هزار تومان حداقل ۲۳ دلار بود، اما هماکنون ۹۰ هزار تومان ۴ دلار هم نمیشود.
این نماینده سابق مجلس گفت: بنابراین در این مقطع زمانی افزایش یارانهها به این شکل حجم نقدینگی را افزایش و پایه پولی کشور را ضعیف میکند و بر تورم اثر منفی می گذارد. البته منظور این نیست که به طبقه محروم کمک نشود بلکه معتقدیم روش این کار صحیح نیست. یکی از راههای درست در زمان هدفمندی یارانهها این بود که به جای دادن پول نقدی، اعتباری تعریف شود و به صورت اتوماتیک پول آب، گاز و برق مصرفی خانوارها برداشته شود که متأسفانه دولت دهم تأکید به دادن پول نقدی به مردم داشت.
ابطحی ابراز عقیده کرد: بنابراین طرح جدیدی که مجلس و کمیسیون تلفیق برای یارانهها دادهاند تورمزاست و در نهایت مردم فقیرتر میشوند. راهکار اصلی و بنیانی این است که نظام توزیع و تأمین اجتماعی خود را درست کنیم به این معنا که خانواده به شکل اصولی تأمین شوند. وقتی خط متوسط فقر ۱۰ میلیون تومان برای خانوارها تعریف شده است با اضافه کردن ۱۰۰، ۲۰۰ و حتی یک میلیون تومان به حقوق مردم چه مشکلی حل میشود؟
شیوه بودجه نویسی کشور اصلاح اساسی شود
وی خاطرنشان کرد: البته طرح افزایش یارانهها هنوز به تصویب نهایی مجلس نرسیده که اگر تصویب شود اثر تورمی خود را روی کالاها میگذارد چراکه کنترل و نظارت درستی روی قیمتها نمیشود و با این روش زخمهای مردم بیشتر میشود. سؤال دیگری که مطرح میشود این است که اعتبار مورد نیاز برای افزایش یارانهها را از چه محلی قصد دارند تأمین کنند؟
این نماینده سابق مجلس گفت: مقام معظم رهبری به درستی فرمودند ساختار بودجهریزی کشور باید تغییر کند. ساختار بودجه کشور هنوز همان ساختار بودجه قبل از انقلاب است. شیوه بودجهنویسی کشور به کل باید عوض شود. مجلس نباید به درآمدهایی تکیه کند که معلوم نیست حاصل شود. برای مثال فروش اموال دولتی را مطرح میکنند. چند درصد این راهکار تحقق پیدا میکند؟ بنابراین از هر طرفی که نگاه میکنیم این تصمیمات کارشناسی شده نیست و تنها یک مُسکن است.
ابطحی خاطرنشان کرد: در اینکه باید به محرومان کمک کنیم هیچ شکی نیست، اما این شیوهها وضعیت محرومان را بدتر میکند به همین دلیل معتقدم مجلس باید از کارشناسان و افراد با تجربه استفاده میکرد و قدمهای محکمی در اصلاح ساختار بودجه بر میداشت. تصمیم کمیسیون تلفیق، همانند آب در هاون کوبیدن هزینه را چند برابر می کند. این تصمیمات شایسته مجلس انقلابی نیست.
وی افزود: نباید مصوباتی داشته باشیم که عملی نیست و راهی را برویم که پولدارها پولدارتر و فقیران فقیرتر شوند.
انتهای پیام