مدیرکل انتقال خون فارس:

نیازمند خون هستیم/ زمان طلایی اهدای پلاسما

مدیرکل انتقال خون استان فارس با اشاره به کاهش حجم اهدای خون در دوران شیوع کروناویروس، تاکید کرد که به دلیل کاهش ذخایر خونی در این استان، نیاز شدید و فوری به کُل گروه‌های خونی وجود دارد.

مسعود ترابی از مواجهه با کمبود ذخایر در کُل گروه‌های خونی در فارس خبر و ادامه داد: متاسفانه آمار اهدا کنندگان خون و تعداد مراجعان در استان فارس در وضعیت هشدار قرار دارد و شاهد کاهش شدید ذخائر خونی هستیم.

کاهش ۳۹ درصدی اهدای خون در فارس

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل انتقال خون فارس، او با بیان اینکه در ۹ ماهه امسال ۱۰۲ هزار و ۵۱۲ نفر برای اهدای خون به پایگاه‌ها و مراکز انتقال خون در سطح استان مراجعه کردند که از این تعداد ۵۰۱۳ نفر زن و ۷۲ هزار و ۱۹۲ نفر مرد بودند، افزود: این در حالی‌است که سال گذشته ۱۶۷ هزار و ۵۷۳ مراجعه کننده داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش ۳۸.۸۳ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل انتقال خون فارس بیان کرد: مردم نیک اندیش استان در همین مدت ۷۷ هزار و ۲۰۵ سی سی خون اهداء کردند که نسبت به مدت مشابه پارسال که ۱۱۸ هزار و ۴۰۷ سی سی خون بوده است با کاهش ۳۴.۸ درصدی فرآورده‌های خونی روبه رو هستیم.

ترابی در رابطه با علت کاهش روند اهدای خون در استان فارس، گفت: شیوع بیماری کرونا و عوارض ناشی از آن علت عمده کاهش اهدای خون در سطح استان بوده است.

دریافت خون از اهدا کنندگان در شرایط استریل

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: تمام مراجعان برای اهدا خون در بدو ورود به وسیله دستگاه لیزری تب سنجی شده و دست‌های آن‌ها نیز با مواد ضدعفونی استریل می‌شود و پس از دریافت ماسک به محل اهدا خون راهنمایی می‌شوند.

به گفته ترابی، در سالن اهدای خون نیز بین پرسنل سازمان و اهدا کنندگان به وسیله پارتیشن‌های شیشه‌ای فاصله ایجاد شده و تماس مستقیم به طور کامل از بین رفته است.

او گفت: در سالن پذیرش نیز بین صندلی اهداکنندگان فاصله‌گذاری اجتماعی به طور کامل رعایت شده و تخت‌های خون‌گیری هم با فاصله بسیار زیادتری نسبت به گذشته قرار گرفته‌اند تا در زمان اهدا خون نیز فاصله‌گذاری رعایت شده باشد.

ترابی افزود: علاوه بر این، پک‌هایی که در هنگام خون‌گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد عموما یک بار مصرف و کاملا استریل و بهداشتی هستند.

زمان طلایی اهدای پلاسما

او با بیان اینکه بهترین زمان برای اهدای پلاسما بهبود یافتگان کووید ۱۹ حداقل ۲۸ روز بعد از بهبودی است، ادامه داد: از اردیبهشت ۹۹تا پایان آذرماه امسال ۶۴۵ نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد ۵۸۰ نفر موفق به اهدای پلاسما شده‌اند.

ترابی خاطرنشان کرد: افراد واجد شرایط برای اهدای پلاسما می‌توانند از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ بعدازظهر به پایگاه انتقال خون واقع در میدان نمازی شیراز جنب درمانگاه امام رضا (ع) مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون فارس عمر و ماندگاری خون کامل را ۳۰ روز و پلاکت را حداکثر ۳ روز دانست و گفت: بیش از ۵۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی می‌رسد که به این هدیه نجات بخش نیاز مستمر دارند.

ترابی خاطرنشان کرد: در شهر شیراز پایگاه‌های قصردشت و نمازی از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شب آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ دی ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۸
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 99101511055
  • خبرنگار :