به گزارش ایسنا، خرداد ماه امسال افزایش قیمت لوازم خانگی خبرساز شده و در نهایت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که در قیمتهای لوازم خانگی بازنگری شده، تلویزیون حداکثر ۲۰ درصد و سایر لوازم خانگی حداکثر ۲۵ درصد مجاز به افزایش قیمت نسبت به بهمن سال گذشته هستند و همه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لوازم خانگی ملزم شدند قیمتهای خود را در سامانه ۱۲۴ ثبت کنند. با این حال با افزایش نرخ ارز دوباره گزارشهایی از افزایش قیمت در این بازار شنیده شد.
در مهر ماه امسال نرخ ارز در بازار آزاد از ۳۰ هزار تومان گذشت، اما حالا در کانال ۲۶ هزار تومان قرار دارد، با این حال با وجود اینکه در ماههای گذشته شاهد افزایش قیمت بیشتر کالاها بودیم مشاهدات میدانی از بازار نشان میدهد که خبری از کاهش قیمتها نیست. لوازم خانگی هم یکی از این کالاها است که تولیدکنندگان و فروشندگان همواره گرانی آن را به گردن یکدیگر میاندازند. موضوعی که حالا مشخص شده وزارت صمت نیز با تولیدکنندگان هم نظر است و میگوید قیمتهایی که متناسب با نرخ ارز بالا رفته در بازار و از سوی فروشندگان اتفاق افتاده است.
مهدی صادقی نیارکی با حضور در برنامه خبری شبکه یک سیما، با اشاره به ممنوعیت واردات لوازم خانگی سنگین از سال ۱۳۹۷، گفت: در حال حاضر در حوزه لوازم خانگی بزرگ توانایی تولید ۱۰۰ درصد نیاز کشور در داخل وجود دارد. تولید تلویزیون در سال جاری در مقایسه با هشت ماهه نخست سال گذشته، ۵۹ درصد، ماشین لباسشویی ۵۸ درصد و یخچال فریزر ۲۸ درصد افزایش داشته است، اما در کولر آبی به دلیل توقف صادرات در اوایل سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، ۶ درصد کاهش یافته است.
وی همچنین از افزایش بیش از ۱۵ درصدی تولید بیشتر اقلام لوازم خانگی بزرگ نسبت به سال ۱۳۹۶ خبر داد و گفت: نکته ای که در حوزه تولید لوازم خانگی در مقایسه با دو سال گذشته بسیار حائز اهمیت است، افزایش عمق ساخت داخل در این صنعت است. هم اکنون میزان عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی بزرگ ۷۰ درصد است.
معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه از برنامه این وزارتخانه برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم خانگی بزرگ و کوچک در سال جاری خبر داد که نسبت به برنامه سال گذشته این سازمان سه میلیون دستگاه بیشتر است.
اگر تولید نکنیم باید ۸ برابر ارز خرج کنیم!
صادقی نیارکی در ادامه درباره دلایل دلایل گران بودن لوازم خانگی نیز گفت: تولید لوازم خانگی حدود یک میلیارد دلار ارزبری دارد، اما ارزش تولیدات این بخش بالغ بر هشت میلیارد دلار است که یعنی اگر تولید نداشتیم باید هشت میلیارد دلار برای واردات لوازم خانگی ارز از کشور خارج میشد. نکته دوم درباره دلایل گران شدن لوازم خانگی تاثیر نرخ ارز است، چراکه در سال جاری نرخ ارز با رشد ۱۰۰ درصدی مواجه بوده که در قیمت ۳۰ درصد لوازم خانگی وارداتی تأثیر مستقیم دارد. درمورد بقیه اقلام نیز عمده آنها از محصولات فولادی و پتروشیمی استفاده میکنند که بر اساس قیمتهای جهانی در بورس محاسبه میشود و سایر هزینههای تولید مثل هزینههای پرسنلی نیز افزایش داشته است.
مهمترین دلیل گران بودن لوازم خانگی، نرخ ارز است
وی در پاسخ به اینکه چرا قیمت لوازم خانگی با افزایش نرخ ارز بالا رفت، اما با کاهش نرخ ارز نزولی نشد نیز گفت: شاخص بهای تولیدکننده بالاتر از شاخص بهای مصرف کننده است، یعنی تولیدکننده با تاخیر افزایش قیمت را اعمال میکند. اینکه با افزایش نرخ ارز قیمتها بلافاصله افزایش پیدا میکند مربوط به گرانی در تولید نیست بلکه در بخش توزیع و خرده فروشی این اتفاق افتاده است. چراکه تولیدکننده پیش از افزایش قیمت باید با دستگاههای نظارتی از جمله سازمان حمایت هماهنگی کنند، اما در بازار با توجه به اینکه کالای لوازم خانگی به عنوان یک کالای سرمایهای دیده می شود فروشندگان بر اساس نرخ ارز قیمتها را تنظیم میکنند که خارج از لیست قیمت تولیدکنندگان است. این در حالی است که لوازم خانگی یک کالای مصرفی با دوام است.
صادقی نیارکی مهمترین دلیل گرانی لوازم خانگی را افزایش نرخ ارز عنوان کرد و با بیان اینکه تثبیت نرخ ارز به ثبات قیمتها کمک میکند، گفت: مهمترین اولویت وزارت صمت تأمین مواد اولیه برای تولید کنندگان لوازم خانگی از جمله توزیع عادلانه ورق و محصولات پتروشیمی برای این صنعت و همه صنایع کشور است. برای مثال در حوزه فولاد عرضه اختصاصی برای صنایع لوازم خانگی تعریف شده، یعنی می توانند به قیمت پایه ورق دریافت کنند و دیگر رقابتی در بورس کالا نخواهد بود و شاهد تثبیت قیمت نسبی ورق فولادی خواهیم بود. مدیریت تقاضا در حوزه پتروشیمی نیز افزایش شیب قیمت و رقابت را کنترل کرد. در حوزه مواد اولیه وارداتی نیز مصوبه اخیر ستاد اقتصادی دولت به روشهای تامین ارز از جمله در صنعت لوازم خانگی کمک میکند. صنعت لوازم خانگی مانند صنعت خودرو از جمله صنایع پیشران هستند که مجموعهای از صنایع مانند قطعهسازان را با خود به حرکت درمیاورند.
همچنین به گفته این مقام مسئول عرضه مستقیم از کارخانه به مصرفکننده نیز برنامه دیگر عرضه لوازم خانگی به قیمت مناسب برای اقشار ضعیفتر است که اخیرا آغاز شده است.
انتهای پیام