سیروس موتمن در گفتوگو با ایسنا، در خصوص دستورالعمل و شیوه نامه فولادی کشور، اظهار کرد: چنانچه شرکتهای تولیدی از جمله ذوبآهن اصفهان موظف باشند محصول خود را در بورس عرضه و بفروشند، دولت نیز باید در رابطه با تامین مواد اولیه شرکتهای فولادی با قیمت مناسب نقش اساسی ایفا کند.
وی با بیان اینکه زنجیره تولید باید به گونهای مهار و قیمتها مناسب تعیین شود، گفت: نباید شرایط به گونهای باشد که شرکتهای فولادی از جمله ذوبآهن مواد اولیه خود را با هزینههای زیاد تامین کنند، اما محصولات خود را در بورس کالا که اندکی محدودیت دارد، عرضه کند.
عضو سابق هیات مدیره ذوبآهن تاکید کرد: زنجیره تولید فولاد باید به هم پیوسته باشد، تا شاهد قیمت مناسبی در رابطه با مواد اولیه و تبدیل آن به محصول میانی و سپس فروش به شرکت تولیدی باشیم تا در نهایت خط تولید و همچنین دانش فنی خود را از بین نبرد و بهای آن را بتواند از محل فروش کسب کند.
وی درباره اینکه ذوبآهن به غیر از تعهد به بورس تعهدات دیگری هم به وزارت راه در تحویل ریل دارد، اظهار کرد: امروزه ذوبآهن از یک طرف متعهد به تحویل محصول ریل به راه آهن جمهوری اسلامی ایران است، چراکه انحصار تولید ریل را دارد و از سوی دیگر با دستورالعمل جدید فولادی ناچار می شود بخشی از محصولات دیگر خود را به بورس عرضه کند که در این شرایط امکان تداخل تحویل تعهدات وجود دارد.
موتمن با تاکید بر اینکه باید زنجیره خط تولید در قیمتهای تمام شده و قیمت مناسب برای محصول نهایی مدنظر قرار گیرد، تصریح کرد: در این شرایط ذوبآهن به عنوان تولیدکننده میتواند از مزیتهای تولید و فروش در بورس استفاده کند، اما اگر این تعهدات تنها یک طرفه از سوی شرکتهای فولادی باشد که محصولاتشان را با قیمت مشخص به بورس عرضه کنند، اما خرید مواد اولیه به صورت آزاد باشد، در این شرایط بازار نامتعادل خواهد شد.
وی تاکید کرد: امروز محصول ریل نسبت به میلگرد برای ذوبآهن بسیار صنعتی و دارای ارزش افزوده بالاتری است.
معاون فنی هلدینگ سرمایه گذاری پرشیا با اعتقاد بر اینکه شیوه نامه جدید فولادی به طور کامل نمیتواند رانت موجود در بازار را از ببرد، گفت: همواره رانتیها به هر شیوهای خط مقدم فروش را در دست میگیرند و متاسفانه تولیدکنندگان فولادی سودی از تصمیمات این چنینی نمیبرد، چرا که دلالان برنده این جریانات و محصولات ذوبآهن در بازار هستند.
انتهای پیام