کاهش ۷۰ درصد جالیزها و افزایش 4 برابری کشت گیاهان دارویی در استان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان از کاهش ۷۰ درصد سطح جالیزهای استان سمنان با هدف کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی خبر داد و گفت: ۸۵ تا ۹۰ درصد آب استان سمنان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

سیدحسن میرعماد با بیان اینکه جهاد کشاورزی ، با اقدامات مناسب خود سهم بسزایی در کاهش مصرف آب در استان دارد،افزود: این استان در تعهد به وزارت نیرو باید ۱۷۱ میلیون متر مکعب از مصرف آبی خود را کم کند که جهادکشاورزی استان نیز در این زمینه اقداماتی را صورت داده‌است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: توسعه کشت‌های مکانیزه، نشا کاری، بذرهای کم آب بر و … در زمره اقداماتی هستند که برای کاهش مصرف آب توسط جهادی کشاورزی انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد

وی تصریح کرد: با اجرای طرح‌های حوزه کشت در زمینه کشاورزی و مدیریت باغی و زراعی ۸۹ میلیون متر مکعب و با استفاده از تجهیزات آبیاری نوین ۶۸ میلیون متر مکعب آب در سطح کشاورزی استان صرفه‌جویی خواهد شد.

میرعماد با بیان اینکه جهادکشاورزی در راستای اجرای طرح‌های آبیاری نوین حتماً موضوع تأمین آب و شرایط خاک را در نظر می‌گیرد اضافه کرد: هیچ طرح سامانه نوین آبیاری بدون آزمایش آب و خاک انجام نخواهد شد و در جایی سیستم اجرا می‌شود که آزمایش‌های آن پاسخ مثبت دهد.

وی از وجود یک هزار و ۶۰۰ باب استخر اب کشاورزی در استان سمنان خبر داد و اظهار کرد: آب یک هزار و ۵۳۳ مورد از این استخرها برای سامانه‌های نوین آبیاری پیش‌بینی شده و مابقی عمدتاً به خاطر قنوات است که به خاطر بهره‌وری و افزایش راندمان آب حفر می‌شود.

وی به ظرفیت مناسب کشاورزی در این استان پرداخت و گفت: ۸۹ هزار هکتار زراعت و ۶۵ هزار هکتار باغ در سطح استان سمنان وجود دارد که سالانه یک میلیارد و ۱۰۸ میلیون متر مکعب نیاز آبی دارند

وی با اشاره به کاهش سطح زیرکشت در اراضی آبی استان افزود: افزایش سطح زیرکشت استان عمدتاً به مراتع دیم استان سمنان باز می‌گردد که در مناطق پر بارش استان هستند لذا باید گفت نه تنها در سال‌های اخیر افزایش سطح زیر کشت در کشاورزی استان صورت نگرفته بلکه شاهد کاهش در بخش زراعت نیز بوده‌ایم

وی از کاهش مصرف آب در کشاورزی استان خبر داد و خاطرنشان کرد: امروزه اراضی کشت نباتات علوفه‌ای عمدتاً با باغاتی تغییر پیدا کرده که آبیاری قطره‌ای دارند و یا بیشتر تحت کشت پسته هستند که در کنار بهره‌وری بالا، آب بسیار اندکی می‌خواهد در نتیجه شاهد کاهش مصرف آب در سطح کشاورزی استان بوده‌ایم.

میرعماد گفت: استان سمنان در زمره استان‌های برتر کشور در نصب کنتورهای هوشمند طی سال‌های اخیر است و بدون شک این امر میزان مصرف آب کشاورزی کاهش داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی به میزان چهار برابر سال‌های اخیر، با بهره‌وری اقتصادی بیشتر و مصرف آب کمتر یکی از مواردی است که در دستور کار جهاد قرار دارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ دی ۱۳۹۹ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 99100302012
  • خبرنگار :