به گزارش ایسنا، به دنبال انتشار ویروس کرونا در کشور بسیاری از کسب و کارهای خرد، کارگاههای کوچک و مشاغل و صنوف خدماتی دچار آسیب شدند. این امر باعث شد تا صاحبان بسیاری از مشاغل عمدتا خدماتی آسیب دیده و با توقف فعالیت روبه رو شوند.
در این بین برخی کسب و کارها برای جلوگیری از رکود و تعطیلی مسیر دیگری را در پیش گرفته و تلاش کردند فعالیت خود را در بستر اینترنت و از طریق شبکه های اجتماعی ادامه دهند و به نوعی فروش آنلاین را تجربه کنند.
گزارشها نشان می دهد که آن دسته کسب و کارهایی که در دوران کرونا در بستر فضای مجازی شکل گرفته و به فعالیت ادامه دادند، از عملکرد قابل قبول و موفق تری برخوردار بوده اند.
آنطور که سخنگوی اتحادیه کشوری کسب وکارهای مجازی گفته، پیشبینی می شد که ۷۰ درصد کسب کارها طی ۶ تا ۷ سال آینده وارد فضای آنلاین شوند ولی شیوع کرونا باعث شد تا این زمان به ۲ تا ۳ سال کاهش یابد.
امروز اینترنت بیشترین تغییرات در دنیای کسب و کار را به وجود آورده و سرعت دستیابی به اطلاعات، محصولات و خدمات را بالا برده است؛ بر همین اساس تمایل به ایجاد شغل در بستر فضای مجازی روز به روز در حال گسترش است.
آمارها نشان می دهد که در شش ماهه نخست سال، تمایل به راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی و صدور پروانه تاسیس کسب و کارهای آنلاین افزایش داشته و تداوم شیوع کرونا در این زمینه اثرگذار بوده است. در نیمه دوم سال نیز ۸۶ درصد مجوزهای صادره برای کسب وکارهای مجازی متعلق به مردان و ۱۴ درصد متعلق به زنان بوده است. بررسی روند اعطای مجوز کسب وکارهای مجازی حاکی از آن است که سهم زنان از کسب پروانه کار در مقایسه با پاییز سال گذشته رشد سه درصدی داشته و تمایل زنان به راه اندازی کسب و کارهای آنلاین افزایش یافته است.
به گزارش ایسنا، کارشناسان توصیه می کنند با توجه به بستری که در حال حاضر در حوزه شبکه های اجتماعی وجود دارد، راه اندازی و گسترش مشاغل اینترنتی به ویژه در دوران کرونا نتیجه بهتری دارد و افراد را به درآمدزایی بیشتر در این زمینه ترغیب می کند.
انتهای پیام