رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه خبر داد

حرکت نخستین قطار تجاری ترکیه - چین

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه گفت: نخستین قطار تجاری مستقیم میان ترکیه و چین چند روز قبل حرکت خود را از استانبول به سمت شرق آسیا آغاز کرده است.

سید جلال ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ترکیه از ماه‌ها قبل برنامه ریزی جدی خود برای نقش آفرینی در حوزه ترانزیت منطقه‌ای و افزایش نفوذ در حوزه حمل و نقل را آغاز کرده و در کنار حمل و نقل زمینی، در حوزه ریلی نیز به دنبال ایجاد مسیرهای جدید است.

به گفته وی، در طول سال‌های گذشته، محموله‌های تجاری و باری ترانزیتی میان چین و ترکیه در رفت و آمد بودند اما قطاری که در روزهای گذشته حرکت خود را آغاز کرده نخستین قطار تجاری است که کالاهای صادراتی ترکیه را به چین می‌برد.

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه درباره جزییات برنامه این قطار توضیح داد: این قطار بناست مسیری بیش از ۸۶۰۰ کیلومتری را طی کند و در مسیر از خود از دو دریا و پنج کشور عبور می‌کند. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته این قطار از ترکیه وارد گرجستان می‌شود و سپس از طریق آذربایجان به دریای خزر رفته و با عبور از آن به قزاقستان و سپس چین می‌رسد.

ابراهیمی ادامه داد: ترکیه به دنبال گسترش حضور خود در عرصه ریلی است و در این میان به دنبال اجرای شیوه‌هایی است که ایران در آنها حضور نداشته باشد. مسیر آذربایجان و نخجوان و استفاده از کشتی‌های باربری دریایی برای عبور از خزر یکی از این طرح‌هایی است که مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته وی، در ماه‌های گذشته محدودیت‌هایی در مرزهای مشترک برای عبور و مرور کامیون‌های ایرانی نیز به وجود آمده بود، در حالی که کامیون‌های ترک که مقصد ترانزیتی دارند از خاک ایران استفاده می‌کنند و این به معنای آن است که ایران باید سیاست‌های جدی و همه جانبه‌ای را در این حوزه به کار ببندد.

به گزارش ایسنا، آمارهای تجارت ایران در سال جاری نشان می‌دهد که بر خلاف سال‌های قبل، میزان تجارت مشترک ایران و ترکیه به شدت کاهش یافته است. همچنین تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا، میزان مسافران ایرانی که به ترکیه سفر کرده‌اند نیز به شدت کم شده است.

بخش مهمی از کاهش صادرات ایران به ترکیه تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا و کاهش تجارت مشترک در حوزه نفت، گاز و کالاهای وابسته به نفت بوده است.

پیش از این مجیدرضا حریری – رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین – نیز خبر از فعالیت قطارهایی از مبدا چین تا غرب اروپا داده بود که در مسیر آن کشورهای مختلفی از جمله ترکیه قرار دارند.

همچنین بررسی برنامه‌های ترانزیتی و توریستی بین المللی نشان می‌دهد که بدون عبور از ایران، برنامه‌های گردشگری نیز میان خطوط ریلی ترکیه تا مناطقی از شرق آسیا ادامه دارد اما راه اندازی قطاری که کالاهای صادراتی ترکیه را به چین برساند برای نخستین بار به مرحله اجرا رسیده است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا، بحث‌ها درباره رقابت ترانزیتی میان ایران و ترکیه بالا گرفته بود. مسدود شدن مرزهای مشترک دو کشور و پس از آن باز شدن مرزها به روی تعدادی از کشورها از سوی ترکیه و محدودیت‌های تردد برای ایرانی‌ها، موجب افزایش فشار بر رانندگان و گروه‌هایی از فعالان اقتصادی ایران شده بود.

رئیس خانه اقتصاد ایران و ترکیه چند ماه قبل درباره محدودیت‌های سفر ایرانی‌ها به ترکیه نیز گفته بود: ترکیه از کشورهایی مانند روسیه و انگلستان که در آنها شیوع کرونا بالا بود مسافر می گیرد و از این رو فراهم کردن شرایط برای پذیرش مسافران ایرانی نباید چندان پیچیده باشد. متوقف شدن پروازهای مشترک، باعث شده بازرگانان، دانشجویان ایرانی و خانواده‌های آنها، برای رفت و آمد با مشکل مواجه شوند و وقتی ترکیه توانسته پروتکل‌های بهداشتی برای جابجایی مسافران سایر کشورها را فراهم کند، برای ایرانی‌ها نیز شرایط پیچیده نخواهد بود.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۱ آذر ۱۳۹۹ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 99092116087
  • خبرنگار : 71474