محور آماده افتتاحی که سال ها معطل نیوجرسی‌ست/مرگ‌بارترین راه‌های امسال در سمنان

رئیس پلیس راه استان سمنان از مرگ ۱۶۵ نفر در تصادفات برون‌شهری این استان در ۹ ماهه گذشته خبر داد و گفت:۵۶نفر از این فوتی‌ها در لاین جنوبی تهران-مشهد و ۳۶ نفر در لاین شمالی این محور جان باختند.

سرهنگ تقی کبیری در نشست خبری با اصحاب رسانه این استان از کاهش تلفات جاده‌ای این استان در ۹ ماهه امسال خبر داد و اظهار کرد: در ۹ماهه سال گذشته ۲۳۲ نفر در محورهای استان سمنان جان باخته بودند که این رقم در ۹ ماهه امسال با ۲۹ درصد کاهش به ۱۶۵ قربانی کاهش یافتند.

وی از کاهش ۲۸درصدی مجروحین تصادفات در این استان در همین بازه زمانی خبر داد و افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه یک هزار ۵۹۱ نفر در تصادفات این استان مجروح شدند و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال قبل دو هزار و ۲۱۸ نفر بوده است.

پرتلفات‌ترین محورهای استان
رئیس پلیس راه استان سمنان مجموع تصادفات خسارتی، منجر به فوت و جرحی استان را ۴۰۰۹ تصادف برشمرد و گفت: این رقم در مدت مشابه سال قبل ۵ هزار و ۷۱۹ تصادف بوده که خوشبختانه در ۹ ماهه امسال ۳۰ درصد کاهش داشته است.

سرهنگ کبیری با اشاره به فراوانی فوتی‌ها در محورهای استان از لاین جنوبی محور آرادان-سرخه با ۱۵ فوتی به عنوان پرتلفات‌ترین محور ۹ ماه گذشته نام برد و خاطرنشان کرد: لاین جنوبی میامی-سبزوار با ۱۴ فوتی، دامغان-سمنان با ۱۰ قربانی، سمنان به دامغان با هفت فوتی، محور جندق با هفت فوتی، تهران-گرمسار و محور سرخه به آرادان هر کدام با ۶ فوتی، دامغان –شاهرود و محور شاهرود به دامغان هر کدام با پنج قربانی و محورهای فرعی ری‌آباد و محور فرعی بیارجمند هر کدام با پنج فوتی بیشترین تلفات در بین محورهای این استان داشتند.

مرگ92 نفر از 165 فوتی امسال در محور تهران مشهد
وی از محور پرتردد تهران-مشهد و بالعکس به عنوان پرتلفات‌ترین محور این استان نام برد و گفت: ۹۲ فوتی از مجموع ۱۶۵ فوتی امسال استان به تنهایی در این محور جان باختند.

این فرمانده ارشد انتظامی از لاین جنوبی این محور پرتردد به عنوان پرتلفات‌ترین محور استان نام برد و اضافه کرد: ۵۶ نفر از فوتی‌های ۹ماهه امسال که معادل ۳۴درصد کل تصادفات منجر به فوت استان است در این لاین و ۳۶ نفر فوتی‌ها که معادل ۲۲درصد کل فوتی‌های جاده‌ای امسال است در لاین شمالی این محور پرتردد جان باخته‌اند.

وی با اشاره به اقلیم خشک منطقه و بیابانی بودن این محور طولانی اظهار کرد: ۶۱ درصد از تصادفات استان در این محور و از نوع واژگونی بوده که مهمترین عامل این حوادث به خستگی و خواب‌آلودگی راننده در این محور طولانی برمی‌گردد.

رئیس پلیس راه استان سمنان با اشاره به طول بالای این محور پرتردد خاطرنشان کرد: ۶۴۰ کیلومتر از طول ۹۰۰کیلومتری تهران-مشهد در حوزه راه‌های استان سمنان قرار دارد که بیشترین تلفات جاده‌ای و تصادفات منجر به فوت و جرح استان نیز در همین محور که فاقد جاذبه‌های بصری است، اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص شیوع کرونا و نقش آن در کاهش بارترافیکی و متعاقب آن کاهش تلفات جاده‌ای گفت: اگرچه شیوع کروناویروس در سطح کشور و تا حدودی در استان نیز به کاهش سفرها و تلفات انجامیده اما کاهش سفرها در جاده‌های استان سمنان چندان قابل توجه نبوده چرا که استان سمنان یک استانی میانی است و ترددها در آن کمتر کاهش داشته است.

نگرانی از تلفات جاده‌ای در محورهای فرعی و روستایی

سرهنگ کبیری از انجام ۸۲ میلیون سفر طی ۹ماهه امسال در محورهای این استان خبر داد و گفت: حجم ترددها در این استان کاهش چندانی نداشته است.

وی با ابراز نگرانی از حجم بالای تلفات جاده‌ای در محورهای فرعی استان بر لزوم توجه بیشتر به راه‌های روستایی استان تاکید و تصریح کرد: در ۹ماهه گذشته در محور فرعی گرماب چهار فوتی و در محور روستایی قالیباف آرادان چهار فوتی ثبت شده است انتظار می‌رود که مسوولان به راه‌های روستایی استان توجه بیشتری کنند و با رفع نقاط حادثه‌خیز به بهبود این راه‌ها بیش از پیش کمک کنند.

وجود ۱۹ نقطه حادثه‌خیز و ۴۳ نقطه پرحادثه در استان

وی از وجود ۱۹ نقطه حادثه‌خیز و ۴۳ نقطه پرحادثه در استان خبر داد و گفت: با تلاش مسوولان و خصوصا با حساسیت بالا و پیگیری‌های معاونت عمرانی استاندار در یکی دو سال گذشته بخش زیادی از نقاط حادثه‌خیر آشکارسازی شدند. البته بخشی از این نقاط به طور کامل رفع نقص نشدند.

وی از جاده موسوم به جاده نظامی در سمنان به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی پلیس راه نام برد و ادامه داد: محور سمنان-فیروزکوه یکی دیگر از محورهای پرتصادف استان است . متاسفانه با وجود اینکه ۱۰ کیلومتر از این محور چند سالی است که آماده شده اما به دلیل نبود نیوجرسی مدت‌های زیادی است که افتتاح آن به تاخیر افتاده است.

محور آماده افتتاحی که معطل نیوجرسی است

وی با بیان اینکه پیمانکار این پروژه نبود اعتبار را دلیل این همه تاخیر اعلام می‌کند افزود: انتظار می رود که پیمانکار این پروژه بیش از این تکمیل این محور را به تاخیر نیاندازد.

وی از پیچ دربند در ورودی شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد به عنوان یک نقطه پرحاده دیگر نام برد و اضافه کرد: متاسفانه از زمانی که این محور دو بانده شد این منطقه به یک نقطه پرتصادف تبدیل شده و هر سال با اولین بارش‌ها و یخبندان‌ها شاهد تصادفات زیادی در آن هستیم.

سرهنگ کبیری با بیان اینکه تنها راه رفع مشکل این نقطه پرحادثه حذف قوس این نقطه است افزود: مشکلات این نقطه به هیچ عنوان با نصب علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی رفع نمی‌شود و نظر کارشناسی پلیس این است که باید این نقطه حادثه‌خیر به طور کامل و اصولی رفع نقص شود.

وی از ۳۰ کیلومتر انتهایی استان در محور تهران مشهد (عباس آباد-کاهک) به عنوان دیگر نقطه حادثه‌خیر پرتلفات نام برد و گفت: بیشترین حوادث و تصادفات محور میامی-سبزوار در همین محدوده اتفاق می‌افتد. متاسفانه آسفالت این منطقه به چند دهه قبل برمی گردد و روکش آسفالت مناسبی ندارد. ضمن اینکه با وقوع بارندگی شاهد ورود سیل به جاده نیز هستیم. علاوه بر این دست‌اندازهای متعدد در این محور سبب می شود که رانندگان مدام تغییر مسیر دهند و همین تغییر مسیرها منجر به بروز تصادفات متعدد در این محور می‌شود.

رئیس پلیس راه استان سمنان از محورهای فرعی طرود و ری آباد، سردره گرمسار و...به عنوان دیگر محورهای پرحادثه و خطرآفرین نام برد و اظهار کرد: این محورها به دلیل نداشتن تابلو، عرض کم، نداشتن شانه راه و...خطرساز شدند و متاسفانه تصادفات متعددی در آنها اتفاق می‌افتد.

وی از محور کویری جندق به عنوان دیگر منطقه پرخطر در استان نام برد و افزود: این محور و خصوصا ۱۰کیلومتر ابتدایی آن باید تعریض شود. متاسفانه تاکنون تنها در محدوده روستای حسن آباد در این منطقه شاهد جان باختن هفت-هشت نفر در تصادفات منجر به فوت بودیم.

وی از عدم روشنایی در برخی محورها به عنوان یکی دیگر از مشکلات استان در حوزه راه‌ها و محورهای برون شهری نام برد و افزود: در برخی از محورهای استان نیازمند افزایش روشنایی هستیم. ضمن اینکه در برخی مناطق نیز به دلیل سرقت ترانس‌ها، از میزان روشنایی جاده کاسته شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۲ دی ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99102216491
  • خبرنگار : 50233