مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم:

دانشگاهها محتوای امیدبخش تولید و به جامعه عرضه کنند

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه دانشگاه ها باید محتوای امیدبخش تولید و به جامعه عرضه کنند، گفت: دانشگاه‌ها باید «دانشگاهی شدن» را به عنوان یک هویت جدید در نودانشجویان پایه گذاری کنند که نتیجه این تربیت، دانشجویانی دانشور و فرهنگ مدار باشد.

به گزارش ایسنا، مهندس محمدهادی عسکری در آیین نودانشجویان دانشگاه جیرفت که به صورت برخط برگزار شد،افزود: دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه، با تغییر مهم و اساسی در زندگی خود رو به رو می‌شوند و اهمیت این مرحله از زندگی اجتماعی و فرهنگی نودانشجویان در آن است، که زندگی و زیست دانشگاهی، شرایطی تازه و گاه ناشناخته‌ای را فرا روی نو دانشجویان قرار می‌دهد.

وی  ادامه داد: در این مرحله دانشگاه باید برنامه ریزی مدونی برای دانشجویان داشته باشد تا این دوران گذار در آرامش و به خوبی سپری شود.

عسکری با بیان اینکه دوران گذار را باید به عنوان یک فرآیند لحاظ نمود، خاطرنشان کرد: در این فرآیند دانشگاه‌ها باید «دانشگاهی شدن» را به عنوان یک هویت جدید در نودانشجویان پایه گذاری کنند که نتیجه این تربیت، دانشجویانی دانشور و فرهنگ مدار باشد.

مدیر کل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: در آئین نودانشجویان باید علاوه بر آشنایی و ارتباط نودانشجویان با بخش‌های مختلف دانشگاه، بایسته‌های دانشگاه و فرصت‌هایی که دانشگاه در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد، بیان می‌شود.

وی آشنایی دانشجویان با حقوق، تکالیف و مسئولیت‌هایی که متوجه آنان است را یادآور شد و آن را از جمله نکات حائز اهمیت آئین نودانشجویان دانست و گفت: دانشجویان می‌توانند در گروهای شناسنامه دار دانشگاه عضو شوند ودر کنار پرداختن به موضوعات درسی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شرکت کنند و از این طریق، زمینه اعتلای دانشگاه را فراهم نمایند.

 عسکری خاطرنشان کرد: دانشجوی دانشگاه جیرفت نمی‌تواند نسبت به مسائل شهرستان بی تفاوت باشد و وقتی از زیست دانشجویی صحبت به میان می‌آید منظور آن جایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و تکامل شخصیتی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایه‌های اجتماع در ذهن و ضمیردانشجو شکل می‌گیرد و دانشجو بر اثر فعالیت فرهنگی و اجتماعی واجد یک حیات جدید شده و در مسائل ورود کرده و تحلیل ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: عمده بحث مد نظر در این شرایط آن است که دانشگاه با برگزاری این آئین، مسئولیت پذیری خودش را در قبال دانشجویان و برنامه ریزی برای اثرگذاری و جلب مشارکت گسترده آنان درکانون دانشگاه به منصه ظهور گذاشته است و ما باید در این شرایط که به واسطه شیوع و همه گیری بیماری کوید ۱۹ روان جامعه مخدوش و مجروح شده است سعی کنیم با ارائه آموزش‌های کاربردی به دانشگاهیان تاب آوری اجتماعی لازم را در مقابله با این بیماری کسب کنیم.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، عسکری در پایان تأکید کرد: در شرایطی که جامعه از دانشگاه به عنوان کانون مولد عقلانیت و خردورزی انتظار دارد، باید دانشگاه‌ها در تولید محتوای امید بخش و ارائه آن به شهروندان کوشا باشند چزا که این حق شهروندان است که با کمک دانشگاه بتوانند هم زندگی روزمره خود را داشته باشند و هم کیفیت زندگی وبهره وری خود را افزایش دهند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۶ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 99092620161
  • خبرنگار : 71567