اراک از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۴۶ روز ناسالم را تجربه کرده است و این درحالی است که تعداد روزهای ناسالم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۸ روز بوده است و در سال جاری به دلیل پایداری هوا تعداد روزهای ناسالم برای گروههای حساس در اراک به علت افزایش ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون بالا رفته است.
به گزارش ایسنا، با وجود اینکه نسبت به سالهای گذشته شاهد کاهش ۵۰ درصدی تعداد روزهای ناسالم در اراک هستیم، اما معضل آلودگی این شهر هنوز به پایان نرسیده است و هرسال باید نگران این هوا بود که تردد گروههای حساس مانند سالمندان، بیماران ریوی، قلبی و عروقی، کودکان و زنان باردار و ... را سخت میکند.
امروز ۲۳ آذرماه از ساعت ۱۱ صبح کیفیت هوای اراک کاهش یافته است و با عدد ۱۰۵ نشان می دهد که هوا برای گروههای حساس ناسالم است، البته ایستگاه شریعتی عدد ۱۱۴ را نشان میدهد که حاکی از آلودگی بیشتر در این منطقه است، اما سوال اینجاست که چه زمانی اراک از بند این هوای ناسالم خلاص میشود و آیا دولت، امسال در لایحه بودجه اعتباری مناسب را برای کاهش آلودگی هوا و کنترل ریزگردها که اراک در تابستانها با آنها درگیر است پیش بینی کرده است؟
مسئله آلودگی هوا از حالت استثنا خارج شده است
رییس کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین موضوعاتی که در حوزه محیط زیست قابل تامل و دقت است مسئله آلودگی هواست، اظهار کرد: بسیاری از شهرهای بزرگ کشور خاصه کلانشهرها همچون شهر اراک به عنوان یکی از مهمترین شهرهای صنعتی کشور درگیر آلودگی هوا هستند.
سید جواد ساداتی نژاد تصریح کرد: در سالهای اخیر اگر فقط در تهران به عنوان پایتخت مشکلات آلودگی داشتیم، این روزها در شهرهای کوچک هم به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها مدارس تعطیل میشوند و این نشان می دهد که مسئله از یک حالت استثنا جنبه عمومی پیدا کرده است و باید برنامه کلانی را در موضوع آلودگی هوا در کشور داشته باشیم.
لزوم مونیتورینگ هوشمند صنایع
وی با تاکید بر تمرکز نسبت به شناسایی و نظارت بر منابع آلودگی هوا، گفت: یکی از منابع آلودگی هوا، صنایع هستند و باید مونیتورینگ صنایع و موظف بودن این واحدها به استفاده از فیلترها جدی گرفته شود.
ساداتینژاد افزود: آلودگی ناشی از صنایع حاکی از آن است که از بُعد نظارتی ضعیف عمل میشود به طوری که در طول روز فیلترهای صنایع فعال هستند و در طول شب که کنترل و نظارت به دقت روز انجام نمیشود فیلترها غیرفعال و دریچهها برای خروج آلایندهها باز میشود، به همین دلیل باید سیستم مونیتورینگ هوشمند در این راستا اعمال کرد تا میزان آلایندگی روزانه، شبانه و لحظه ای رصد شود و صنایع آلاینده بدانند در صورت ایجاد آلودگی باید خسارت پرداخت کنند.
فرار خودروسازان از بحث محیط زیست با چانهزنی
وی با بیان اینکه در کنار صنایع، آلایندههای متحرک مانند خودروها و موتورها نیز منابع آلودگی هستند، متاسفانه شرکتهای خودروساز به دلیل اینکه همیشه با استفاده از نظام چانهزنی از بحث محیط زیست فرار کنند، هنوز در حوزه رفع عناصر آلاینده استانداردهای لازم را رعایت نمیکنند و الزامی در اجرای کاهش آلایندگی در خودرو و میزان مصرف سوخت نیست و این ضعف مشهود است.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به نظر میرسد محیط زیست باید از فضای چانهزنی در قبال منابع آلاینده، به فضای قاطعیت در برخورد و ایستادگی تغییر رویه دهند تا این بحث یک بار در کشور حل شود و کارخانجات بزرگ خودروساز بدانند که سد محیط زیست قابل رد کردن به بهانه های مختلف و زمان خریدن نیست.
عوارض آلایندگی در جای خود هزینه شود
وی با اشاره به تصویب قانون هوای پاک در مجلس دهم، گفت: طبق قانون مشخص است جرائمی که بابت آلایندگی صنایع اخذ میشود، باید صرف چه کاری شود، اما شاهد هستیم بارها جرائم آلودگی در شهرداریها و دهیاریها صرف پرداخت حقوق شده است در حالی که جریمه آلایندگی باید در حوزه محیط زیست و در جهت رفع آلودگی و کمک به صنایع برای رفع منابع آلاینده صرف شود، البته با توجه به هزینه بالای کاهش آلودگی در صنایع، دولت و بانکها باید به صنایع کمک کنند.
ساداتینژاد به تشکیل صندوق محیط زیست اشاره کرد و افزود: در حال حاضر منابع ناشی از عوارض آلایندگی وارد صندوق میشود و می توان با پرداخت تسهیلات به صنایع جهت کاهش آلودگیها اقدام کرد. البته در کنار صنایع و خودروها، معادن، کورههای آجرپزی و آتشسوزیها نیز در تولید آلودگی موثرند.
هوای پاک فرمانده واحد میخواهد/تعدد افراد برابر است با فرار از پاسخگویی
وی با اشاره به ضعف مفرط در حوزه محیط زیست و اینکه این ضعف قدری با تصویب قانون هوای پاک التیام یافت، بیان کرد: میدان و نوع برخورد و رسیدگی در حوزه هوای پاک باید متولی و فرمانده مشخصی داشته باشد، زمانی که تعداد افراد درگیر در حوزههای آلودگی فراوان باشند، قطعا فرار از پاسخگویی اتفاق میافتد در حالی که باید نگاه ویژهای به تمرکز اختیارات و مدیریت در این حوزه داشت.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰، مجلس و کمیسیون تلاش میکند در حوزه حمایت از رفع آلودگی هوا و ریزگردها اعتباراتی که تخصیص یافته و مکفی نیست، ارتقا یابد و در حوزه قانون هوای پاک هم به نظر میرسد که برخی از بندهای قانون نیازمند بازنگری باشد که کمیته محیط زیست کمیسیون به مسئله ورود خواهد کرد.
انتهای پیام