به گزارش ایسنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکلهای بهداشتی، به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، گفت: فردا دولت شرور ترامپ به پایان راه خود خواهد رسید و آمریکا رئیس جمهور تازه ای خواهد داشت. رئیس جمهوری که فرصت دارد تا نماینده ای برای صدای بلند مردم آمریکا برای تغییر رویه هایی باشد که حداقل در چهار سال گذشته موجب تحقیر، آشفتگی و انزوای آمریکا شدند.
دولت جدید آمریکا نباید گزینشی جبران کند
وی با بیان اینکه امروز مسئولیت پذیری آمریکا و احترام آن به قوانین و هنجارهای بین المللی یک خواست جهانی است، تصریح کرد: دولت جدید آمریکا نباید میراث و در واقع لکه ننگی که دولت پیشین به جا گذاشته را بطور گزینشی جبران کند. بدتر از آن میراث، تلاش برای استفاده از آن به عنوان ابزار فشار بر ملت هاست. مقاومت مردم ما تا امروز نباید جای شکی باقی گذاشته باشد که فشار و تحریم هرگز نمی تواند ما را وادار به تسلیم در برابر زیاده خواهی کند.
وی افزود: آمریکا بزودی فرصت تازه ای خواهد داشت که به جای عمل به وسوسههایی که حاصل آن نقض گسترده حقوق بین الملل و جنایت علیه بشریت به شیوه هایی ظاهراً متمدنانه به بهای به خطر انداختن صلح و امنیت جهانی و منافع مردم ایران و آمریکاست، با نیت و عمل صادقانه، بی قید و شرط به تعهدات خود مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت بازگردد و افق های جدیدی را پیش روی مناسبات خود با ایران و جامعه جهانی ترسیم کند.
رسوایی ماندگار فشار حداکثری در تاریخ
سخنگوی دولت همچنین خاطرنشان کرد:اما در هر حال، این واقعیت تغییر نخواهد کرد که سیاست فشار حداکثری بر مردم ایران به رسوایی ماندگاری در تاریخ تبدیل شد؛ نه تنها برای آنهایی که متوهمانه درد و رنج بی سابقه ای را به مردم معصوم و بیگناه ما تحمیل کردند بلکه برای آنهایی در رسانه های فارسی و غیرفارسی زبان در خارج از کشور که بی شرمانه با دمیدن به این توحش مدرن، در تحمیل این درد و رنج سهیم شدند.
وی افزود:مردم عاملان و همدستان این جنایت سازمان یافته اقتصادی را نه فراموش می کنند و نه می بخشند. اما متاسفیم کسانی نیز در داخل بودند که به نام انتقاد از دولت و با چشم بستن به رفتارهای مجرمانه آمریکا و پیامدهای ویرانگر آن بر زندگی مردم، دولت را در خط مقدم این مبارزه بی امان تخریب کردند در حالیکه با حداقلی از انصاف می توانستند ببینند که نه تنها این دولت در سال های قبل از آوار شدن تحریم ها بر سر مردم ما، یکی از درخشان ترین دوره های رشد اقتصادی را مدیریت کرد بلکه حتی در همین دوره نیز در شرایطی که بسیاری انتظار ابرتورم را برای سال جاری داشتند، مانع از تحقق آن شد و این مدیریت اقتصادی درست در زمانی اتفاق افتاد که بحران غیرمنتظره ویروس کرونا بار مضاعفی بر گرده دولت تحمیل کرده بود.
ربیعی در ادامه با یادآورشد که مردم ما امروز و فردا می توانند منصفانه قضاوت کنند و سره را از ناسره سوا کنند.
ابتلا و مرگ و میر کرونا در ایران برعکس جهان کاهشی است
سخنگوی دولت در ادامه با تاکید بر اینکه ما در کرونا با بیم و امید روبرو هستیم، گفت: تلاشهای صورت گرفته در هفته های قبل شرایطی را فراهم کرده که امروز ایران معکوس جهان حرکت می کند و ابتلا و مرگ و میر هر دو کاهشی است و از 10 هزار و 200 مرگ هم وطنان جلوگیری شد. اما از یک سو گونه های جهش یافته از کرونا در انگلیس و بزریل و آفریقای جنوبی افزایش یافته و از سوی دیگر با انجام سفرهای غیرضرور و عدم رعایت پروتکل های روبرو هستیم و ما با موج جدید روبرو هستیم.
نگران تعطیلات بهمن ماه و عید هستیم
وی با بیان اینکه امروز وضع بیماری در آمریکا و اروپا بسیار خطرناک شده است، افزود: نیروی انتظامی اقدامات موثری را انجام داده و در نتیجه کنترل های کرونایی 33 درصد از کل تصادفات و 29 درصد از جان باختگان جاده ای کاهش داشته است. تعطیلات بهمن ماه و نوروز این نگرانی را در میان کادر بهداشت و درمان افزایش داده است. ما باید با اهتمام همگانی و خستگی ناپذیر این مسیر را به پیش ببریم هر گونه خستگی و عدم مراعات عزیزان بیشتری را از ما خواهد گرفت.
دولت همه تلاش خود را برای تنظیم بودجه شفاف و واقعی بکار بست
وی در ادامه تاکید کرد: همچنین دولت همه تلاش خود را برای تدوین لایحه بودجه ای واقعی و کارشناسی به کار بست و با وقوف کامل به آثار تورم و فشار اقتصادی به مردم و دهک های پایینی و نیز نیاز به افزایش سطح تولید و اشتغال جدید و با نگاهی به تلاش برای عقب راندن تحریم و کسب حقوق از دست رفته ملت ایران و ضرورت حضور اقتصاد ایران در بازارهای جهانی لایحه بودجه را تدوین کرده است.
سخنگوی دولت همچنین با بیان اینکه یک مشخصه واضح بودجه نویسی برای سال 1400 بر اساس مقابله با تحریم و شکستن زنجیره های محاصره اقتصادی ایران و استفاده از فرصت های جهانی است ، خاطرنشان کرد:این بودجه را در سیاستهای انبساطی متفاوت تر کرده است. اولین اقدام دولت ارائه به موقع لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی بود و همچنین لایحه بودجه در معرض افکار عمومی قرار گرفت و به صورت شفاف همگان امکان مطالعه و اظهارنظر پیدا کردند.
نباید لایحه بودجه به طرح مجلس تغییر داده شود
وی افزود : اظهارات کلی، مبهم، سلبی و شعاری مشکلی از بودجه و از مردم حل نمی کند. بودجه از اختیارات دولت و رییس جمهور است و نباید لایحه بودجه به طرح مجلس تغییر داده شود. ما امیدواریم با تعاملات بین مجلس و دولت بودجه ای با تفاهم وبا هماهنگی در اجرا بتوانیم دریافت کنیم که در غیر این صورت، اگر به زمینه های اجرایی توجه نشود دولت در اجرا با مشکل مواجه می شود.
گزارش توسعه گازرسانی در کشور
ربیعی در ادامه با بیان اینکه همچنین بخشی از دستاودرهای دولت در صنعت پالایش و صنعت گاز در هفته های گذشته رونمایی شد، افزود : توسعه گاز رسانی در کشور، افزایش تولید گاز طبیعی در پارس جنوبی و تکیه بر توان داخل را در دستور کار خود قرار داد و اکنون شاهد روند رو به رشدی در این حوزهها است. هم اکنون 98 درصد جمعیت خانوار شهریور 82 درصد خانوار روستایی از گاز طبیعی بهره مند هستند و 24 استان کشور، استان سبز گازرسانی محسوب میشود که این تعداد تا پایان امسال به ۲۸ استان می رسد و 95 جمعیت کشور از گاز طبیعی بهرهمند خواهند شد.
وی اضافه کرد: تعداد شهرهای گازرسانی شده در سال 92، (هزار و پنجاه و یک) 1051 شهر بود که این تعداد تا پایان امسال به (هزار و دویست و دوازده) 1212 شهر می رسد. تعداد روستاهای گازرسانی شده هم از سال 92 تاکنون افزایش بیش از دو برابری داشته و از 14 هزار روستا، اکنون به ۳۲۲۱۹ روستا گازرسانی شده رسیده است و این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به 35 هزار روستا می رسد.
ربیعی با بیان اینکه تولید گاز در کشور نیز با شتاب قابل توجهی افزایش یافته تا جایی که تولید گاز شیرین ایران اکنون به روزانه 900 میلیون متر مکعب رسیده که به دلیل افزایش 2.5 برابری تولید گاز در پارس جنوبی از سال 92 تاکنون بوده است، گفت: خطوط انتقال گاز کشور هم با تکیه بر توان داخلی و نیروهای متخصص کشور رکوردهایی تازه در انتقال گاز کشور ثبت کردند و این مقدار اکنون به روزانه 818 میلیون متر مکعب رسیده است و ظرفیت انتقال روزانه 870 میلیون متر مکعب گاز هم وجود دارد.
وی در ادامه گفت: با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم و تمرکز صنایع پالایشی کشور بر روی طرح عظیم و فقط کارهای ابتدایی ستاره خلیجفارس و نیز اجرای طرحهای بهینه سازی و توسعهای در پالایشگاههای مهم کشور، کشورمان امروز نه تنها در مصرف بنزین به خودکفایی کامل رسیده است، بلکه بهعنوان صادرکننده این فرآورده استراتژیک در منطقه و جهان شناخته میشود و در هفت ماه نخست سال جاری، حدود ۱.۴ میلیارد دلار درآمد از محل صادرات بنزین داشته است.
سخنگوی دولت در عین حال خاطرنشان کرد :این امر در حالی اتفاق افتاد که با توجه به مصرف افسارگسیخته بنزین در سالهای گذشته، در صورتی که تمرکز لازم بر روی صنایع پالایشی و راهاندازی یکی پس از دیگری فازهای ستاره خلیجفارس محقق نمیشد، تولیدات پالایشگاهی کشور کفاف نیازهای داخلی را نمی داد و در نتیجه رقم واردات بنزین افزایش مییافت که این امر میتوانست در شرایط تحریم کشورمان را دچار بحران عمیقی کند.
وی افزود : اعداد و ارقام شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران نشان میدهد که ظرفیت پالایشی ایران از 1.8 میلیون در سال ۹۲ به ۲.۳ میلیون بشکه در سال 99 افزایش پیدا کرده است. روند توسعهای تولید و صادرات بنزین و ظرفیت پالایشی ایران در حالی در هشت سال گذشته رو به رشد بوده است، که صادرات فرآوردههای نفتی ایران در فاصله سالهای 91 تا 98، 4 برابر افزایش یافته و از ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تن در سال ۱۳۹۱، به حدود ۲۳ میلیون تن در سال ١٣٩٨ رسیده است؛ در این مدت همچنین ظرفیت تولید بنزین از ۴۹ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر در سال٩١ به ۱۰۷میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۸رسید و ظرفیت تولید نفت گاز نیز از ۹۴ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۱ به ۱۱۳میلیون لیتر در روز در سال ٩٨ رسید.
ربیعی با بیان اینکه علاوه بر رشد کمی کشورمان در تولید فرآوردههای پالایشگاهی اتفاق مهمی که در صنایع پالایشی کشور رخ داد، رشد چشمگیر تولید فرآوردههای کیفی یورو در سالهای گذشته بود، گفتت: ظرفیت تولید بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ از صفر در سال ۱۳۹۱ به بیش از ۷۶ میلیون لیتر در روز در سال ۱۳۹۸ افزایش یافت. امروز کشورمان با تولید نزدیک به 110 میلیون لیتر بنزین در روز خودکفا شده و مصرف ما کمی بیش از 70 میلیون لیتر است، بنابراین این اعداد بزرگ و مهم به خوبی نشان دهنده تحولات و اتفاقات مهمی هستند که در حوزه فرآوردههای نفتی محقق شده است که اگر این سرمایهگذاری در زمان لازم انجام نمیشد، در شرایط فشارهای تحریمها برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران، کشور با بحران عمیقی روبرو میشد که وابستگی در بحث بنزین و بدون استفاده ماندن میعانات گازی از جمله مهمترین آنها بود.
صدای گروه هایخاموش، خاموش شد
سخنگوی دولت همچنین با یادآوری اینکه متاسفانه همکار عزیزمان در روزنامه همشهری خانم شیده لالمی به رحمت ایزدی پیوست، گفت: بعد از شنیدن خبر اولین جمله ای که ذهنم خطور کرد اینکه صدای گروههای خاموش، خاموش شد. ایشان خبرنگار اخلاقی و فهیم در حوزه اجتماعی بود که روزنامه نگاری تحلیلی را در حوزه اجتماعی به خوبی می شناخت و قلم می زد.
تنها مسیر پیش روی دولت جدید آمریکا انجام تعهدات ۲۲۳۱ است
ربیعیدر ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی در رابطه با مذاکرات ایران با آمریکا بر سر بازگشت به برجام و موضوعات موشکی اظهار کرد: تمرکز ما احیای کامل برجام از سوی همه طرف های توافق است. انتظار داریم تمرکز دولت جدید آمریکا هم جلب اعتماد ایران از راه انجام کامل و فوری تمام تعهداتشان باشد. موضع ایران درباره بازگشت امریکا به برجام بارها اعلام و تکرارشده است. دولت آمریکا باید ابتدا تعهدات خود را براساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ انجام دهد و این تنها مسیر پیش روی دولت جدید آمریکاست. در ضمن ما هیچ پیامی از طرف تیم بایدن دریافت نکردیم و تا زمانی که اطمینان پیدا نکنیم که آمریکا ضمن بازگشت بی قید و شرط به تعهدات خودش به این موارد قانونی به طور کامل عمل نکند، مذاکره اساسا بی معناست.
تحریم علت افزایش نرخ ارز بود
سخنگوی دولت در پاسخ به دومین سوال درباره علا کاهش نرخ ارز و نقش دولت در افزایش و کاهش نرخ ارز ، گفت: این سوال چند نفر است نه افکار عمومی؛ افکار عمومی خیلی خوشحال است که نرخ ارز پایین میآید. افرادی که در بازار به نوعی فعالیت دارند و همه مردم، دلایل افزایش نرخ ارز را میدانند. تحریم یک دلیل اصلی این موضوع بوده است. منابع مالی ما و عرضه و تقاضای ما به دلیل تحریم به هم خورده است؛ پس وقتی این عامل برداشته شود نرخ ارز هم پایین میآید.
وی در همین راستا گفت: برخی تحلیلها، صرفا حرف چند نفر از سیاسیون است که متاسفانه دلشان نمیخواسته تغییری در روابط بینالملل ایجاد شود و حتی از این تغییرات نگران هم بودند. امروز این افراد با سیاه دیدن شرایط، فکر میکنند دولت ارزی در اختیار داشته است و وارد بازار نکرده است.
دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: روند نرخ ارز، براساس مبانی بنیادی بازار شکل می گیرد، لذا براساس آنچه طی دو سال و نیم گذشته شاهد آن بودیم، فشار ناشی از تحریم ها ، عدم امکان انتقال ارز به دلایل توامان تحریم و FATF و بهم خوردن عرضه و تقاضای ارز به خصوص تشدید انتظارات در افزایش قیمت کالاها و ارز، عوامل موثر و تعیین کننده در رشد نرخ ارز بوده است.
در وی با اشاره به تلاشهای دولت برای تثبیت نرخ ارز گفت: هیچ جلسه ای در دولت نبوده که ما نگران افزایش نرخ ارز نباشیم و در آن تلاشی برای کاهش نرخ ارز صورت نگیرد. این نگاه بدبینانهای که است که تعداد معدودی آدم سیاسی القا میکنند؛ چراکه به طور طبیعی انتظار میرفت در مرحله اول خروج از شوک با فروکش کردن انتظارات، افزایش نرخ ارز نیز به سمت تعادل و ارزش اقتصادی حرکت کند. همین که آرای ترامپ رو به ضعف گذاشته شد، تاثیرش در نرخ ارز احساس شد. همین که ترامپ در آمریکا ناامنی ایجاد کرد و همین که اطمینان حاصل شد که تحریم با تلاش های صورت گرفته شکست خورده است و مقاومت مردم نتیجه داده است، اثرش در جامعه ما گذاشته شد.
با عینک سیاسی تحولات را نبینیم
ربیعی در تصریح گفتههایش یادآور شد: در مرحله بعدی با دسترسی بهتر بانک مرکزی به منابع مسدودی خود و امکان مدیریت موثرتر در بازار ارز و کاسته شدن از تقاضا و پاسخ به نیازهای واقعی، نرخ ارز کنترل خواهد شد. اصلا این وظیفه دولت است که با ابزارهای مداخله گرانه که نظم بازار را بهم نزند، اما تلاش کنند که عرضه و تقاضای ارز را کنترل کنند. این تلاش برای امروز نیست و ربطی به انتخابات هیچ کجا ندارد، بلکه تلاشی است که از روز اول دولت مورد توجه ستاد اقتصادی دولت بوده است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: افراد عادی هم امروز میفهمند که با نبودن ترامپ و شکست فشار حداکثری و فروریختن تحریمها، قیمت شکننده و کاذب ارز و سکه قطعا به سمت تعادل و اصلی خود نزدیک خواهد شد. ما امیدواریم چسبندگی قیمت را از بین ببریم تا سایر قیمت کالاها بتوانند به قیمت واقعی خود برگردند. نرخ ارز و طلا صرفا مربوط به متغیرهای درونی نیست، بلکه متغیرهای بیرونی هم موثر است. من خواهش میکنم با عینک سیاسی این موضوع را نبینیم زیرا روح و روان جامعه به اندازه کافی از تحریم و کرونا آزرده است و بیشتر آن را آزرده نکنید.
عده ای نمی خواهند نقش دولت را ببینند
در ادامه سخنگوی دولت با انتقاد از تخریبگران دولت گفت: عده ای نمی خواهند نقش دولت را ببینند. طی ۳ سال گذشته در حالیکه عده ای در داخل مشغول تخریب بودند، دولت در کنار مردم، ضمن مقاومت در برابر فشارهای ترامپ؛ براساس یک سیاست مقاومتی مانع از وقوع برخی پیش بینی هایی شد که میگفتند ایران تورم ونزولایی و اقتصاد ویران خواهد داشت. به زندگی مردم فشار وارد شد، اما ما نشکستیم. زندگی مردم به سختی گذشت اما اقتصاد ما آنچنان که آمریکا انتظار داشت و عده ای هم در داخل پیش بینی میکردند، فرونپاشید. این ها در سایه تدابیر دولت در کنار مردم بود.
یکی از ویژگی های نظام سلامت پویا توجه به غربالگری است
ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره موضع دولت نسبت به حذف بودجه غربالگری از سوی مجلس نیز گفت: دیدگاههای مطرح شده در خصوص غربالگری ژنتیکی ناشی از عدم اطلاع و تحلیل های غلط بی مبنا صورت می گیرد. غربالگری یک استراتژی برای پیشگیری از بروز چالشهای پزشکی و زیستی برای خانوادهها و جامعه است. یکی از شاخصهای نظام سلامت پویا و متعهد به مردم توجه به غربالگری است. یکی از افتخارات این دولت توجه به غربالگری شنوایی و بینایی در میان کودکان است.
ربیعی یادآور شد: من در دوران وزارت رفاه، حتی دنبال انجام غربالگری آلزایمر از طریق صندوقهای بازنشستگی بودم؛ چرا که هدف همه انواع غربالگری، برای پیشگیری و زندگی بهتر انسانها در آینده است و هدف اول و آخر غربالگری، ایجاد جامعه ای با افراد سالم است. غربالگری ژنتیکی که اخیرا درباره آن مباحث بعضا عجیبی هم در یک برنامه تلویزیونی مطرح شده، یک راهکار برای عدم تحمیل هزینه های روحی، روانی، اقتصادی و اجتماعی است و کاربردهای چندگانه دارد.به نظرم این افراد برداشتهای نادرستی از مفهوم غربالگری دارند. چون غربالگری به عنوان یک وظیفه اخلاقی و انسانی برای دولتها در نظر گرفته شده است.
دستیار اجتماعی رئیس جمهور در همین راستا گفت: تصویب برنامه غربالگری ژنتیکی نیز با هدف پیشگیری از معلولیتهای ناشی از اختلالات ژنتیک در کشور ما به سال ۷۶ باز می گردد. از سال ۹۴ هم دولت ، مشاوره ژنتیک برای افراد معلول تحت پوشش توانبخشی را اجرا کرد. در مجموع از سال ۹۴ تا ۹۸ برای تعداد ۷۱ هزار و ۵۹۲ فرد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، مشاوره ژنتیک انجام شده است. در راستای همین برنامه، از سال قبل، پروژه شناسایی اختلالات ژنتیکی در خانواده های دارای معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور تا سال ۱۴۰۰ با هدف پیشگیری از تکرار معلولیت های ناشی از اختلالات ژنتیک در خانواده های دارای معلول تحت پوشش سازمان در دست اقدام است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: با اجرای این پروژه تا کنون، ۲۲۲خانواده دارای ۵ معلول و بیشتر ، مشاوره ژنتیک شدهاند و برای ۱۸۴ مورد هم آزمایشات ژنتیکی درخواست شده است. همچنین، ۹۵۶ خانواده دارای ۴ معلول، مشاوره ژنتیک شده اند. در حال حاضر ۲۸۴ مرکز دولتی و غیر دولتی داریم. اتفافا ما نیازمند منابع مالی بیشتری برای این غربالگری هستیم و قطعا باید از خانواده های کم درآمد و دارای معلولیت حمایت کنیم.
راهی جز کنار گذاشتن سیاست تحریم های حداکثری وجود ندارد
در بخش دیگری از این نشست ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ارادهای از سوی دولت بایدن برای تغییر سیاستهای ترامپ وجود دارد یا خیر، گفت: این سؤال را باید از سیاستمداران آمریکایی پرسید. آقای بایدن و تیمشان در زمان انتخابات مطالبی را درباره بازگشت به برجام بیان کردند اما این موضوع تا زمانی که با لغو تحریمها همراه نشوند از نظر ما فاقد ارزش هستند. به هر حال سیاست فشار بر ایران شکست خورده است؛ هیچ راه عاقلانهای جز کنار گذاشتن این روش پرهزینه برای آمریکا و مخاطره آمیز برای صلح و امنیت وجود ندارد.
وی ادامه داد: وزیر خارجه آمریکا در آخرین روزهای دولت ترامپ در حال تلاش برای سنگ اندازی بر سر راه اصلاح سیاستهای ورشکسته چهار سال اخیر است اما ما نگران این موضوع نیستیم؛ چراکه اگر دولت بعدی آمریکا ارادهای واقعی را برای تصحیح این اشتباهات داشته باشد، میتواند از افتادن به این تلههای کودکانه امتناع کند و کاری را که برای منافع مردم آمریکا و منطقه درست است، انجام بدهد.
هیچ دورهای در بررسیبودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی و غیرکارشناسی مواجه نبودیم
سخنگوی دولت در واکنش به اظهار نظرهای کمیسیون تلفیق بودجه و همچنین سایر نمایندگان مجلس پیرامون بودجه سال آینده در پاسخ به سوالی در همین راستا گفت: در هیچ دورهای در بررسی لایحه بودجه با این حجم از ادبیات غیراقتصادی و غیرکارشناسی مواجه نبودهایم.
وی با اشاره به اتهامات وارد شده به دولت از جمله اتهام فروپاشی نظام تا پنهان کردن ارز به دلیل انتخاب بایدن و یا ایجاد زمین سوخته برای دولت آینده، تصریح کرد: متاسفانه توجه نمیکنند که اظهاراتی از این دست موجب بی اعتمادی به حاکمیت و نظام می شود. این حجم و این نوع از اظهارات با هیچ دورهای در زمان ارائه بودجه به مجلس قابل مقایسه نیست و کسری بی اعتمادیهای ناشی از این اظهارات را در سرمایه اجتماعی نمی توان جبران کرد.
وی تاکید کرد: امروز هم آنچه در تبلیغات پیرامون لایحه بودجه میشنویم به همین سیاق است و بدون اینکه از تغییری مثبت برای اقتصاد کشور در بودجه شنیده شود با یک سری الفاظ اتهامی و شعارها روبرو هستیم. برخی میگویند این بودجه مغشوش و نامتوازن است و از روی بودجه سالهای قبل کپی شده و دولت برای تهیه آن تنها نیم ساعت زمان گذاشته است. آیا این درست است؟ یعنی دولت نیم ساعت وقت گذاشته است؟!
وی ادامه داد: بودجه سنوات قبل هم مصوب مجلس است و بسیاری از همین آقایان که به دور از انصاف چنین حرف هایی را مطرح می کنند در سابق هم نماینده مجلس بوده اند و در تصویب بودجه سنوات قبل هم نقش داشتند. اگر این بودجه کپی بودجه های قبلی است، چرا در سنوات گذشته به بودجه مغشوش رای دادند؟ کلیات بودجه نیز در کمیسیون تلفیق تصویب شده است و نمایندگان نیز با بررسی همه جوانب به این نتیجه رسیدهاند.
ربیعی تاکید کرد: بودجه جای شعار نیست، بودجه جای عدد و رقم و حرف کارشناسی است و متناسب با واقعیت ها، محدودیت ها و ظرفیت های کشور است. در جایی عنوان شده که بودجه بدون دخل و خرج مشخص نوشته شده است. تعجب میکنم که حتی به مفاد احکام بودجه هم توجه نکرده اند و صرفا به اعداد جداول بسنده شده است. وقتی به صراحت در متن بند "و" تبصره ۲ مصادیق مصرف ۹۰ هزار میلیارد تومان بابت مواردی چون متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران، رد بدهی دولت به تامین اجتماعی، پاداش پایان خدمت، رتبه بندی معلمان و غیره، از چهار محل حق امتیاز، واگذاری سهام، واگذاری طرح تملک و واگذاری اموال و دارایی های غیر منقول ذکر شده است؛ چگونه می توان پنهان کاری کرد یا گفت موضوعات مهم در بودجه نادیده گرفته شده است؟
ربیعی افزود: اگر پنهان کاری است چرا کمیسیون تلفیق در قالب بند "و" تبصره ۱ الحاقی بابت تسویه بدهی های اشخاص حقیقی و حقوقی مبلغ ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل تحویل نفت خام حکم مشابه نوشته است؟ یا در قالب الحاقی تبصره (۲) مبلغ ۳۰ هزار میلیارد تومان حکم مشابه برای تسویه مطالبات را تصویب کرده است؟ بارها تاکید کردهایم که برآورد ۳.۲ میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در روز، به منزله اعلام شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران و بازگشت اروپا و آمریکا به تعهدات برجامی خود است که عجیب است آنرا تسلیم شدن در برابر نظام سلطه خواندهاند.
سخنگوی دولت ادامه داد: دولت بارها تاکید کرده باید به بازار نفت بازگردد و سهم خود را در اوپک حفظ کند. این در حالی است با افزایش نرخ تسعیر خودشان ۳۰ هزار میلیارد تومان به وابستگی بودجه و نفت افزودهاند. آیا این وابستگی به نظام سلطه نیست؟
ربیعی در پاسخ به اینکه قالیباف ، رئیس مجلس گفته است که دولت بودجه شرکتهای دولتی را از بودجه کل منفک کرده است، نیز خاطر نشان کرد: بودجه شرکتهای دولتی یک ماه زودتر از اینکه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم، تحویل مجلس دادیم و بعد مجلس آن را به کمیسیون تلفیق بودجه و کمیسیون نیز آن را به دیوان محاسبات فرستاد؛ دیوان محاسبات نیز گزارشی را به آنها ارائه داده است؛ اگر نظری دارند راجع به آن بدهند؛ چرا که کاملاً مشخص است بودجه شرکتهای دولتی را در دست دارند.
شنیده ها از تلاش برای سه دوازدهمی کردن بودجه ۱۴۰۰
همچنین وی در همین راستا گفت: مجلس حق دارد درباره بودجه بدون اینکه شاکله آن به هم بخورد اظهار نظر و قضاوت کند؛ هرچند ما شنیده ایم که گفتند آنقدر تغییر می دهند که شورای نگهبان رد کند و ناگزیر بودجه سه دوازدهم اجرا شود؛ اینها هم شنیدههاست که قطعاً صحت ندارد و امیدواریم به هیچ عنوان صحت نداشته باشد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره چگونگی هزینه کرد مبلغ یک میلیارد یورو برای مقابله با کرونا، گفت: تاکنون بانک مرکزی معادل ریالی ۷۷۶ میلیون یورو را تخصیص داده که از این مبلغ ۱۲۸۵ میلیارد تومان به بیمه بیکاری برای کارگران بیکار شده ناشی از کرونا و الباقی به وزارت بهداشت و همچنین برای جبران خدمات کارکنان وزارت بهداشت تعلق گرفته است.
همچنین ربیعی درباره لایحه بودجه سازمان صدا و سیما و در نظر گرفتن ۳ میلیارد و ۱۲۸ میلیون تومان برای تهیه هر گزارش، نیز گفت: این اطلاعات از پیوست شماره ۴ لایحه بودجه که مربوط به بحث بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد و احصاء برنامهها و سنجش های عملکرد دستگاههای اجرایی است، استخراج شده است. فلسفه اطلاعات پیوست مذکور، تفکیک کل هزینههای هر دستگاه بر حسب برنامههای اصلی آن دستگاه است . به عنوان مثال هزینه تولید هر گزارش نظارتی در صدا و سیما به معنای کل هزینههایی است که در تهیه هر گزارش لحاظ میشود.
سخنگوی دولت در ادامه همین موضوع افزود: شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما براساس اصل ۱۷۵ قانون اساسی، تنها نهاد نظارتی بر صدا و سیما است. تعداد گزارشهای تهیه شده در شورای نظارت، در طول یکسال بالغ بر ۲۰۰ عنوان گزارش است. البته نمایندگان رئیس محترم جمهور در طول این هفت سال، انتقادات جدی به ساختار فعلی و رویکرد شورا داشتهاند و همواره نسبت به انفعال این شورا به خصوص محدود بودن آن به نظارت پس از پخش و عدم تحقق اختیارات نظارتی آن، منتقد بودهاند و مکاتبات متعددی هم در این باره داشتهاند. در مقابل نیز به دلیل این انفعال و اینکه نظارت شورا نه تنها استصوابی نیست، بلکه استطلاعی هم نیست، بر این باوریم که بازنگری در ساختار شورای نظارت از طریق لایحه قانون خط مشی مدیریت و نظارت صدا و سیما، مهمترین اقدام ضروری است. دولت همواره بر این اعتقاد بوده است که اگر این نظارت درست انجام شود، به نفع کل جامعه است و ما امیدواریم که شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما کارآمدی و اثرگذاری خود را به دست آورد.
آخرین ها از خرید واکسن کرونا توسط ایران
ربیعی در پاسخ به سوال خبرگزاری ایسنا، درباره زمان واردات واکسن و اعلام شرکت و کشور سازنده واکسنهای خریداری شده، اظهار کرد: دکتر نمکی به طور مشخص هر جلسه در مورد موضکع واکسن موضوعاتی ارائه می کنند. هر واکسنی که تاییدههای بین المللی سازمان غذا و دارو را داشته باشد را بررسی کردیم. هر کدام را که سازمان غذا و دارو ما هم تایید بکند، ما برای خریدش اقدام می کنیم.
وی با اشاره به تلاش کشورمان برای تهیه و ساخت واکسن تولید داخل نیز گفت: تهیه زیرساخت ها برای خرید واکسن و تولیدش در داخل هدف ما است. سه الی چهار دستگاه از بانک مرکزی و وزارت بهداشت تا بخش تولید مشغول تولید واکسن داخلی هستند . تهیه واکسن یکی از موضوعات اصلی ما است. از طریق چند مسیر برای تولید واکسن داخلی اقدام شده است؛ قاعدتا تا تابستان نتیجه میدهد . همان طور که شنیدید انستیتو پاستور از قدیمی ترین بخش های فنی ما است که در حوزه واکسن کارهای مهمی کردند و با کشور کوبا مذاکره داشته و برای تولید واکسن به توافق رسیدند.
وی توضیح داد: ما ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز از سازمان بهداشت جهانی تحت عنوان کووکس واکسن کرونا می گیریم. با چین، روسیه و هند هم برای خرید و انتقال سریع واکسن مذاکره کردیم و از این کشورها هم به طور مشخص خریداری کردیم.
وی گفت: آنچه که به عنوان واکسن به سرعت به دست ما خواهد رسید از سبد سازمان جهانی که اعلام شده خواهد بود.
موضع دولت نسبت به افزایش رقم یارانه معیشتی
وی در پاسخ به دیدگاه دولت درباره احتمال افزایش مبلغ یارانه ها توسط مجلس در بودجه، گفت: پس از طرح موضوع ضرورت حمایت معیشتی از آسیب دیدگان ناشی از تعطیلیهای اجباری کرونایی در ستاد ملی کرونا، نمایندگان مجلس هم طرحی را برای پرداخت یارانه به ۶۰ میلیون نفر به تصویب رساندند. ما در ستاد ملی کرونا بعد از تعطیلی های اول در قالب وام های کوچک تصمیماتی گرفتیم و یک مقدار هم یارانه معیشتی به ۳ میلیون خانوار پرداخت کردیم. اما در مرحله دوم بحث شد که باید مجددا حمایت معیشتی کنیم که به وزارت کار واگذار شد.
وی ادامه داد: مجلس هم همزمان و کمی متاخرتر مساله را مطرح کردند به یک تصمیمی رسیدند. همان زمان این بحث مطرح شد این حجمی که مجلس تصویب کرده است، باید بار مالی و منابع پیش بینی شده در آن مورد بررسی قرار گیرد. طرح مجلس به هیچ عنوان قابل تامین در سال ۹۹ نبود. شرکت هایی که در این زمینه پیش بینی شده بود، سهامهایشان وضعیت خاصی داشتند و معلوم نبود اثر فروش سهام این شرکت ها بر بورس چگونه است. در نهایت در این خصوص یک جلسه دو نفره میان رئیس مجلس و رئیس جمهور برگزار کردند و تصمیم گرفتند که دو طرح با هم ترکیب شود.
وی افزود: ما در دولت پیش بینی کرده بودیم که به حدود ۴۰ میلیون نفر یارانه پرداخت کنیم، تاکید کردیم این افراد باید از معیشتی بگیران مرحله قبل باشند. برای این کار دهک و سدک بندیها صورت گرفت و به بیش از ۹ میلیون نفر از مشمولین کمیته امداد و بهزیستی براساس طرح مجلس، ۱۲۰ هزار تومان پرداخت شد.
ربیعی گفت: علاوه بر آن ۹ میلیون نفر تاکنون به ۲۶ میلیون نفر هم یارانه ۱۰۰ هزار تومانی پرداخت شد و در مجموع حدود ۳۵ میلیون نفر تاکنون از این یارانه برخوردار شدند. بنابراین اصلا بحث اینکه برای اجرای قانون تفسیر شخصی کردیم، مطرح نبود. این کار ترکیبی از جمله کارهای خوب بود.
ربیعی درباره افزایش مبلغ یارانه ها در لایحه بودجه نیز گفت : دوستان ۸ میلیارد دلاری که ما به عنوان ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده بودیم، ضرب در تفاضل ۴۲۰۰ تومان و ۱۷۵۰۰ تومان کردند. آثار تورمی این مساله باید محاسبه شود، ممکن است بتوانیم نفری ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار توامن بدهیم ولی باید به نحوی عمل کنیم که آثار تورمی آن کاهش یابد.
وی گفت: وزیر بهداشت ۲و نیم میلیارد دلار از این ۸ میلیارد دلار را برای دارو و تجهیزات و مواد اولیه دارو استفاده کردند. امروز صبح جلسه ستاد اقتصادی دولت را داشتیم و آقای دکتر نمکی دعوت شدند. ایشان معتقد است افزایش نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان برای دارو و درمان، خروج بیشتر پول از جیب بیمار را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: پیشتر نیز گفتهام که معتقدیم ارز ۴۲۰۰ تومان برای حمایت از جامعه به ویژه در دوران گذار از بهم خوردن تعادل ناشی از تحریم، باید از مردم حمایت کنیم. در لایحه تقدیمی گفتیم این مبلغ برای حمایت معیشتی است و امکان دارد شکل پرداخت آن را تغییر دهیم. دیدگاه ما این بوده است که این ۸ میلیارد دلار باید برای افزایش قدرت خرید مردم هزینه شود.
انتهای پیام