به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شرکت تابع "ولوو" موسوم به "ولوو پنتا" (Volvo Penta)، از ورود تجاری سیستم خودران لنگراندازی قایق خبر داده است. این سیستم موسوم به "Integrated Assisted Docking" برای کنترل مشکلات پیچیدهای طراحی شده است که بر سر راه راندن کشتی به سوی اسکله وجود دارد تا کار هدایت آن سادهتر شود.
هنگامی که یک قایق را به سوی اسکله هدایت میکنید، نوسانات بیپایان جزر و مد و باد، این کار را دشوار میسازد. به علاوه، فقط تلاش نمیکنید تا قایق شما از آسیب حفظ شود، بلکه سعی دارید تا به قایق شخص دیگری هم برخورد نکنید. هزینه اشتباه کردن میتواند قابل توجه باشد.
سیستم ولوو پنتا، با استفاده از ترکیب GPS، حسگرهای آنبرد و موقعیتیابی پویا، موقعیت قایق را میداند و تنظیماتی را انجام میدهد. کسی که وظیفه هدایت را بر عهده دارد، تنها باید سکان را در دست بگیرد و جهت کلی را نشان دهد تا سیستم، موقعیتهای دشوار را کنترل کند.
دو سال پیش بود که ولوو پنتا برای نخستین بار، این سیستم را طی مسابقاتی در سوئد به نمایش گذاشت. قایق آزمایشی که بین دو قایق تفریحی مسابقهای قرار گرفته بود، توانست خود را میان آنها هدایت کند.
این سیستم برای آینده سفرهای دریایی، بسیار مهم خواهد بود. از این گذشته، دادن توانایی راندن خودکار در مسیر مستقیم به یک قایق میتواند به ایمنتر شدن قایقرانی بیانجامد و گام دیگری برای داشتن کشتیهای کاملا خودران به شمار برود.
انتهای پیام