حمایت بنیاد از رویدادهای مساله محور/حل چالش نحوه برگزاری انتخابات در زمان شیوع کرونا

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان شناسایی استعدادهای برتر بر اساس سوابق تحصیلی و پژوهشی را یکی از اهداف این بنیاد دانست و گفت: علاوه بر آن ما با برگزاری رویدادهای فناورانه به دنبال افرادی هستیم که در استانداردهای دانشگاهی نتوانستند استعدادهای خود را بروز دهند ولی در حل مسایل توانمندی‌هایی دارند.

به گزارش ایسنا، حسن سالاریه در نشست آنلاین ششمین دوره رقابت‌های فن‌آورد این مسابقه را جزو رویدادهای فناورانه‌ای دانست که مورد حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار دارد و افزود: بنیاد ملی نخبگان چند سالی است که ترم جدیدی در زمینه تشویق استعدادهای برتر برای مشارکت در برنامه‌ها و رویدادهای حل مساله و رفع نیازهای کشور در دستور کار خود قرار داده است که یا خود بنیاد به طور مستقیم برگزار می‌کند و یا از طریق کارگزاران این رویدادها برگزار می‌شود.

وی هدف از این اقدام را شناسایی دانشجویان برتر دانست و اظهار کرد: این دسته از دانشجویان از طریق بررسی پرونده پژوهشی و آموزشی دانشجویان شناسایی می‌شوند و فعالیت‌های آنها به سمت حل مساله هدایت می‌شود و رویداد فن‌آورد از جمله رویدادهایی در راستای شناسایی استعدادهای برتر در رفع نیازهای کشور است.

معاون آینده سازان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: هر رویدادی که طبق استانداردهای مد نظر بنیاد برگزار شود، مورد حمایت ما قرار دارد و از تیم‌های برتر که قادر به حل مسایل مطرح شوند حمایت می‌کنیم.

سالاریه ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این بنیاد شناسایی دانشجویانی است که در چارچوب استانداردهای آموزشی و پژوهشی دانشگاه موفق به بروز استعدادهای خود نشدند ولی در حل مسایل توانمندی‌هایی دارند.

وی با تاکید بر اینکه طبق روال‌های بنیاد ملی نخبگان، استعدادهای برتر بر اساس سوابق آموزشی و پژوهشی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، یادآور شد: ولی ما به دنبال رویه‌های دیگری هستیم که افراد بتوانند توانمندی‌های علمی و نوآورانه خود را بروز دهند که ما با برگزاری چنین رویدادهای فناورانه‌ای به دنیال شناسایی این افراد هستیم.

سالاریه اضافه کرد: ما پس از شناسایی این افراد مستعد، با کمک نهادهای حاکمیتی آنها را تشویق خواهیم کرد تا در جامعه اثرگذار باشند؛ چرا که هدف این بنیاد شناسایی استعدادها و هدایت آنها در مسیر اثر بخشی در جامعه است.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برگزاری ۶ دوره رقابت فن آورد، خاطرنشان کرد: این رویداد در حوزه‌های مختلف فناوری برگزار می‌شود و از جمله رویدادهای مورد تایید این نهاد است.

وی با بیان اینکه بنیاد ملی نخبگان علاوه بر این رویداد، رویدادهای فناورانه دیگری را نیز برگزار می‌کند، نمونه آن را طرح‌های "احمدی روشن" و "شهید بابایی" دانست و اظهار کرد: در طرح احمدی روشن یک رویداد مساله محور است که پنجمین دوره آن در حال برگزاری است و طی آن تیم‌های دانشجویی ذیل دانشگاه‌ها با حمایت بنیاد ملی نخبگان تشکیل می‌شوند و به حل مسایل کشور می‌پردازند.

سالاریه طرح "شهید بایایی" را نیز رویدادی مساله محور توصیف کرد و ادامه داد: در این رویداد با کمک کارگزاران مساله‌ای را میان دانشجویان به مسابقه می‌گذاریم و هر فردی که بتواند مساله را حل کند مورد حمایت قرار خواهد گرفت و بر روی طرح‌ آنها سرمایه‌گذاری خواهد شد تا کسب و کاری از این طریق راه اندازی شود.

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان نقطه مشترک همه این رویدادها را "حل مساله‌ای مبتنی بر نیاز" عنوان کرد و گفت: دانشگاه‌های طی ۱۰ تا ۱۵ سال اخیر در حوزه‌های پژوهشی موفقیت‌های زیادی داشتند و انتظار می‌رود که بخشی از نیازهای جامعه از طریق قشر دانشگاهی مرتفع شود تا از این طریق رشد جامعه حاصل شود.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری رویدادهای فناورانه در کشور اظهار کرد: ما برای برگزاری رویدادهایی مانند احمدی روشن و شهید بابایی به نهادها و سازمان‌ها مراجعه می‌کنیم و از آنها درخواست می‌شود نیازهای فناورانه خود را ارائه دهند.

سالاریه با بیان اینکه بسیاری از این رویدادهای مرتبط با حوزه فناوری نیست، ادامه داد: به عنوان نمونه طرحی از شورای نگهبان به ما در زمینه نحوه برگزاری انتخابات پیش رو با توجه به شیوع کرونا" ارجاع داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما از برگزاری این رویدادها این است که مساله‌ای طرح شود و برای این مسایل راهکارهایی از سوی تیم‌های دانشجویی در موعد مقرر ارائه شود.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99100302037
  • خبرنگار : 30057