خسرو فروغان یکشنبه ۲۳ آذر در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با موضوع برنامه ریزی در خصوص برنامه عملیاتی توسعه صادرات تشکل خدمات فنی مهندسی به بازار هدف صادراتی برگزار شد، بیان کرد: میزان صادرات یک کشور به معنای میزان توسعه و پیشرفت آن کشور است و رشد صادراتی هر کشور به میزان نفوذ کالاهای آن کشور در بازارهای جهانی بستگی دارد نه اینکه هزاران قلم کالا صادر شود اما نفوذ پذیری در بازارها مناسب نباشد.
او افزود: رشد صادراتی بعنی برند صادراتی یک کشور و در یک برهه از زمان کشور ما کالاهای شناخته شدهای مانند فرش، زعفران و پسته را به عنوان برند ایران در دنیا داشت اما امروز کالاهای ما از این حیطه خارج شدهاند و تنها دلخوش به صادرات تعداد کالاها و نه حضور ریشهای در بازارهای جهانی هستیم.
فروغان با تاکید بر اینکه سیاست گذاری کشورها باید بر اساس رشد صادرات به معنای نفوذ در بازارها، برند سازی و درآمد ارزی بیش از واردات و هزینههای ارزی باشد اظهارداشت: جای تاسف است که مسئولان ما مفهوم صادرات را نمیدانند و مشکلات داخلی ما روز به روز صادرات ما را بیشتر با بحران روبرو میکند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: بسیار ناراحت کننده است که در کشور ما مسئولان بیش از رشد صادراتی به دنبال آمارهای صادراتی هستند و بیشترین ضربه صادرات ما از همین آمارهای صادراتی بوده است.
فروغان با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما همه مسائل تحت تاثیر سیاست قرار گرفته در حالی که بخش خصوصی به دنبال فضای برای انجام کار اقتصادی و نه توسعه کشور است، ادامه داد: بر اساس آمار عمده صادرات کشور ما وابسته به نفت، پتروشیمی و منابع الهی بوده است و محصولات غیر نفتی و کالاهای دیگر ما نتوانسته رشد مناسبی در بازارهای جهانی داشته باشد و اگر هم صادراتی انجام شده بیشتر به صورت خام فروشی محصولات بوده است.
او با اشاره به صادرات خدمات فنی مهندسی درکشور عنوان کرد: در سال گذشته اقداماتی در خصوص صادرات خدمات فنی مهدنسی انجام شد اما اگر به دنبال بهره گیری از توان صادراتی این بخش در استان هستیم باید فعالیتها بر بخشهایی که توان رقابتی داریم متمرکز و با جدیت پیگیری شود.
فروغان گفت: فارس در زمینه خدمات فنی مهندسی توانایی و پتانسیلهای صادراتی فراوانی دارد اما مشکلاتی مانند نبود حمایت، تحریمها و کرونا تاثیر بسزایی بر استفاده نشدن از این ظرفیت ها داشته اما الان زمان برنامه ریزی و تدوین استراتژی برای بخش های ارزآور است.
او افزود: بازارهای هدف کشورهایی نظیر عراق، عمان و قطر برای فعالیت تشکل خدمات فنی مهندسی استان مشخص و برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شد که پیش بینی می شود برنامه های راهبردی برای افزایش صادرات در این بازارها راهکار مناسبی خواهد بود.
فروغان بیان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که تشکل خدمات فنی مهندسی استان باید فضاهای قابل رقابت در بازارهای کشورهای همسایه را بررسی و شناسایی کند و توانمندی ها را با اولویت مشخص و به صورت متمرکز بر روی آنها کار کند.
محمد دانش نیا، رئیس اداره خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: سال گذشته برنامه ریزی هایی برای استفاده از توان صادراتی خدمات فنی مهندسی و افزایش آن اتخاذ شد که یکی از این مصوبات استانی تشکیل کمیته برای بررسی بازارهای هدف خدمات فنی مهندسی استان تشکیل شود.
او اضافه کرد: همچنین با توجه به فعالیت میز کشوری قطر وعمان در اتاق بازرگانی فارس پیشنهاد می شود تشکل صادراتی خدمات فنی مهندسی استان فعالیت های خود را با محوریت بازار این دو کشور تهیه و ارائه کند.
دانش نیا ادامه داد: باید در نظر داشت که می توانیم برای حضور موفق تر در بازارهای کشور قطر و عمان از ظرفیت میزهای این دو کشور در اتاق فارس استفاده کنیم لذا تشکل صادراتی خدمات فنی مهندسی استان راهکارهای توسعه صادرات خود را به کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس ارائه دهد تا بتوانیم در جهت انتظارات، درخواست ها و رفع مشکلات آنها اقدامات مناسبی در استان انجام دهیم.
انتهای پیام