سبزی:

سیستم توزیع نهاده های کشاورزی نشتی دارد

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه نهاده ها بوفور در بازار سیاه وجود دارند، اما بدست تولید کننده نمی رسند و ظاهرا نشتی در حوزه توزیع آنها وجود دارد و تنها دلال ها و واسطه ها از این نابسامانی سود می برند.

حجت‌الاسلام محمد سبزی شامگاه شنبه ۲۲ آذرماه در جلسه هم اندیشی بررسی مشکلات کشاورزی شهرستان های ساوه و زرندیه که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در سالن جلسات فرمانداری ساوه برگزار شد اظهار کرد: به دلیل عدم توزیع سیستماتیک و عادلانه نهاده ها مشکلاتی گریبانگیر کشاورزان شده است و بازارگاه و سامانه جامع الکترونیک هم نتوانسته است این مشکل را ساماندهی کند.

وی تاکید کرد: باید تدابیری اندیشیده شود که توزیع عادلانه صورت گیرد و نباید اجازه دهیم دلالان سود ببرند و تولید کننده و مصرف کننده متضرر شوند. نباید هر کسی رانت داشت بیشتر استفاده ببرد. در خدمت به مردم و حل مشکلات نباید نگاه سیاسی داشت تا دلالان جولان دهند.

عضو کمیسیون کشاورزی همچنین در خصوص خرید تضمینی گندم گفت: کمیسیون کشاورزی تدبیری اتخاذ کرد تا یکی از دغدغه های مهم کشاورزان برطرف شود، به گونه ای که خود کشاورزان هم در قیمت گذاری دخیل باشند.

وی درخصوص سند دار کردن اراضی کشاورزی گفت: باید نتایج پیگیری های مراجع ذیربط برای سنددار کردن اراضی کشاورزی به مردم گفته شود و تعهداتی که در این زمینه صورت گرفته تسریع یابد تا اعتراضی از سوی کشاورزان متوجه متولیان امر نشود. باید تعارضات بین منابع طبیعی و کشاورزان برطرف و تصمیم گیری شود.

سبزی با تاکید بر اینکه باید بانک های غیر تخصصی ۱۵ درصد تسهیلات خود را به بخش کشاورزی تخصیص دهند، گفت: متاسفانه هیچ کدام از بانک‌های غیرتخصصی به این تعهد خود عمل نمی کنند که باید ملزم به عمل به تعهدات خود باشند. تسهیل در پرداخت تسهیلات کشاورزی ضروری است و عدم تحقق تعهدات چالش نقدینگی را برای کشاورزان بوجود آورده است.

وی تصریح کرد: تنها پناه کشاورزان برای دریافت وام بانک کشاورزی است و مابقی بانک ها زیر بار نمی روند. بانک کشاورزی باید در اعطای تسهیلات سازوکار لازم را بعمل آورد تا کشاورزان و دامداران بدون دغدغه وام دریافت کنند.

وی به ظرفیت های ساوه  و زرندیه در حوزه محیط زیست در حوزه گونه های گیاهی و جانوری نادر اشاره کرد و گفت: کمبود نیروی انسانی در محیط زیست منجر به بروز مشکلات فراوانی شده و جای تاسف دارد. نباید تصور مین ردم ااشد که به مرکز استان رسیدگی بیشتری می شود باید توزیع نیروی انسانی، امکانات و اعتبارات عادلانه و متوازن باشد.

نماینده ساوه و زرندیه گفت: افزون بر ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در سد الغدیر یک نعمت بزرگ برای ساوه است و باید از این نعمت به درستی استفاده شود. در زمینه آب شرب پیگیری‌های ویژه‌ای برای تخصیص آب سهم ساوه از سد کوچری صورت گرفته است که امیدواریم با بهره برداری از آن مشکل کمبود آب ساوه برطرف شود. همچنین لازم است تا از پساب های تهران به میزان ۲۰۰ لیتر آب بر ثانیه به صنعت زرندیه اختصاص داده شود.

وی خواستار تسریع در ورود سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع تبدیلی با توجه به ظرفیت بالای ساوه و زرندیه شد و افزود:  نبود پایانه صادراتی انار در قطب تولید انار جهان یک معضل بزرگ برای ساوه است که باید سازوکار لازم برای استقرار پایانه صادراتی انار اندیشیده شود.

وی همچنین خواستار ایجاد شهرک های گلخانه ای برای اشتغالزایی و توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی شد و افزود: توسعه کشت گلخانه ای علاوه بر تقویت تولیدات کشاورزی، مصرف بهینه در مصرف آب زمینه اشتغالزایی بیشتر را فراهم خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه نماینده مردم کرمانشاه و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ارائه طرح خرید تضمینی گندم با نظر کشاورزان با محاسبات لازم و سود متعارف، آن هم سه ماه قبل از کشت، یک اقدام انقلابی از سوی کمیسیون کشاورزی مجلس در حمایت از کشاورزان سراسر کشور بود.

محمد رشیدی در خصوص اثری که ارز ترجیهی در نهاده‌ها در کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز بسیاری از نهاده ها که با ارز ترجیهی ۴۲۰۰ تومانی وارد می شوند در بازار آزاد به چند برابر قیمت به فروش می رسند و فسادی در نتیجه تخصیص ارز ترجیهی متوجه کشور می شود، پس کمیسیون کشاورزی این موضوع را در دستور کار قرار داده تا از میلیاردها تومان هزینه ای که در نتیجه این فساد در حال نابودی است جلوگیری شود.

وی همچنین گفت: ساوه و زرندیه در حوزه باغبانی ظرفیت بالایی دارد اما وقتی نتوان از منابع غنی آبی این منطقه به ویژه سد الغدیر در راستای مصرف بهینه آب با تجهیز به سیستم‌های نوین آبیاری بهره برداری کرد قطعا چالش‌هایی پیش روی تولیدات باغی بوجود خواهد آورد. باید با سیاست های مناسب در حوزه کشاورزی زنجیره ارزش افزوده را افرایش دهیم تا توسعه اقتصادی در حوزه کشاورزی شکل بگیرد.

همچنین نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد و عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی نیز به ظرفیت بالای ساوه و زرندیه در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: باید برای کشاورز انگیزه ایجاد کرد که مهمترین انگیزه اعمال سیاست های تشویقی است.

ذبیح اله اعظمی افزود: برای تأمین منابع مالی برای کشاورزی در کشوری مانند کانادا نیم درصد سود محاسبه می شود اما در ایران بین 12 تا 14 درصد کشاورزی سود بانکی برای تسهیلات کشاورزی در نظر گرفته می شود در حالیکه معمول آن در بانک های غیرتخصصی 18 درصد است.

وی به عدم همراهی سیستم بانکی با کشاورزان اشاره کرد و گفت: سود بالای بانکی گلوی کشاورز را می فشارد و باید تدبیری برای آن اندیشیده شود.

وی ترکیدگی انار و تنش های حرارتی و آبیاری را معضلی پیش پای باغداران ساوجی دانست و افزود: باید از راهکارهای علمی و نوین کشاورزی برای پیشگیری از تنش هایی که متوجه انار می شود استفاده کرد. آموزش و ترویج سازمان کشاورزی برای پیشگیری از خسارت سرمازدگی و گرمازدگی ضرورت دارد تا اتفاقاتی نظیر کف بر کردن باغات انار در نتیجه سرمازدگی پیش نیاید.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۳ آذر ۱۳۹۹ / ۰۱:۱۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 99092317177
  • خبرنگار : 50212