جایگاه گلستان در لایحه بودجه پیشنهادی ۱۴۰۰

فصل بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ فرارسیده و اهمیت این سند ملی یکساله بر کسی پوشیده نیست. به همین جهت بر آن شدیم، مصاحبه‌ای با قدرت الله عابدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان داشته باشیم.

* در صورت امکان در ابتدا مختصری از ویژگی‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کشور را ارائه بفرمایید؟

در تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ که توسط دولت به مجلس محترم شورای اسلامی تقدیم شده، کل بودجه کشور ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان است که از رشدی معادل ۲/۲۰ درصد نسبت به سال گذشته که رقم آن در حدود ۲۰۲۶ هزار میلیارد تومان بوده، برخوردار است.

از کل رقم بودجه، ۱۵۶۲ هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات وابسته به دولت و حدود ۹۳۰ هزار میلیارد تومان مربوط به بودجه عمومی دولت است. با بررسی این بودجه و مقایسه آن با سال گذشته مشهود است که دولت در حوزه بودجه عمومی رشد ۱/۴۳ درصدی با سیاست انبساطی و در حوزه شرکت‌های دولتی رشد ۷/۸ درصدی با سیاست انقباضی نسبت به تدوین لایحه اقدام کرده است.

* لایحه بودجه ۱۴۰۰ به‌عنوان آخرین لایحه تنظیمی دولت تدبیر و امید است، تصور جنابعالی از نتایج لایحه تنظیمی فعلی چگونه است؟

لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تحت تأثیر دو عامل مهم بر سیاست‌های مالی و اقتصادی دولت از جمله شیوع کووید ۱۹ و اثرات تحریم‌های ظالمانه بر درآمدهای ارزی کشور قرار گرفته است. از عوامل اصلی و مهم در تحقق منابع بودجه عمومی، مالیات و فروش حاصل از نفت و فرآورده‌های آن است که هر دو آنها تحت تأثیر عوامل بیرونی و خارج از کنترل قرار گرفته‌اند، اما دولت با به‌کارگیری از سایر ظرفیت‌های موجود در اقتصاد از جمله سیاست‌های تأمین مالی از طریق چاپ و فروش اسناد خزانه اسلامی و اوراق قرضه در صدد آن است که بر بسیاری از مشکلات فائق بیاید و در طی این مدت شاهد افزایش حقوق کارکنان بر اساس اعمال کامل امتیازات فصل دهم قانون خدمات مدیریت کشوری، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، رتبه‌بندی معلمان و در آینده نزدیک افزایش حقوق کارکنان بخش بهداشت و درمان باشیم.

علاوه بر این‌ها دولت توانسته در بسیاری از طرح‌های زیرساختی کشور موفق عمل کند و توفیقات مشهودی در حوزه افتتاح خطوط ریلی جدید، افتتاح بزرگراه‌ها، بیمارستان‌ها و حوزه آب و برق و... شاهد باشیم که همه آنها در سایه برنامه‌ریزی جامع در نقشه توسعه کشور حاصل شده است.

دولت در سال آتی صرفاً در حوزه بهداشت و درمان -آموزش عمومی و عالی – بیمه‌های تأمین اجتماعی و امور حمایتی بیش از ۴۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه خواهد کرد که شاید در مقایسه با رقم کل بودجه عمومی کشور، اهمیت اقدام دولت در این بخش‌ها را نشان می‌دهد همچنین برنامه‌هایی مانند تأمین منابع اقدام ملی مسکن، توسعه آموزش‌های مهارتی و فصول مرتبط با کشاورزی و منابع طبیعی از دیگر رویکردهای بودجه در سال آتی است.

*چه اتفاقاتی از اجرای این بودجه برای استان گلستان خواهد افتاد؟

در ابتدای پاسخ به این سؤال جا دارد از زحمات استاندار و مجمع محترم نمایندگان در استان گلستان و مدیران محترم دستگاه‌های اجرایی تشکر ویژه داشته باشم. در طی ماه‌های گذشته کلیه ارکان مؤثر در تقویت اعتباری استان با محوریت استاندار اقدامات مؤثری از خود به جا گذاشته‌اند.

حضور توأمان استاندار و مجمع نمایندگان در جلسات ملی و استانی و با حضور وزرای مرتبط اثرات میمون و مبارک خود را داشته است. ردیف دار شدن طرح‌هایی مانند سد شصت کلاته گرگان، بیمارستان جایگزین کودکان آیت‌الله طالقانی و تقویت اعتباری طرح‌هایی مانند سد نرماب – جاده آزادشهر به شاهرود – تقویت اعتباری طرح‌های فاضلاب و... حاصل در کنار هم بودن تمامی ظرفیت‌های مدیریتی و کارشناسی استان بوده است.

از اتفاقات مهم دیگر لایحه، قرار گرفتن استان گلستان در رتبه هشتم از حیث رشد اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان بوده که جا دارد از کلیه عوامل تصمیم‌ساز و تصمیم گیر در سازمان برنامه‌وبودجه کشور بالاخص آقای دکتر نوبخت که همواره نگاه ویژه به مسائل توسعه استان داشته‌اند تشکر کنم.

* همواره در فصل بررسی لایحه بودجه شاهد ارائه تحلیل‌ها و آمارهایی در قالب ابزارهایی نظیر نمودارها و اینفوگرافیک‌ها در رسانه‌ها هستیم، چقدر این تحلیل‌ها را صحیح ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا عرض کنم به‌عنوان یک کارشناس از هرگونه تحلیل، استدلال و استنتاج فنی استقبال می‌کنم زیرا هریک از آنها از یک منظر دیدگاه به موضوعات نگاه می‌کنند که همه آنها برای من که در سازمانی هستم که کار تخصصی آن رصد امور توسعه منطقه‌ای است، جذاب خواهد بود ولی اگر این تحلیل‌ها منجر به ارائه استنتاجات ناصحیح از مبانی اجرا و هدایت آن شود قطعاً می‌بایست روشنگری لازم برای تنویر افکار عمومی صورت پذیرد که نمونه آن جدیداً چاپ اینفوگرافیک‌های سهم بودجه هر استان بوده است. به نظر من به‌کارگیری ابزار نوین و روش‌های جدید، کار بسیار پسندیده‌ای است ولی به کار بردن عبارات عام نظیر بودجه و یا بودجه عمومی برای چنین تصاویری تحلیل مخاطب را با اشتباه مواجه خواهد کرد.

اطلاعاتی که گاها استفاده می‌شود صرفاً مربوط به یکی از جداول لایحه بودجه بوده و اگر بخواهیم سهم هر شهروند در استان را از بودجه به دست بیاورند باید از مجموع کل اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای آن در ابعاد استانی و ملی دستگاهی استفاده کنند که به نظر می‌آید توان فنی لازم در این خصوص وجود ندارد ولی روی هم رفته تحلیل جامعه نخبگان برای بنده و همکارانم چه در سطح سازمان استان و سازمان ملی، ارزشمند است.

* یکی از انتقاداتی که به لایحه بودجه وارد شده مربوط به افزایش وابستگی بودجه نفت است، در این خصوص چه پاسخی دارید؟

وابستگی بودجه نفت در قانون بودجه سال ۱۳۹۹، حدود ۸/۸ درصد و در لایحه سال ۱۴۰۰ در حدود ۴/۲۱ درصد است. اولاً سطح وابستگی بودجه نفت هنوز از قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کمتر است. در آن سال وابستگی بودجه به نفت در حدود ۴/۲۹ درصد بود. علت کاهش ضریب وابستگی به نفت در بودجه سال ۱۳۹۹ نتایج تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های شدید بابت فروش نفت بوده که دولت با به‌کارگیری سیاست‌های مالی که پیشتر در سؤالات قبلی توضیح دادم از روش‌های دیگر تأمین مالی استفاده کرده است.

در سال ۱۴۰۰ باید درآمدهای حاصل از مالیات عملکرد مربوط به سال ۱۳۹۹ اخذ شود و سال ۱۳۹۹ سالی است که کاملاً اقتصاد ایران متأثر از شیوع کووید ۱۹ بوده و شاید درآمدهای مالیاتی از ضریب رشد بالایی در پیش‌بینی و تحقق برخوردار نباشند، به همین جهت و به‌منظور عدم ایجاد تعهدات مضاعف ناشی از انتشار اسناد خزانه اسلامی برای سال‌های بعد، دولت تشخیص خود را در این مرحله بر فروش نفت بیشتر بنا نهاده باشد.

*حرف آخر؟

وقایع سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ ثابت کرد که اگر ملت و دولت در کنار هم باشند می‌توانند بر بسیاری از مشکلات فائق آیند. این سال‌ها روزهای بسیار سختی هم برای ملت و هم برای دولت داشته ولی همه این‌ها تحت زعامت ولی امر مسلمین اقدامات خود را برنامه‌ریزی و به پیش می‌برند و شاهد هستیم که استکبار جهانی در مقاطع کوتاهی به خواسته‌های زودگذر خود از تحت‌فشار قرار دادن کشور ایران دست یابد ولی ثابت شد این روند پیوسته نیست و شکست گریبان خود آنها را خواهد گرفت و ایران سرزمین شیران و دلیران است و ما اگر عزیزانی مانند حاج قاسم سلیمانی و دکتر فخری زاده را از دست دادیم و دیگر آنها نیستند ولی هستند جوانانی که راه این عزیزان را با صلابت بیشتری ادامه خواهند داد.

با توجه به اقدامات زیرساختی که در سال‌های گذشته در استان شاهد بودیم، در سال‌های آینده اتفاقات بسیار مهمی در حوزه‌های کشاورزی، درمانی و تولیدات انبوه در بسیاری از محصولات استراتژیک روی خواهد داد که به ایرانی بودن خودمان بیش از گذشته افتخار خواهیم کرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 99092721160
  • خبرنگار :