چرخ‌ اولین جاده سلامت یزد لنگ می‌زند

اولین جاده سلامت یزد که این روزها با استقبال مناسبی از سوی علاقمندان به ورزش دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی این شهر جهانی مواجه شده، هنوز دارای نواقص و مشکلاتی است که رفع آنها می‌تواند انگیزه‌بخش دیگر شهروندان برای ورزش، تحرک و پویایی باشد.

سر تا سر خیابان‌ مملو از خودروهایی است که گاه بی‌توجه از کنار دوچرخه‌سواران عبور می‌کنند و موتورسوارانی که بعضاً از سوی ناآگاهی یا شاید هم عامدانه با کمترین فاصله از کنار دوچرخه‌سواران می‌گذرند و هراس به جان آنان می‌اندازند.

البته این مشکل تنها محدود به معابر نیست بلکه در مسیرهای دوچرخه که در مجاورت برخی از معابر شهر نیز ایجاد شده، کم و بیش چنین معضلاتی برای دوچرخه‌سواری وجود دارد و همین موضوع باعث شده تا برخی از علاقه‌مندان ورزش دوچرخه‌سواری به تنها جاده سلامت یزد که اخیراً افتتاح شده، مراجعه کنند؛ مسیری به طول ۷.۵ کیلومتر و عرض شش متر در دو باند رفت و برگشت که با فاصله‌ای مناسب از جاده یزد - تفت ایجاد شده است.

نقطه آغازین این جاده نونوار و آسفالته که به خطوط و علائم راهنمایی و رانندگی نیز تجهیز شده، مقابل پارک کوهستان در خروجی شهر یزد به سمت شهر تفت است ولی مراجعانی که با خودرو به این مکان مراجعه می‌کنند باید در پیرامون خاکی این محل در مکانی فاقد زیرساخت‌های لازم اقدام به پارک خودروی خود و در ادامه جهت پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در این مسیر اقدام کنند.

البته شیب مسیر از یزد به سمت تفت که به باغشهر استان موسوم است، اندکی علاقمندان به ورزش را با چالش مواجه می‌کند ولی این مسیر نسبتاً طولانی و خسته‌کننده، فاقد مکانی برای استراحت و کمپینگ یا نشستن و صرف یک لقمه صبحانه یا میان وعده غذایی است و در واقع تنها مسیری آسفالته و بیابان پیرامون آن پیش روی ورزشکاران قرار دارد.

بهترین اما هنوز دارای نواقص

«سیدحسین سیدعربی» که جزو اولین پایه‌گذاران همایش‌های عمومی دوچرخه‌سواری موسوم به پنج شنبه‌های بدون خودرو در یزد است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در این خصوص می‌گوید: ایجاد جاده سلامت یزد اتفاق بسیار خوب و مبارکی برای شهر و شهروندان بوده است اما این مسیر همچنان نیازمند تجهیز و رفع نواقص اندکی است که می‌تواند این مسیر سلامت را کامل کند.

وی به نبود نور مناسب در مسیر اشاره و خاطرنشان می‌کند: قبل و بعد از طلوع آفتاب، این جاده سلامت برای ورزشکاران فاقد روشنایی لازم است و علاوه بر این در طول مسیر، هیچگونه فضایی برای کمپینگ و استراحت افراد فراهم نشده است.

این فعال اجتماعی با اشاره به این که گاهاً در این مسیر خودورها نیز تردد دارند، تصریح می‌کند: گاهاً در این مسیر ویژه سلامت، نه فقط خودروهای سبک که حتی شاهد تردد خودروهای سنگین هستیم که سهواً یا شاید هم عمداً وارد مسیر می‌شوند و مسیر دوچرخه‌سواری را اشغال می‌کنند و مدیریت این مشکل نیز تنها نیازمند نصب دوربین‌هایی است که علاوه بر کنترل مشکلات ترافیکی، امنیت دوچرخه‌سواران را نیز فراهم کند.

سیدعربی به دیگر مسیرهای دوچرخه‌سواری در شهر یزد نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: بعضا این مسیرها نیز توسط خودرو یا مصالح ساختمانی اشغال شده‌اند که نیازمند توجه ویژه شهرداری است.

رفع مشکلات در آینده‌ای نزدیک

«الهه جورابی» عضو شورای شهر یزد و نائب رئیس هیات دوچرخه‌سواری استان در گفت‌وگو با ایسنا از تامین امنیت دوچرخه‌سواران از میدان آیت الله مدرسی تا ابتدای مسیر جاده سلامت خبر می‌دهد و می‌گوید: معضلات جاده سلامت شامل نبود نور و روشنایی، فضای سبز مناسب، استراحتگاه، سکوهای مناسب، سرویس بهداشتی، ایستگاه دوچرخه اشتراکی، مغازه‌هایی با غذای سالم و آب سردکن در آینده‌ای نزدیک برطرف خواهند شد.

وی به استقبال خوب شهروندان شهر جهانی از دوچرخه‌‎‌های اشتراکی و مسیرهای دوچرخه در یزد اشاره و بیان می‌کند: این استقبال برای ایجاد سریع مسیرهای دیگر ویژه دوچرخه در نقاط مختلف شهر دلگرم کننده است.

جورابی در همین راستا نیز خاطرنشان می‌کند: منتظر مصوبه شورای ترافیک استان هستیم تا در شهر دوچرخه‌ها مسیری ۵۰ کیلومتری برای دوچرخه‌سواران با ساده‌ترین ابزار ایجاد کنیم.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۲ آذر ۱۳۹۹ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 99092216468
  • خبرنگار :