درخواست عفو بین‌الملل برای حفاظت از آمریکایی‌ها مقابل راست‌های مسلح

عفو بین‌الملل چهارشنبه از شهردارها، فرمانداران و دادستان‌های ایالتی آمریکا خواست تا از مردم مقابل گروه‌های مسلح محافظت کرده و برترپنداری سفیدپوستان را محکوم کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری کامن دریمز، این درخواست عفو بین‌الملل در شرایطی مطرح می‌شود که نیروهای گارد ملی آمریکا در آستانه تحلیف جو بایدن وارد واشنگتن دی.سی شده‌اند و مجلس نمایندگان آمریکا هم به استیضاح دونالد ترامپ به اتهام تحریک معترضان برای حمله به کنگره رای مثبت داده است.

عفو بین‌الملل در نامه‌ای تاکید کرد، این گروه عمیقا از گزارش‌هایی مبنی بر برنامه‌ریزی گروه‌ها و اشخاص برترپندار سفیدپوست برای "کارشکنی بیشتر" نگران است و از رهبران محلی و ایالتی می‌خواهد تا "هر آنچه در توان دارند و در چارچوب استانداردها و وظایف حقوق بشری است، برای حفاظت از مردم مقابل خشونت این گروه‌ها و افراد مسلح انجام داده و برترپنداری سفیدپوستان را محکوم کنند."

عفو بین‌الملل تاکید کرد: ما از فرمانداران و شهردارها تقاضا داریم تا از جوامع در مقابل خشونت محافظت کنند.

این سازمان با تاکید بر اینکه چندین دهه شاهد بوده که چطور نژادپرستی، تبعیض و تنفر منجر به گسترش خشونت و نادیده گرفتن حقوق بشر شده است، گفت: ما شاهد برهم خوردن هنجارها، قوانین و مقررات در سراسر جهان بوده‌ایم و اکنون عمیقا بابت آنچه در ایالات متحده می‌بینیم، از جمله جمعیت خشونت‌طلبی که به سمت کنگره حمله‌ور شدند، نگران هستیم.

در این نامه آمده است: در دسترس بودن گسترده و عدم محدودیت یکسان اسلحه در ایالات متحده، همراه با تحریک به خشونت و امکان و تحقق برتری سفیدپوستان در بالاترین سطوح دولت، این کشور را مقابل افرادی که نابرابری را به انصاف، نفرت را به اتحاد ترجیح می‌دهند و خواستار مصونیت از عدالت هستند، به طور خطرناکی آسیب‌پذیر کرده است.

در این نوشتار تاکید شده است که جهان در حال تماشاست و در ادامه فهرستی از درخواست‌ها ذکر شده تا رهبران محلی و ایالتی آمریکا به وظایفشان مطابق با قوانین بین‌المللی برای رعایت، حفاظت و تحقق حقوق بشر تمام مردم آمریکا عمل کنند.

این گروه حقوق بشری خصوصا روی محکومیت علنی و درخواست برای پاسخگویی بابت تحریک به خشونت و توانمندسازی برترپنداری سفیدپوستان در عالی‌ترین سطوح دولت آمریکا به ویژه دونالد ترامپ و مقام‌های دیگر دولت او تاکید کرد.

عفو بین‌الملل همچنین تاکید کرد: علناً گروه‌ها و افراد مسلح را به عنوان تهدیدی علیه امنیت عمومی و حقوق بشر محکوم کرده و علیه برتری سفیدپوستان، تبعیض، لفاظی بیگانه‌هراسی و تحریک به خشونت توسط این گروه‌ها و افراد اقدام کنید.

در ادامه از دولت ترامپ خواسته شد تا دستورات اجرایی، دستورات اضطراری یا سایر اقدامات ویژه موقت را برای جلوگیری از ارعاب یا تهدید مردم آمریکا از سوی گروه‌ها یا اشخاص برترپندار سفیدپوست مسلح صادر کند. این گروه همچنین خواستار منع حمل سلاح در ساختمان‌های کنگره و ملاءعام از جمله پارک‌ها، مراکز مذهبی و مدارس شد.

عفو بین‌الملل همچنین از دپارتمان‌های پلیس آمریکا خواست تا از بکارگیری رهنمودهای این نهاد برای نظارت بر اعتراضات و تضمین تجمع مسالمت‌آمیز بدون تبعیض اطمینان حاصل کرده و در مورد استفاده غیر قانونی از قوه قهریه و اقدام خودسرانه گروه‌های مسلح تحقیق کند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 99102519024
  • خبرنگار : 71402