محمدعلی کریمی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه دانشگاهها در روند تغییر از آموزش محوری به پژوهش محوری و داشتن زیرساختهای آزمایشگاهی، امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای پژوهش رشد قابل توجهی داشتهاند، اظهار کرد: در بیشتر دانشگاهها، پژوهش انجام می شود، آزمایشگاهها شکل گرفتهاند و مجموعههای تحصیلات تکمیلی، مخصوصا در دانشگاه های بزرگ بیشتر بر دورههای دکترا متمرکز و توسعه پیدا کردهاند.
وی افزود: در دهه اخیر مخصوصا با توجه به توسعه بیشتر مراکز رشد و پارکهای علم و فناوری، در کنار مراکز پژوهشی و پژوهشگاهها از یکسو و از سوی دیگر دانشگاهها، زیر ساختهای لازم برای ورود به عرصه فناوری و تجاری سازی فراهم شده است.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیامنور افزود: اکنون دانشگاهها در حال حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم و چهارم بوده و دانشگاه پیامنور هم از این امر مستثنی نیست.
وی تصریح کرد: در این راستا مرکز نوآوری دانشگاه با تایید معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در حال فعالیت و تربیت تیمهای فناور و کارآفرین است. همچنین طی تفاهمنامه ای با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان حرکتهای رو به جلو و پیشرفتهای قابل ملاحظهای در این حوزه انجام شده است.
کریمی با بیان اینکه دانشگاه پیامنور رسالت اصلی خود را در این میداند تا در کنار سایر دانشگاهها بتوانند با انجام پژوهشهای کاربردی یک قدم به سمت جلو برداشته و پژوهشها را به نیازهای جامعه نزدیک کند، در خصوص مشکلات و چالشهایی که پژوهش در ایران با آن مواجه است، خاطرنشان کرد: مشکلات ما نیز مشابه تمام کشورهای در حال توسعه است.
وی افزود: از جمله چالشهای پیش روی پژوهش در کشور ما و در دانشگاه پیامنور که مانند سایر دانشگاهها در حال فعالیت در عرصه فناوری است، میتوان به وجود ایرادات ساختاری کلان در نحوه ارزیابی پژوهشگران دانشگاهی اشاره کرد.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیامنور دلایل اصلی و موانع جدی در دانشگاههای کشور را روزمرگی در نظام اداری وزارتخانهها، پایین بودن نسبت هزینههای پژوهش به تولید ناخالص داخلی و کاهش یا ثابت ماندن بودجه پژوهشی با توجه به افزایش تعداد پژوهشگران (اساتید دانشگاهها و دانشجویان تحصلات تکمیلی) دانست و ابراز امیدواری کرد با رفع این موانع مسیر پژوهش و توسعه کشور هموارتر شود.
انتهای پیام