علی عزیزی در همایش ملی مرز، مناسبات اجتماعی و توسعه فرهنگی، با ارائه مقاله ای تحت عنوان اولویت بندی معیارهای مبتنی بر آمایش سرزمین مناطق مرزی اظهار کرد: چارچوب آمایش مناطق مرزی نوعی برنامهریزی است که توسعه را با امنیت و راهکاریی برای توسعه مناطق مرزی ارایه می دهد که در آن شرایطی که مناطق مرزی دارند را به یکدیگر پیوند میدهد.
وی افزود: از طرفی پنج مؤلفه مشروعیت، مشارکت، هویت، توزیع و نفوذ که حکمرانی متمرکز است و نبود یا تضعیف آنها میتواند به بحرانهای همنام منجر شود، و در ثبات سیاسی و توسعه آمایش مناطق مرزی و حاشیه ای مؤثر باشد.
این پژوهشگر عنوان کرد: با توجه به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر عدالت اجتماعی است، این تفکر ساماندهی فضا را بهنحوی کاملاً متفاوت از آنچه قبل از انقلاب بود میطلبید، اما در طی این سالها علیرغم اجرای سیاستهای سنجیده عدالت خواهانه این سیاستها به نتیجه مطلوب نرسید.
وی ادامه داد: مفهوم آمایش مناطق مرزی دفاع، از نیازهای مناطق مرزی، در چارچوب آمایش مناطق مرزی نوعی برنامهریزی است که توسعه را با امنیت و راهکاریی برای توسعه مناطق مرزی معرفی می کند که در آن شرایطی که مناطق مرزی دارند، به یکدیگر پیوند می دهد و ملزوم یکدیگر میشود.
این پژوهشگر بیان کرد: کلمه آمایش از مصدر آمودن به معنای آباد کـردن، آمیخـتن، آراسـتن و نظم دادن اسـت در واقـع آمـایش سـرزمین ترکیبـی از رشتههای مختلف علوم انسانی و تجربی و فنی است که با مشارکت منطقـی و شیوه ای هماهنگ به سازماندهی سرزمین میپردازد .
عزیزی خاطرنشان کرد: آمایش سرزمین عبـارت اسـت از تنظـیم روابـط بـین انسـان، فضـا و فعالیتهای انسان، به منظور بهرهبرداری منطقی از تمام امکانات، برای بهبود وضعیت مادی، معنوی و اجتماعی، بر اسـاس ارزش هـای اعتقـادی، سـوابق فرهنگی و ابزار علم و تجربه در طول زمان میباشد.