خیراله خادمی در در حاشیه افتتاح خط ریلی راهآهن ایران و افغانستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اهداف ما اتصال شبک بزرگ ریلی جمهوری اسلامی ایران به کشورهای همسایه بوده و در این میان اتصال مسیرهای ریلی ما به داخل خاک افغانستان به واسطه اینکه بتوانیم دسترسی و اتصال کشور افغانستان را به شبکه ریلی ایران و از آنجا به بازارهای بینالمللی از جمله آبهای جنوب و بنادر جنوبی ایران، منطقه قفقاز، ترکیه و در آینده به عراق و اروپا رقم بزنیم و همچنین از طریق این مسیر ریلی از هرات به سمت مزار شریف دسترسی داشته باشیم یکی از اولویتهاست.
وی افزود: البته این مسیر در آینده نیز به عنوان مسیر تکمیلکننده کوریدور شرقی غربی که احیاکننده جاده تاریخی ابریشم است نیز شناخته خواهد شد. لازم به ذکر است که این مسیر ریلی برای دسترسی به منطقه بزرگ سنگان در ایران و ادامه آن در خاک افغانستان بسیار بااهمیت است، البته کاهش مصرف سوخت و ایمنی ترابری منطقه از مزایای همیشگی مسیرهای ریلی است که این مسیر نیز انشالله خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ظرفیتی که برای این ریل طراحی شده ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال است اما پیشبینی ما این است که در سال اول بتوانیم سه میلیون تن بار و همچنین حدود ۳۰۰ هزار نفر مسافر را از افغانستان به ایران و یا بالعکس جابهجا کنیم.
مبلغ ۴۵۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده است
خادمی در خصوص مبلغ هزینه شده برای این پروژه ادامه داد: مبلغ هزینه شده برای این پروژه ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که از منابع اعتباری دولت جمهوری اسلامی ایران تامین شده و ارزش به روز پروژه نزدیک به ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. در واقع با ادامه این مسیر به سمت مسیرهای داخل ایران میتوانیم حداقل حدود ۳۰ درصد از صادرات و وارداتی که بین دو کشور ایران و افغانستان انجام میشود از جاده به این ریل منتقل و بخشی از ترابری را بهینهتر کنیم.
وی گفت: هدف از اجرای این پروژه ریلی برونمرزی اتصال راهآهن خواف به هرات و حد فاصل خواف به ایستگاههای دیگر در مرز ایران و همچنین ادامه تا ایستگاه روزنک بود؛ این پروژه در قالب دو بخش اجرایی شد که بخش داخلی آن شامل زیرسازی به طول ۷۸ کیلومتر بود که توسط قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا انجام شد و این قرارگاه زحمات زیادی را در طول این زمان برای اجرا پروژه انجام داده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: همچنین عملیات ریلگذاری و روسازی مسیر ۶۲ کیلومتر داخل خاک افغانستان نیز بر عهده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا بود که امروز شاهد اتمام و بهرهبرداری از این مسیر هستیم که این قرارگاه هم در بخش داخلی این مسیر و هم در بخش برون مرزی خدمات زیادی را انجام داده و نقش اصلی را عملا به عنوان مجری این پروژه داشته است.
خادمی در خصوص نقش توسعهای این خط ریلی خاطرنشان کرد: همانطور که میدانید مبادلات کالا بین ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همزبان، همتاریخ و همسایه بسیار زیاد است و صادرات بسیاری از جمهوری اسلامی ایران به کشور افغانستان صورت میگیرد. در حال حاضر تمام مبادلات کالا و مسافر از طریق جاده انجام میگیرد و تراکم زیادی در مرزهای جادهای ما وجود دارد که با افتتاح و بهرهبرداری از این مسیر ریلی میتوانیم حدود ۳۰ درصد از مبادلات کالا و مسافری که بین دو کشور وجود دارد، از طریق این ریل مبادله شود.
وی اضافه کرد: همچنین منطقه معدنی بزرگ سنگان در خاک ایران که در حال حاضر در یک انزوای جغرافیایی است و در واقع مبادلات کالا به داخل سرزمین خودمان به این منطقه از طریق جاده صورت میگیرد، میتواند از طریق این ریل انجام شود. همچنین از طریق این مسیر ریلی افغانستان به شبکه گسترده ریلی جمهوری اسلامی ایران متصل میشود و به همین ترتیب میتوان از طریق شبکه ما به سایر کشورها نیز به صورت ریلی از جمله آسیای میانه، منطقه قفقاز و در آینده عراق و اروپا ترانزیت بار صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: قطعا باعث خوشحالی کلیه مردم ایران و همچنین مردم افغانستان است که بتوانیم مسیرهای ریلیمان را به هم متصل کرده و به این ترتیب تاثیری در صادرات و واردات کالا و به دنبال آن توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را بیش از حدی که وجود دارد، داشته باشیم.
خادمی ادامه داد: با اتصال کشور افغانستان و استان بزرگ هرات به شبکه ریلی جمهوری اسلامی ایران قطعا توسعهای در بخش غربی افغانستان و منطقه هرات با جمعیتی حدود یک و نیم میلیون نفر و همچنین بخش شرقی ایران که منطقه سنگان و خواف را شامل میشود به دنبال خواهد داشت و زمینهای برای اتصال افغانستان به شبکههای بینالمللی آبهای آزاد جنوب ایران، منطقه قفقاز، منطقه آسیای میانه، ترکیه و... به وجود خواهد آمد.
وی خاطرنشان کرد: قطعا افتتاح این خط ریلی زمینهای است برای ارزانی و روانی تردد بین دو کشور و تسهیل عبور مرور در مرزهایی که در حال حاضر تراکم دارند؛ البته برآورد ما این است که بتوانیم حدود ۳۰ درصد از کالا و مسافر را از طریق این ریل جابهجا کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به هر حال دو ملت بزرگ ایران و افغانستان به واسطه اشتراکات فرهنگی، تاریخی و زبانی قطعا نمیتوانند از هم جدا شوند و تمام سرنوشت ما در منطقه به ویژه به لحاظ اقتصادی به یک دیگر وابسته است و چون افغانستان در تنگنای خشکی است، دسترسی آن از طریق خاک ایران میتواند یک فرصت برای تسهیل مبادلات کالا به داخل افغانستان را برای آنها به ارمغان بیاورد.
خادمی ادامه داد: البته من از برادرانم در افغانستان درخواست دارم قسمت ناتمام این خط ریلی را هر چه زودتر شروع کرده، آن را به اتمام برسانند و برنامهریزی داشته باشند تا عملیات ریلی اتصال هرات به مزار شریف و در نهایت اتصال به کشور چین و در نهایت احیای جاده قدیمی ابریشم به صورت شرقی غربی هر چه زودتر اجرایی شود.
وی در خصوص طراحی مسیر ریلی عنوان کرد: طراحی کل مسیر ۲۲۵ کیلومتر از خواف تا هرات توسط مهندسین و مشاوران ایرانی صورت گرفته است و ما سه قطعه از این مسیر که دو قطعه آن در داخل خاک ایران و یک قطعه در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر در تعهد جمهوری اسلامی بوده را انجام داده و امروز با دستور رئیس جمهور ایران و افغانستان به بهرهبرداری رسیده است.
برای مساعدتهای فنی به کشور افغانستان در این حوزه آماده هستیم
معاون وزیر راه وشهرسازی اضافه کرد:افتتاح این مسیر با حرکت دو قطار از دو جهت به سمت دو کشور با بارهای واقعی که تقاضای تجار ایرانی و تجار افغانستانی بوده انجام گرفته است. لازم به ذکر است که ما همچنین آماده همکاری برای اجرای بخش باقیمانده هستیم و برای هر مساعدت فنی که برای بهره برداری از آن مسیر لازم باشد به کشور افغانستان کمک خواهیم کرد.
خادمی یادآور: پرسنل راهآهن جمهوری افغانستان توسط راهآهن جمهوری اسلامی ایران آموز ش لازم را دیده و ما آماده همکاری برای راهاندازی مسیرهای ریلی و بهرهبرداری از این مسیر توسط برادران افغانستانی خود هستیم.
انتهای پیام