پیام حسین انتظامی و خبرهای دیگر از جشنواره حقیقت

پیام رییس سازمان سینمایی به جشنواره حقیقت و خبرهای از رونمایی لوگو مستند "هجده هزار پا" و مستندسازی با جیمز لانگی، بزرگداشت مجازی خسرو سینایی و.... از جمله خبرهای این رویداد است.

دکتر حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت اظهار کرد: «فیلم‌هایِ وزین مستند در سایه‌سارِ هنرمندانِ اندیشمند، درفشِ ارزش‌هایِ نابِ انسانی را با تمامیِ قاب‌هایِ ماندگارِ خویش، در سپهرِ معرفت‌جویانه‌یِ سینمای ملیِ ایران به اهتزاز درآورده است.»

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جشنواره سینماحقیقت، متن پیام رئیس سازمان سینمایی به چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به این شرح است:

"هوالمصور

مستندسازانِ هنرمندِ ایرانِ اسلامی، سالهاست، نه تنها علاقه‌مندانِ فهیمِ این عرصه را با خود همراه ساخته‌اند بلکه با تکیه بر پشتوانه‌یِ فکریِ خویش، گام‌های بلندتری را با استحکامِ هرچه تمامتر برداشته‌اند.

فیلم‌هایِ وزین و متینِ مستند در سایه‌سارِ هنرمندانِ اندیشمند و صبورِ خود، درفشِ فضائل و ارزش‌هایِ نابِ انسانی را با تمامیِ قاب‌هایِ ماندگارِ خویش، در سپهرِ معرفت‌جویانه‌یِ سینمای ملیِ ایران به اهتزاز درآورده است.

از آنجا که حقیقت‌جوییِ هنرمندانه، از اعماقِ دل‌هایِ صافیِ دردمند برمی‌آید، لاجَرَم بر دل‌هایِ مشتاقِ حقیقت نیز فرود خواهد آمد.

در نهایتِ افتخار و ادب، بر خود فرض می‌دانم قدرشناسِ نجابتِ فیلمسازانِ این حوزه باشم که چهاردهمین دوره این رویدادِ مهمِ فرهنگی را در شرایط ویژه‌ی زیست کرونایی، برای مخاطبانِ مشتاقِ خود، فراهم نمودند."

از لوگو و پوستر مستند «هجده هزار پا» رونمایی شد

در آستانه‌ی برگزاری چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، از لوگو و پوستر فیلم مستند بلند «هجده هزار پا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی «مهدی شامحمدی» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، در خلاصه موضوع این فیلم مستند که محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی بوده و با مشارکت مؤسسه روایت فتح تولید شده است، می‌خوانیم: «احمد شیخِ ۲۴ ساله بعد از ۲ سال زندگی در شرایط بسیار سخت موفق می‌شود همراه با نیمی از افراد خانواده از محاصره شهرش «فوعه» در سوریه خارج شود. حال او بیرون از محاصره تلاش می‌کند که به نیم دیگر افراد خانواده و مردم شهرش آب و غذا برساند و...»

عوامل تولید مستند «هجده هزار پا» عبارتند از: تهیه‌کننده و کارگردان: مهدی شامحمدی، فیلمبردار: عبدالحسین بدرلو، مهدی شامحمدی، تدوین: مهدی شامحمدی، محمد بابایی، فیلمبردار در محاصره: جمیل الشیخ، موسیقی: افشین عزیزی، صداگذاری و طراحی صدا: حسین قورچیان، رنگ‌آمیزی تصاویر: حمیدرضا فطوره‌چیان، برنا جمشیدی، نویسنده متن: شرمین نادری، طراحی لوگو و پوستر: محمد روح‌الامین، اتاق فکر و مشاوره پروژه: محمد حدادی، سیاوش جمالی، عطا مهراد، حمید نجفی‌راد، تهیه شده در: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی؛ با مشارکت مؤسسه روایت فتح.

این فیلم، منتخب بخش مسابقه ملی مستندهای بلند و جایزه شهید آوینی این دوره‌ی سینماحقیقت است.

مستندسازی با جیمز لانگلی در سینماحقیقت

جیمز لانگلی مستندساز آمریکایی، یکی از مدرسان سمینارهای کارگاهی مجازی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت است که برنامه او با عنوان مستندسازی با لانگلی برگزار می‌شود.

مسترکلاس مجازی جیمز لانگلی، از ساعت 17:30 تا 19 روز سه‌شنبه 25 آذرماه، برای هنرجویانی که در کارگاه‌های سینماحقیقت ثبت‌نام کردند، قابل بازبینی است.

برخی از سوالات و موضوعاتی که جیمز لانگلی درباره‌ی آنها صحبت می‌کند و پاسخ می‌دهد، به این شرح است:

چرا شما در مناطق جنگی فیلم می‌سازید؟

درباره‌ی تدوین فیلم چه نصیحتی می‌توانید بکنید؟

برای فیلمسازان جوان چه پیامی دارید؟

چگونه برای فیلم هایتان فیلمنامه می‌نویسید؟

جیمز لانگلی در دومین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت (1387) یکی از میهمانان جشنواره بود.

برگزاری مجازی آیین نکوداشت خسرو سینایی 

آیین نکوداشت زنده‌یاد خسرو سینایی سینماگر فقید سه شنبه 25 آذرماه در نخستین روز از برگزاری آنلاین چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» برگزار می‌شود.
 
در چهاردهمین دوره این جشنواره که از سه شنبه 25 آذرماه آغاز می‌شود، آئین نکوداشت چهار سینماگر فقید حوزه مستند برگزار می‌شود. در روز نخست جشنواره مراسم ویژه نکوداشت مرحوم خسرو سینایی به کارگردانی حامد کلجه‌ای برگزار خواهد شد.
 
فیلم بزرگداشت این هنرمند که بخشی از این رویداد است در این مراسم پخش خواهد شد. آئین نکوداشت زنده یاد سینایی، با حضور گیزلا سینایی همسر او و تعدادی از چهره‌های سینمای مستند به شکل آنلاین برگزار می شود. این مراسم از طریق تلویزیون تعاملی «تیوا» قابل مشاهده است. زمان برگزاری این رویداد از طریق رسانه ها اعلام می‌شود.
 
خسرو سینایی متولد 1319 یازدهم مردادماه امسال به دلیل ابتلا به ویروس کرونا درگذشت. در کارنامه سینایی مستندساز، کارگردان و آهنگساز مستندهای «راویان تاریخ گواهان تاریخ»، «فرش، اسب، ترکمن»، «گفتگو با سایه»، «آوازهای سکوت»، «طرح برنده»، «میان سایه و نور»، «عبور از نمی‌دانم»، «کوچه پائیز»، «قصه کوتاهی چندهزار ساله» و ... فیلم‌های سینمایی «جزیره رنگین»، «عروس آتش»، «یار در خانه»، «هیولای درون» و ... به چشم می خورد.
 

برنامه نمایش فیلم‌ها، اولین روز جشنواره سینما حقیقت، سه‌شنبه 25 آذر

از ساعت 7 صبح تا 24


مجموع کل فیلم‌ها: 77

تیوا
بخش ملی (نیمه بلند)

امیدی ه
در جستجوی زمان از دست رفته
قطعه 19

 
بخش ملی (کوتاه)

خانجان
کمی با من برقص

 
بخش کرونا

داستان دستان کوچک
رویای پوپک
سمفونی ماسک

 
بخش شهید آوینی

دستمال سرخ‌ها

 
بخش کارآفرینی

براده
مهدی

 
نمایش ویژه

روزگار بلور

 
نماوا
بخش ملی (بلند)

در لباس سربازی

 
بخش ملی (نیمه بلند)

برکرانه‌های کاسپین
زخم قند
موسیقی زندگی من است

ملی (کوتاه)

پریزاد
زر افشون
گاندو
وایو

بخش کرونا

عملیات ویژه
قرنطینه
موژه

بخش شهید آوینی

گردان تک نفره
بیشتر از مادرم

نمایش ویژه

اتود های قرنطینگی

 
فیلیمو
بخش ملی (نیمه بلند)

آوای شب دهم
چلچلای سفری
ف- الف

بخش ملی (کوتاه)

باوه
برانازا
حلب دریا ندارد

بخش کرونا

شیفت شب
موج اول
ABCD

بخش شهید آوینی

چمر سرباز
برادرم نادعلی
آمدیم نبودید
ژنرال

بخش کارآفرینی

روز نو
عروس وامنان
نوش جان

نمایش ویژه
1-کودتای 53
 
هاشور (خانه جشنواره)
بخش ملی (بلند)

آنجا سپیده دم
انیمیشن ایرانی

بخش ملی (نیمه بلند)

آخرین نفس‌ها
به یک آن
طاهر
هوبره

بخش ملی (کوتاه)

آلوسان
درباره پدر، درباره مرگ
فریاد بلوط

 
بخش کرونا

پسقله
روایت جهاد

بخش شهید آوینی

قمار
دز، هنوز از شهر من رد می‌شود
کراس

بخش کارآفرینی

آلاگل
زیر این چتر باران می‌بارد

 
بخش بین الملل

آکاسا خانه من
زمین آبی پرتغالی
هرگز از کوه پروینسیا بالا نرفته‌ام

نمایش ویژه

دیوانگی

هاشور (نمایش عمومی)
بخش ملی (بلند)

خانه
گزارش رمادی

بخش ملی (نیمه بلند)

بازگشت دوباره

 
بخش ملی (کوتاه)

تجارتخانه بوشی
کامیون آبی

بخش کرونا

پروانگی
دائمی نیست

بخش شهید آوینی

مکی، مردی از اربعین
ناگهانگی
تاجران خون
جهان جواد

 
بخش کارآفرینی

اجه
بعد از پایان

این خبر در ساعت های مختلف بروز رسانی شد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۴ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 99092418658
  • خبرنگار :